Znáte ten pocit, když pitváte vzducholoď?

/ Radek Hochmal

Když vzduchem létají parolodi, po zemi se procházejí zmechanizovaní lidé a vynálezy, které dosud vězely jen v myšlenkách snílků a fantastů, získávají reálné obrysy, když k našim uším zaznívá cvakání ozubených koleček, chřípí vyplní vůně páry a ruce jsou najednou kluzké vazkým olejem, je jasné, že tahle verze 19. století nebude zcela podle učebnic dějepravy, ale rozhodně bude stát za to. Tak nastupovat, dámy a pánové, zatápíme pod kotlem!
Když vzduchem létají parolodi, po zemi se procházejí zmechanizovaní lidé a vynálezy, které dosud vězely jen v myšlenkách snílků a fantastů, získávají reálné obrysy, když k našim uším zaznívá cvakání ozubených koleček, chřípí vyplní vůně páry a ruce jsou najednou kluzké vazkým olejem, je jasné, že tahle verze 19. století nebude zcela podle učebnic dějepravy, ale rozhodně bude stát za to. Tak nastupovat, dámy a pánové, zatápíme pod kotlem!

Když vzduchem létají parolodi, po zemi se procházejí zmechanizovaní lidé a vynálezy, které dosud vězely jen v myšlenkách snílků a fantastů, získávají reálné obrysy, když k našim uším zaznívá cvakání ozubených koleček, chřípí vyplní vůně páry a ruce jsou najednou kluzké vazkým olejem, je jasné, že tahle verze 19. století nebude zcela podle učebnic dějepravy, ale rozhodně bude stát za to. Tak nastupovat, dámy a pánové, zatápíme pod kotlem!

 

Pro běžného čtenáře nefantastu je nejprve nutné osvětlit, oč vlastně v tom steampunku jde – což je vlastně i jedna ze zásadních otázek, které si pokládá autor doslovu Antonín K. K. Kudláč ve stati Snění v oblacích páry. Mluvit zde o steampunku původním a moderním mi přijde až příliš vědecké a zbytečně kategorické, a tak raději zůstanu u Kudláčova tvrzení, že definic a náhledů na tento subžánr fantastiky je mnoho, a pokusím se přijít s vlastními. Osobně se mi líbí charakteristika jakési alternativní verze 19. století, kde je zkrátka něco jinak. Nemusí tedy v podstatě vůbec jít o páru (steam), ani o brajgl (punk) a v podstatě o nic, čím jsem čtenáře navnadil v úvodním odstavci. Jednotlivé povídky či novely se mohou inspirovat třeba dobovou módou, odkazovat k významným knižním titulům doby – humorná povídka Igor s intertextuálním odkazem k Frankensteinovi Mary Shelleyové – nebo rozehrát alternativní osudy známých historických osobností – poeta Samuel Taylor Coleridge s řádně olejem promazanými spodními končetinami a decentní dávkou opia vždy po ruce v Úhlu poslechu. Texty se mohou podle chuti přibližovat spíše sci-fi – postapokalyptická sci-fi Den, kdy se město zastavilo se sympatickým motivem knih, které se po katastrofě stanou platidlem a prostředkem směny – nebo fantasy – Grimoár 2: Gonyalax.

Mnohdy jsou právě sci-fi prvky, vynálezy a technika s fantasy konfrontovány, což přináší kontrastní efekt a mnoho nečekaných souvislostí – kanony v čele s „tlustou Bertou“ střílejí na vzbouřené trolly a asasíny v povídce Suvenýry z války. Jde o odsouzení kapitalismu, obhajobu militarismu, anebo jen další akční jízdu s makabrózní bionicko-mechanickou obludou? O svého druhu asasínech se něco dozvíme i v novele Konec pašířů v Hřensku, jen tu naším pašířem není „Krakonoš“, nýbrž jistý van Taussig; pašuje se hlavně od nás směrem do Němec a feldwebel Harrach je vedoucím tajného oddělení republikánské knihovny svobodného Saska. Muže, konkrétně kasaře, prchajícího před zákonem, sledujeme i v Poslední zakázce pana Christophera Davise, zde nás ovšem k 19. věku odkazuje jazyk a způsob vyjadřování. Ten gentlemanský tón, žoviálnost a slušnost jako by vypadly z detektivek A. C. Doyla nebo československých prvorepublikových veseloher. Novela Starý Jack láká vzduchoplaveckou technikou, legendární pirátskou Tortugou i vůní orientu. Podraz v Lost Hope je zase parní variantou stylu noir, časově pasujícího spíš k polovině 20. století, který se ovšem se začouzeným věkem páry výborně doplňuje. Hovorový jazyk, všudypřítomný ironický tón, neoholený detektiv na hranici bankrotu a femme fatale právě kráčí do dveří. To vše ve světě bez Slunce, zato plném popela, továren a spadu. Proč ne.
 

Návrat Radeckého?

Zajímavé je, že velká část textů – těžko říct, nakolik uvědoměle – přejímá typické rysy středoevropské literatury, jak je definoval třeba Václav Bělohradský. Prvním znakem je uniforma, jako symbol i jako typický artefakt. A nemusí jít jenom o vojenské mundúry (mimo již zmíněných třeba vojáci na Sibiři v novele Paraboloid profesora Barina), ale též o uniformu reprezentující státní aparát či vyjadřující pocit sounáležitosti (posádky parolodí například ve Starém Jackovi nebo kožené bundy motorkářů v Else ze Zlaté lodi). A konečně jsou uniformy i mlčenlivým svědkem častých střetů protagonistů se zákonem, což vybízí k úvaze o podobnosti s docela jiným punkem – kyberpunkem. Druhým znakem je kritika objektivismu, respektive názor, že vynálezy, kult rozumu, věda a vědecký jazyk nejsou samospasitelné, nepřinášejí jednoznačný výklad smyslu lidského konání a našeho směřování, nezaručují mír ani budoucí blahobyt. To jsou úvahy, které bychom možná od steampunkových textů nečekali, přesto zde převládají. A do třetice je to tendence k formální neukončenosti. Snad to vyznívá nelichotivě, ale velká část textů je utnuta nečekaně, až násilně. Jen u nemnoha jsem měl pocit, že představují soudržný, myšlenkově i dějově sevřený celek, který neodchází z boje jen jako částečka nepatrného univerza nebo dílčí epizoda. Většina próz antologie zaujme, pobaví, často i historicky poučí, ale zanechá vás s pocitem, že tohle přece ještě nemůže být konec! Navíc, položíte-li vedle sebe texty různých autorů, nevyhnutelně některé z nich vyčnívají nad ostatními. Což mě přivedlo k myšlence věnovat té – podle mého mínění – nejzdařilejší povídce zvláštní pozornost.
 

Prokop Holý / Prokop der Kahle / Liberté

Z řady textů zcela vybočuje kontrafaktuální historie Tomáše Bandžucha Konec věku páry. Autor se zde nesoustředí pouze na jednu osobnost či událost – ve hře jsou politické dějiny přelomu 19. a 20. století, a to z pohledu Ruska, Německa, Francie i nadmíru důležitých zemí Koruny české. Široký záběr a vhled do geopolitických událostí a zákulisní politiky skutečně bere dech. Nejde ovšem jen o chladnou kalkulaci s historickou alternativou a až mrazivou spojitost se současnou politikou, v níž přetrvávají stále stejné praktiky; text zároveň ve všech rovinách dýchá životem – ať už jde o napínavý útěk československé posádky vzducholodi Prokop Holý z francouzského vězení, hrůzy bitvy u Tabrízu přežívající v duši popa Alexije, nebo vykreslení duševního zhroucení ruského velvyslance Melikova. Emoce všech postav jsou věrohodné a vize alternativy zlomového roku 1900 neskutečně plastická. K tomu přidejte ještě nepřetržité střídání dvou dějových linií a náhled na skutečnost z perspektivy několika postav a měli byste se spolu se mnou ptát: Proč tohle nevyšlo jako samostatný román?
 

Žádná ee-kniha

Kniha Excelsior, gentlemani! si kromě mnoha osobitých a skutečně rozmanitých textů (i v rámci jediného subžánru) zaslouží pochválit i jako dokonalý artefakt. Jakmile odvinete kouzelný přebal s ilustracemi Tomáše Kučerovského, vyvstane před vámi tatáž ilustrace jako tužkou vyvedená skica, takže máte trochu pocit, jako když pitváte vzducholoď. Táž pochvala patří i předsádce a vnitřním ilustracím, jimiž obohatila texty všech autorů Janina Strnadová. Publikaci završují již tradiční medailonky, bibliografie a krátká, steampunkem okořeněná obrazová historie nakladatelství Straky na vrbě. Čtečky knih, táhněte do křemíkového nebe!

Radek Hochmal, psáno pro web Dobrá čeština

Další články

Co mají společného věhlasný architekt, krásná Kubánka, pěstitel konopí, prodavačka ze supermarketu s policistou pochybné pověsti? Ti první jdou muži v uniformě po krku. Osvald Zapletal si za svůj život nadělal mnoho nepřátel. Pečlivě si vybíral oběti, které nevybíravými způsoby terorizoval. Uměl je udržet v šachu dost dlouho, ale, jak se zdá, jednomu z nich pohár trpělivosti přetekl a vzal na sebe roli mstitele.
Recenze

Ve znamení vraždy

Co mají společného věhlasný architekt, krásná Kubánka, pěstitel konopí, prodavačka ze supermarketu s policistou pochybné pověsti? Ti první jdou muži v uniformě po krku. Osvald Zapletal si za svůj život nadělal mnoho nepřátel. Pečlivě si vybíral oběti, které nevybíravými způsoby terorizoval. Uměl je udržet v šachu dost dlouho, ale, jak se zdá, jednomu z nich pohár trpělivosti přetekl a vzal na sebe roli mstitele.
 | Tomáš Macháček
Klárka má dědečka kominíka. Má taky klavír a kupu nevšedních zážitků, které s ní můžeme díky drobné žlutozelené knížce z nakladatelství Baobab prožívat! A že toho je!
Recenze

Rudé oko leze ze stanu, obhlíží savanu…

Klárka má dědečka kominíka. Má taky klavír a kupu nevšedních zážitků, které s ní můžeme díky drobné žlutozelené knížce z nakladatelství Baobab prožívat! A že toho je!
 | Mirka Fojtíková
To byste se divili, jací jsou někteří faráři nadšenými vypravěči vtipů o církvi a božské Trojici. Pravda, většinou to nejsou vtipy oplzlé, ale spíš vyžadují určité teologické znalosti. Žádný Pepa Pivrnec, ale spíš chestertonovský paradox nebo určitá míra polidšťující sebeironie. Ale i ostřejší humor na účet služebníků Božích je k mání. Tedy: jako jsou fóry židovské, jsou i klasické vtipy křesťanské. Pár jich najdete i v knize Farářské vtipy.
Recenze

Když křesťané vtipkují

To byste se divili, jací jsou někteří faráři nadšenými vypravěči vtipů o církvi a božské Trojici. Pravda, většinou to nejsou vtipy oplzlé, ale spíš vyžadují určité teologické znalosti. Žádný Pepa Pivrnec, ale spíš chestertonovský paradox nebo určitá míra polidšťující sebeironie. Ale i ostřejší humor na účet služebníků Božích je k mání. Tedy: jako jsou fóry židovské, jsou i klasické vtipy křesťanské. Pár jich najdete i v knize Farářské vtipy.