Kotleta vám tradičně naklepe kejty!

/ veronikamah

Příznivci bruntálského řezníka, radujte se. Starý dobrý Kotleta je zpátky.

Praha už není, co bývala. A vlastně ani svět už není, co býval. Populace byla výrazně zredukována. Pokud jste měli velké štěstí, přežili jste těch pár desítek jaderných výbuchů bez následků. A teď žijete v tom, co zbylo z bývalých metropolí. Možností moc nezůstalo. Cigarety seženete horko těžko. Jo, a internet už přes třicet let neexistuje.
Příznivci bruntálského řezníka, radujte se. Starý dobrý Kotleta je zpátky. Praha už není, co bývala. A vlastně ani svět už není, co býval. Populace byla výrazně zredukována. Pokud jste měli velké štěstí, přežili jste těch pár desítek jaderných výbuchů bez následků. A teď žijete v tom, co zbylo z bývalých metropolí. Možností moc nezůstalo. Cigarety seženete horko těžko. Jo, a internet už přes třicet let neexistuje.

Svět může zasáhnout menší apokalypsa, lidský život může mít hodnotu nula, ale jedna věc se v Čechách nikdy nezmění. Pro hospodu se místo vždy najde. A to moc dobře ví i  plukovník Michálek. Válečný veterán, majitel hospody v postapokalyptické Praze a knižní hrdina z Istanbulu. Poslední položku před ním moc raději nezmiňujte, prudce mu to zvedá krevní tlak.

A protože veteráni drží při sobě, i plukovník Michálek si u sebe drží své věrné - Alici, barmanku a přebornici na zacházení s noži a Sama, pianistu a týpka, o kterém moc nevíte, co si většinu času myslet. Je to banda ztracených duší, která prošla očistcem války se zbraní v ruce a teď chtějí dožít to málo ze života, co zbylo.

Ne nadarmo se říká, že před vlastní minulostí se člověk neschová. Mrcha má dlouhé nohy a nakonec vás vždycky doběhne bez ohledu na to, co chcete vy. Takže když je plukovník donucen poměrně velkou palebnou silou a vlastní ctí posbírat starou partu, aby splatil dávný dluh, inu, není úplně nadšen. A není se co divit, když splnění úkolu zahrnuje přechod přes radioaktivní pustinu (část severního Rakouska a bývalá Vysočina), lov německých vojáků utíkajících s jeho cílem a pravděpodobně vyčerpání zásoby doutníků. A ty se shánějí sakra těžko, i když jste hrdinou z Istanbulu. Zábava může začít.

Očekávání spojená s oznámením vydání SPADu se různila. Nalijme si čistého vína - poslední dva výtvory mistra Kotlety zrovna moc mistrovské nebyly. Byly spíše průměrně, pro fanoušky a (odhaduji) zaplácnutí hypotéky. SPAD neměl být jiný. Díky bohu za ten zvyk, že Kotletovy knihy čtu, i když je vlastně tak úplně číst nechci. Protože SPAD byl prostě boží!

Zarytí fanoušci budou možná lehce zklamáni neb SPAD oproti standardní Kotletově praxi posledních knih obsahuje o cca 50% méně krve a 95% méně sexu. Volejme třikrát heuréka! Ono to má i nějaký pořádný děj, který nestojí celý na tom, že co tři řádky zemře 20 lidí. Nechuť postav zemřít je opět poněkud chucknorrisovká, ale co už. Úvody kapitol v podobě ústřižků z japonského zpravodajství, která skládají mozaiku historických událostí, jsou pak lahodnou třešničkou na dortu.

SPAD je čisté postapo částečně vystavěné na událostech, které na nás média a okolní svět valí dnes a denně. Válka na Ukrajině, uprchlíci. Nemusíte se bát, Kotleta nikomu své politické názory netlačí. Sám v závěru knihy píše, že SPAD je braková literatura a ne jeho stanovisko ke stávající světové politice.

Vážení fanoušci bruntálského řezníka, radujte se. Kotleta je zpět se vším všudy a přece trochu něčím jiným. SPAD vás vcucne, aby do vás nasázel salvu krutopřísných hlášek a zasypal granáty rychlé akce. A vy mu za to ještě poděkujete!

A jen tak mimochodem, v kuloárech se šeptá, že bychom se snad mohli dočkat i druhého dílu.

psáno nickem veronikama pro Sarden.cz

SPAD