Skladem

Za soumraku

Nakladatel:  Odeon 2011
Skladem
Na prodejnách 
Dostupno na následujících prodejnách (bez záruky):
-10%
249 Kč
224 Kč

Anotace

Rebecca je editorkou „prestižního“ nezávislého časopisu (který nikdo nečte), Peter vlastní galerii – vyhledává talenty, které draze prodává zazobaným klientům. Jejich manželství klape do chvíle, kdy se Peter znenadání zamiluje do manželčina bratra Ethana. Ten taky „dělá něco kolem umění“, což v praxi znamená, že se fláká a bere drogy. Peter...
Zobrazit celý text

Čtenářské recenze

Celkové hodnocení
(4x)
Pár všedních dní z pohledu muže středních let Petera Harrise, otce, manžela, majitele středně úspěšné galerie v New Yorku. Tento relativní poklid naruší návštěva mladšího bratra své ženy. Peter mu během těchto pár dní citově podléhá i s odkazem na podobnost s mladou verzí své ženy. Kam až může zajít, co je ochoten ztratit…pro pomíjivou krásu, pro...
Více
Úžasný a ještě jednou úžasný román, který brilantně graduje atmosféru v situacích, které vlastně nejsou naprosto ničím výjimečné. Cunningham má neuvěřitelný talent nenucené a přitom čtivě zachytit a do detailu popsat každodenní rutinu, kterou se užíra spousta lidi nejen ve středním věku. Příběh Petera Harrise, který po mnoha letech viceméněe...
Více

Funkce je dostupná pouze pro přihlášené

Omlouváme se, ale hodnotit a komentovat knihy můžete pouze jako registrovaný uživatel po přihlášení.
Přihlašte se, nebo se zaregistrujte, pokud nemáte účet.

Podělte se o vlastní zkušenost s knihou. Pomůžete tisícům nerozhodných čtenářů.

Recenze z medií

Hledání krásného jinocha

(...) Nyní vychází Cunninghamova poslední kniha Za soumraku, v níž variuje hlavní téma ze Smrti v Benátkách Thomase Manna: touhu stárnoucího muže po krásném mladíčkovi. (...) Román vypráví epizodu ze života kultivovaného stárnoucího manželského páru z prostředí newyorských intelektuálů. Epizodu, během níž se vztah plný pochopení a lety soužití vycizelované harmonie pod tíhou skrývaných tužeb promění v torzo vychládajících emocí. (...) Smrt v Benátkách zachytila pomíjivost krásy, v Za soumraku se již něco jako krása nezdá možným.
Ostatně takto lze chápat celou knihu. Jako postmoderní konceptuální promýšlení našich nejistot a proher, jehož dějištěm již nemohou být melancholické Benátky v předvečer světové války, ale mnohotvárný, obtížně zachytitelný a přelidněný New York.

Švédská trojka v Novém Yorku

Jsou spisovatelé, počítaní za záruku čtenářského zážitku. Patří mezi ně i Američan Michael Cunningham. Že právem, dokládá román Za soumraku, který právě vychází česky. (...) Cunninghamův hrdina neřeší žádné závažné existenční potíže a neocitá se na pokraji (sebe)zničení. Přesto není spokojen. Jeho meditace nad objevujícími se inspiracemi, které na sebe berou podobu svůdného mládence, vyzrálého uměleckého díla či dobré lahve vína, nejsou cynickým ani blazeovaným přemítáním přejedeného zbohatlíka, ale vlastně trýznivými úvahami člověka, který tuší, že nemá právo být nespokojen, že nemá proč si stěžovat. A on si ani nestěžuje, jen uvažuje, že by některé věci mohly být jinak. Zakouká se do slunce a přemýšlí, jaké by to mohlo být za soumraku.

Krása v podání Michaela Cunninghama slaví comeback

(...) Stál-li v pozadí Hodin román Paní Dallowayová, za příběhem Cunninghamovy vynikající novinky Za soumraku se ukrývá kanonické dílo německé provenience, a to Mannova Smrt v Benátkách.
Podobně jako hrdina Mannovy novely skladatel Aschenbach se i galerista Peter Harris ocitá v krajní životní situaci prosycené pocitem vyčerpání a prázdnoty. Stejně jako u něj stojí za obnoveným zájmem o problémy umění platonický vztah k mladšímu chlapci. Situace Petera Harrise je však komplikovanější v tom, že objektem touhy je pro něj drogově závislý bratr jeho vlastní ženy Rebeccy. (...) Celým příběhem se vine téma hledání hrůzné krásy, krásy, která nepřichází o svůj existenciální rozměr a je schopná zcela rozvrátit směr životních drah. Tato myšlenka je však zkomplikována v tom ohledu, že impozantnost "velkého" umění existuje pouze jako nedostižný ideál, po němž je možné prahnout, ale který se už nikdy do světa nevrátí.

Vysvobození zajatce Hodin

(...) V útlém románu Za soumraku, který právě vychází v češtině, však před čtenářem, pro kterého Cunningham skutečně čtivě píše (a v rozhovorech zdůrazňuje, že není možné psát takzvaně pro sebe sama), stojí v nejlepší formě a nabízí příběh v něčem velmi podobný své první opravdu úspěšné knize Domov na konci světa.
Opět se ocitáme ve víru velmi neobvyklého milostného trojúhelníku, tentokrát však starších lidí. (...) Ať už čtete od Cunninghama slavnější, či méně slavnou knihu, vždycky je v tom něco uklidňujícího. Protože pro překladatele i čtenáře je prostě z pekla velké štěstí nalézt v soudobé směsici bestsellerů, braku i kvality tak zářivý kousek poctivého spisovatelského řemesla.

Autor Hodin napsal dokonalou, ale velmi depresivní knihu

(...) Cunningham v knize Za soumraku ukazuje něco, co je vidět skutečně jen na hraně mezi dnem a nocí, když se mění světlo. Rozostřené hranice lidské sexuality, kterou stále mylně chápeme bipolárně, vnitřní vztek, agresi, neklid, silné ženy a zlomené smutné muže, kteří si ve čtyřiačtyřiceti připadají příliš staří a unavení na cokoli. Cunningham je drsný ke svým hrdinům, ale soucit s nimi mu nechybí. Nedá jim rozhřešení, jen naději, a i ta je nejistá. Naději dostává i čtenář. Po zážitku z dokonale vystavěných, ale ve svém významu depresivních a zoufalých sousloví, vět, odstavců a stránek se mu dostane i slabé útěchy. Že svoji volnost máme v rukou sami a nezískáme ji, ale ani neztratíme v závislosti na svazku s kýmkoli jiným.

Cunningham, Michael: Za soumraku

Omyl se chystá na delší návštěvu. „Zlobíš se kvůli Mílovi?“ zeptá se Rebecca. „Samozřejmě že ne,“ odpoví Peter.

Cunningham, Michael: Za soumraku

Minervina sova vylétá za soumraku… Slavná Hegelova věta z úvodu do Filozofie práva o osudovém zpožďování filozofie či moudrosti, které přicházejí vždy po činu, až ve chvíli, kdy je takříkajíc po všem a nic se nedá změnit, anebo v době, která se dekadentně hroutí do sebe, by se směle dala vetknout do záhlaví posledního románu Michaela Cunninghama Za soumraku.

Hledání esence krásna

(...) Ne nadarmo se velice současný příběh románu Za soumraku od Michaela Cunninghama odehrává v melancholickém dubnu, měsíci bláznů; smráká se v něm nad světovou ekonomikou, těkavou hodnotou výtvarných děl, nad osudem jednoho manželství, nad mládím, zdravím a životními iluzemi. (...) Cunningham uchvacuje svými dlouhými popisy okolností provozu galerií, podrobnostmi o designu interiérů, nedbale po stránkách knihy trousí pečlivě nastudované detaily o moderním umění. (...) A stejně jako Cunninghamovy znalosti, mistrovství pera a vášeň pro prostý, ale nebanální příběh, nadchne čtenáře poselství téhle knihy: Krása existuje bez našeho vlivu. Na všem ostatním je nutné pracovat.

Autor/Autorka

Kategorie a témata

Bibliografické údaje

Název:
Za soumraku
Autor:
Cunningham, Michael
Nakladatel:
Odeon
EAN:
9788020713698
ISBN:
978-80-207-1369-8
Originál:
By Night
Překlad:
Volhejnová, Veronika
Popis:
1× kniha, vázaná, 224 stran, česky
Rozměry:
13,3 × 25 cm
Rok vydání:
2011 (1. vydání)