W. G. Sebald - Austerlitz

Austerlitz

Nakladatel:  Paseka 2009
Rozebráno
-10%
265 Kč
239 Kč
pohlídat

Anotace

Románový příběh podivínského samotáře Jacquese Austerlitze patří k nejlepším dílům německého prozaika, jehož první česky vydaná kniha, čtveřice novel Vystěhovalci, se roku 2006 stala jedním z nejvýraznějších překladových titulů na české literární scéně. Muž, který upoutá vypravěčovu pozornost fotografováním zrcadel čekárny antverpského nádraží, je,...
Zobrazit celý text

Čtenářské recenze

Celkové hodnocení
(1x)

Vaše hodnocení

Funkce je dostupná pouze pro přihlášené

Omlouváme se, ale hodnotit a komentovat knihy můžete pouze jako registrovaný uživatel po přihlášení.
Přihlašte se, nebo se zaregistrujte, pokud nemáte účet.

Buďte první a podělte se o vlastní zkušenost s knihou. Pomůžete tisícům nerozhodných čtenářů.

Recenze z medií

Pro mrtvé jsme nereálné bytosti

(...) Fragmentárnost Sebaldova " fotografického" stylu kontrastuje s místy až nesnesitelně impresionistickým popisem krajiny (prchající perlově šedý opar, apod.), ale i ten dává smysl - fotografie se mění v Turnerův akvarel, " obraz bez substance", co se vynořuje z mlhy. Stejně záhadně jako se Austerlitz objevil, v závěru románu i mizí, němý v mlze jazyka, neviditelný v prázdných fotografiích - " my, kteří jsme ještě naživu, jsme v očích mrtvých nereálné bytosti, viditelné jen někdy, v závislosti na určitých světelných poměrech a atmosférických podmínkách".

Věčnost má podobu minulosti

(...) V prvé řadě se zde tematizuje nenávratně mizející a měnící se prostor a čas. V esejisticko-výkladových pasážích nás Sebald podrobně seznamuje s některými stavbami a okolnostmi jejich vzniku (antverpské nádraží, bruselský Justiční palác, pevnost v Breendonku); figurují zde svou monumentálností a neosobností téměř jako zástupné symboly modernity. Zároveň jsou v mnohém podobné údělu hlavní postavy, když odrážejí její psychické rozpoložení. Austerlitz žije v čase, ale prostřednictvím paměti zároveň i mimo něj. Paměť, vzpomínky i představy jako by mu byly jakýmsi paralelním prostorem a časem: jak harmonickým, tak traumatickým.

Do terezínského ghetta za kořeny vlastní identity

(...) Jelikož je příběh konstruován jako vzpomínka na vyprávění o vzpomínání, dochází k rozmělnění děje do fluidního oparu. V protikladu k Austerlitzovu beztvarému vyprávění stojí fotografie ilustrující příběh. Z proudu textu tak po sobě vystupují velmi ostré a výrazné fotografie, podobně jako z Austerlitzovy paměti vystupují zcela konkrétní obrazy z uplynulých let. Pokud fotografie ve Vystěhovalcích fungovaly jako pevné body, kolem nichž se vytvářela křehká síť příběhu a napětí díla vznikalo komunikací obrazu a textu, v románu Austerlitz je textová linka mnohem výraznější. Přesto si uchovává mnohé ze své prchavosti a román lze brát jako završení autorovy poetiky rozvrhnuté ve Vystěhovalcích.

Sebald, W. G.: Austerlitz 2

Hilaryho parádním kouskem byla bezpochyby bitva u Slavkova. Zeširoka nám popsal terén, silnici vedoucí na východ od Brna do Olomouce, moravskou vrchovinu po její levé straně, Pratecké návrší po pravé, zvláštní kuželovitý vrch připomínající starším Napoleonovým vojákům egyptské pyramidy, vesnice Blažovice, Sokolnice a Kobylnice, nedalekou oboru a bažantnici...
Celá recenze

Charvát, Radovan

Přeložím za den tak čtyři pět stránek. Když můžu pracovat někde v tichu, kde se lze dobře soustředit, dá se za den udělat i víc, ale potom se všemi korekturami – čtu si to po sobě třeba i pětkrát – to stejně nakonec vyjde na ty čtyři pět stránek. Austerlitz, to je práce na čtyři až pět měsíců.
Celá recenze

Zkouším zacouvat do svého života

(...) Austerlitzovi se postupně vynořují zasuté vzpomínky, a to i díky tomu, že se vydává po stopách svého otce do Paříže a své matky do Prahy a do Terezína. W. G. Sebald vypráví příběh, jakých již literární díla nabídla stovky. Svébytný je však jeho tón. Svou rozvahou - někdy až jakoby otupělou - dokládá, jak hluboko hitlerovský experiment zanechal bolestivé jizvy. Evropu ovládlo mlčení. Jedni nemohou pro svou bolest najít slova, druzí mlčením halí špatné svědomí. Touto krajinou kráčí Austerlitz: "Někde v minulosti, pomyslel jsem si, jsem udělal chybu a jsem teď v jakémsi jiném, nesprávném životě."

Austerlitz na stopě vlastní minulosti

(...) Do neuvěřitelné šíře se pak rozrůstají Austerlitzovy vzpomínky a úvahy historického, vědeckého, filozofického i čistě soukromého rázu, jimiž se ubírá jeho cesta za poznáním vlastní identity. Rozvíjí se z dřívějšího sídla tehdejšího Státního archivu v podivuhodné budově na pražské Malé Straně za pomoci tamní pracovnice Terezy Ambrosové. Zejména partie Austerlitzovo pátrání v Praze, ale i v Mariánských Lázních a jiných místech jsou strhující a často napínavou četbou. Místy si nezadá s detektivkou a pohybuje se mezi žánry - je tu trochu sci- fi, hopdně fiktivníchi memoárů, ale i esej, a bezesporu jsou zde skryty vedle fikce a snu i reálné prožitky. To vše Sebald bohatě ilustruje tajemnými i reálnými fotografiemi, které působivost jeho knihy jen ještě prohlubují.

Sebald, W. G.: Austerlitz 1

Majitelka antikvariátu Penelope Peacefullová, velmi krásná žena, už léta jsem ji obdivoval, seděla, jak už to bylo v ranních hodinách jejím ustáleným zvykem, lehce odkloněna u svého psacího stolu s nákladem papírů a knih a levou rukou luštila křížovku na poslední stránce Telegraphu.
Celá recenze

Autor/Autorka

Kategorie a témata

Bibliografické údaje

Název:
Austerlitz
Autor:
Sebald, W. G.
Nakladatel:
Paseka
EAN:
9788071859604
ISBN:
978-80-7185-960-4
Originál:
Austerlitz
Překlad:
Charvát, Radovan
Popis:
1× kniha, vázaná, 264 stran, česky
Rozměry:
14 × 20,5 cm
Rok vydání:
2009 (1. vydání)