Proč věříme politikům s pokřiveným charakterem?

/ Paseka

Kniha Nasadit vlastní kůži navazuje záběrem na Talebovy bestsellery Černá labuť a Antifragilita. Snoubí praktické diskuse s filozofickými historkami a vědeckými a analytickými komentáři. „Tato kniha se celá točí kolem skutečnosti, že ve skutečném světě se od sebe jen obtížně odděluje mravnost na jedné straně od kompetentnosti na straně druhé,“ píše Taleb.
Kniha Nasadit vlastní kůži navazuje záběrem na Talebovy bestsellery Černá labuť a Antifragilita. Snoubí praktické diskuse s filozofickými historkami a vědeckými a analytickými komentáři. „Tato kniha se celá točí kolem skutečnosti, že ve skutečném světě se od sebe jen obtížně odděluje mravnost na jedné straně od kompetentnosti na straně druhé,“ píše Taleb.

Talebova Černá labuť se stala vlivným textem pro ekonomy po celém světě. Kniha Nasadit vlastní kůži na ní v lecčem navazuje, tentokrát je však pro Taleba ještě důležitější hledisko morálky a odpovědnosti.

Věnuje se čtyřem tématům: Nejistotě a spolehlivosti poznání neboli „detekci hovadin“, jak píše autor. Symetrii lidského konání, tedy férovosti, spravedlnosti, odpovědnosti a vzájemnosti. Sdělování informací v obchodním styku. Racionalitě v komplexních systémech a ve skutečném světě. „Jestliže se těšíte výsadám, musíte zároveň podstupovat určité riziko a nenechávat cenu za vlastní chyby platit ostatní,“ píše Taleb, který se vrací k příčinám a dopadům poslední finanční krize z roku 2008, ale i k nezodpovědnému chování politiků.

Provokativní autor si bere na paškál nejen politiky, zpochybňuje také přínos lidí, které společnost považuje za ty úspěšné, třeba vojevůdců nebo bohatých investorů. „Vystavíte‑li riziku někoho druhého a ten člověk dojde k úhoně, je nutné, abyste určitou cenu zaplatili i vy. Stejně jako byste měli jednat s druhými tak, jak byste chtěli, aby oni jednali s vámi, měli byste se s nimi také bez jakýchkoli nepravostí dělit o odpovědnost za dění kolem vás,“ píše autor.

Aktuální svět vysvětluje pomocí analogií z mýtických příběhů, cituje Chamurappiho, Seneku i Donalda Trumpa. „Nerad čtu knihy, jejichž autoři mě poučují o něčem, co je zjevné. Mám rád překvapení. Aby si jich pár na vlastní kůži mohli prožít i mí čtenáři, nepoženu je zde na tupé, předvídatelné procesí ve stylu vysokoškolské přednášky, ale naopak na dobrodružnou výpravu, na jakou bych se s chutí vydal i já sám.“

Zajímá ho otázky jako: Čím to, že dnes máme víc otroků než v dobách starověkého Říma? Proč si vybrat chirurga, který nevypadá jako chirurg? Proč nás historikové matou, když píší o válkách, nikoli o dobách míru? Jak to, že se nám kandidáti na politické funkce s jasně pokřiveným charakterem jeví skutečnější než byrokraté s bezvadným životopisem? Proč uctíváme Hannibala? Čím to, že firma zkrachuje, jakmile do ní nastoupí profesionální manažer s cílem jí prospívat? Jak by měla být řízena diplomacie? O jakou hloubkovou logiku se opírá přijímání rizika?

Nassim Nicholas Taleb (1960) pracoval po studiích na univerzitách ve Francii a USA mj. jako obchodník s deriváty a investiční poradce. Je profesorem na Polytechnickém institutu Newyorské univerzity, působil rovněž na Londýnské obchodní škole nebo na Oxfordské univerzitě. V Pasece vyšel jeho celosvětový bestseller Černá labuť (2007, č. 2011) i díla Zrádná nahodilost (2001, č. 2013) a Antifragilita (2012, č. 2014).

Další články

Po loňské úspěšné premiéře, kdy během dvou dnů do prostoru DEPO2015 v Plzni zavítalo více než 8 tisíc návštěvníků, se opět tento areál otevře pro milovníky knih od 20. do 21. září. Kromě pestré nabídky knižní produkce chce letošní mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy Plzeň ve své programové části propojit téma z květnového pražského veletrhu, zaměřeného na Latinskou Ameriku, s hostem, jenž se představí příští rok, a to Polskem.
Aktuality

Svět knihy Plzeň podruhé - 20. a 21. 9. 2019

Po loňské úspěšné premiéře, kdy během dvou dnů do prostoru DEPO2015 v Plzni zavítalo více než 8 tisíc návštěvníků, se opět tento areál otevře pro milovníky knih od 20. do 21. září. Kromě pestré nabídky knižní produkce chce letošní mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy Plzeň ve své programové části propojit téma z květnového pražského veletrhu, zaměřeného na Latinskou Ameriku, s hostem, jenž se představí příští rok, a to Polskem.
 | Svět knihy
V povídkové sbírce Tři okamžiky exploze jako by se China Miéville vracel ke klasické weird fiction, tedy k povídkám na pomezí hororu, v nichž naši realitu narušují absurdní, nevysvětlitelné události jako vystřižené z nočních můr. Některé z povídek, především mrazivý Säcken, dokonce vypadají, jako by je napsal Laird Barron, Philip Fracassi nebo jiný mistr současného weird hororu.
Aktuality

Povídky Chiny Miévilla plné temné ironie a jízlivé grotesknosti

V povídkové sbírce Tři okamžiky exploze jako by se China Miéville vracel ke klasické weird fiction, tedy k povídkám na pomezí hororu, v nichž naši realitu narušují absurdní, nevysvětlitelné události jako vystřižené z nočních můr. Některé z povídek, především mrazivý Säcken, dokonce vypadají, jako by je napsal Laird Barron, Philip Fracassi nebo jiný mistr současného weird hororu.
 | ČRo Wave
Film Václava Marhoula Nabarvené ptáče můžou čeští diváci shlédnout v kinech od 12. září. O den dříve bude pro veřejnost otevřena stejnojmenná výstava fotografií v pražské Galerii Václava Špály na Národní třídě. Soubor černobílých fotografií Jana Dobrovského, doplněný o fotografie Luďka Hudce a Jakuba Čecha, vznikl při natáčení tohoto celovečerního filmu. Neklade si však za cíl převypravovat děj filmu, ani být filmu reklamním pozadím. Foto: Jan Dobrovský
Aktuality

Nabarvené ptáče také jako fotografická kniha a výstava

Film Václava Marhoula Nabarvené ptáče můžou čeští diváci shlédnout v kinech od 12. září. O den dříve bude pro veřejnost otevřena stejnojmenná výstava fotografií v pražské Galerii Václava Špály na Národní třídě. Soubor černobílých fotografií Jana Dobrovského, doplněný o fotografie Luďka Hudce a Jakuba Čecha, vznikl při natáčení tohoto celovečerního filmu. Neklade si však za cíl převypravovat děj filmu, ani být filmu reklamním pozadím. Foto: Jan Dobrovský