Knižní pól Olgy Stehlíkové - Cobainovi žáci

/ Olga Stehlíková

Víte, že na pólech je jedna a ta samá věc těžší než na rovníku? O pár desetin gramu, ale je. Knižní pól je ale pořad literární a ne fyzikální. Na českém rozhlase 3 - Vltava se u něj střídají literární redaktoří Zdenko Pavelka a Olga Stehlíková. Tady je text toho o knize Miroslava Pecha.
Víte, že na pólech je jedna a ta samá věc těžší než na rovníku? O pár desetin gramu, ale je. Knižní pól je ale pořad literární a ne fyzikální. Na českém rozhlase 3 - Vltava se u něj střídají literární redaktoří Zdenko Pavelka a Olga Stehlíková. Tady je text toho o knize Miroslava Pecha.

Miroslav Pech se narodil roku 1987, a stal se tak příslušníkem generace Y, která měla výsadu jako první vyrůstat v nově nabyté polistopadové svobodě. Ta – jak se záhy ukázalo, byla celkem kyselá. Z někdejšího mladičkého povídkáře, autora sbírek Napíšu Pavle  a Ohromně vtipná videa, se stal novelista. Povídkářská škola na něm ale zanechala ty nejlepší stopy: novela Cobainovi žáci, která Miroslava Pecha, muže mnoha manuálních povolání, vyslala z jižních Čech až na literární stage festivalu Colours of Ostrava a strhla na sebe nevídanou pozornost, je složena z drobných úderek, krátkých kapitolek s jedinečnou dynamikou a vtipem, jak se sluší na malé prozaické útvary. Ty jsou sdruženy do čtyř oddílů, jež kopírují ve skazovém typu vyprávění životní etapy hlavní postavy: od jeho sladce naivních sedmi let přes adolescenci do rané rezignované dospělosti.

Nejzdařilejší je po mém soudu první část věnovaná dětství – škoda, že je tak krátká. Zčásti je to dětství rozmazlené a zčásti porouchané týmiž zaměstnanými rodiči, kteří své děti nechávají tak trochu na pospas událostem. Od světa vezdejšího, který má u Pecha zcela nezřetelné obrysy, tyto děti odvádí do pekelných rájů všudypřítomná a hravě dostupná opojení: spolu s dozrávající pubertou se mluvčí a jeho kámoši posouvají na několika osách: na ose časové, ohraničené třemi stupni základního vzdělání, na škále tvrdosti drog od první cigarety k LSD a na paralelní škále tvrdosti hudby, totiž na stupnici vedoucí od Beatles k Doors a Nirvaně a stylu grunge obecně, s níž souvisí i posun v charakteru uctívaných zpěváckých ikon. Hledání identity začíná Winnetouem a taťkou, pokračuje brýlemi Johna Lennona a vede rovnou ke Kurtu Cobainovi. Vypravěči přitom trvá dosti dlouho, než zjistí, že díru do hudebního nebe neudělá, že totiž neudělá díru do žádného z možných světů. Sdílení takového dospívání bez cíle či ambicí logicky směřuje k přimykání se ke komunitě, k hodnotě přátelství a spolehlivosti fetu, s nimiž a v nichž lze snít o vzdálené budoucnosti rockové hvězdy.

Figury této novely jako by nedokázaly žít v reálném světě, který je nudný a jehož otevřené hranice končí posledním panelákem, a tak jej přežívají pomocí návykových látek. Není vůbec jasné, čemu takto unikají, před čím prchají, co je vede k vesele sebedestruktivním kouskům. Pouhá součást životního stylu bezcílného poflakování a záškoláctví to být nemůže. Vždyť svět jejich rodičů není nepřátelský nebo generačně vyhraněný. Taťka s mamkou spíš působí dosti nepozorně, v textu románu se prakticky ani nemihnou, čímž mizí také jejich ochranitelská nebo výchovná role, jejich samozřejmost. Rodiče nemají tušení, čím se jejich pubertální děti zaobírají, a dost možná to ani vědět nechtějí. To vše čtenář ale musí vytušit mezi řádky. Důmyslně napsaná je tato kniha právě díky tomu, co nesděluje přímo, o čem mlčí: jistě ne kvůli repetici chlastacích nebo fetovacích scén, které ji vyplňují z velké části. Strhující čtení z ní dělá také podprahová temnota a reálná hrozba rozpadu osobnosti, která zdola ohrožuje veškeré prvoplánové taškařice. Jak rychlá je cesta od krabicáku k šílenství, rabování a přepadání babiček, že? A pak jsou tu sporé obrazné, až lyrické pasáže, které jsou jednoduše okouzlující, zvlášť v kontrastu k nekončícímu toku líčení zoufalých hovadinek: „Oknem pozoruju, jak venku padá sníh. To si starej válečník s diamantem místo oka setřásá z vlasů lupy.“

Není to přitom nějaká obžaloba systému ani obhajoba novodobé české sídlištní varianty beatnictví či rockerství, je to konstatování fakt, popis v zásadě zábavných historek, které jsou ovšem podezřele stejné. Ostatně, zajímavé je, jak málokdy výtržníky stihne byť jen drobný trest. I proto je tato vzpoura tak smutná, že si jí nikdo, což je zvlášť mrzuté, nevšímá. Zdá se, že kradení knih je v takovém řetězci vylomenin romantická polehčující okolnost a obsažený návod, jak to nejlépe provést, svědčí o tom, že tato činnost je vlastní nejen vypravěči, ale i autorovi, který se nechal slyšet, že kradení svých vlastních knih by vnímal jako kompliment.

Popisy večírků a všelijakých pokusů o rebelii proti ničemu jsou natolik důsledné, aby byly čtenářsky věrohodné. Tito mladíci bez ambicí jsou vyděděnci, kteří se ovšem vydědili sami. Jednotlivé postavy z kamarádské partičky neselhávají v pokusech začlenit se do společnosti, protože si vystačí s tou svou, v ní je jim dobře a bezpečně - a žádná paralelní komunita, například ta rodičovsko-učitelská - je neohrožuje. Vypravěčovi přátelé, tito Cobainovi žáci, nejsou označováni  jmény – to schází každé postavě této knihy včetně vypravěče – ale barvami nebo přinejlepším přezdívkami. „Barevní“ kámoši, Modrej kámoš nebo Béžová kámoška, jsou dalším z účinných vypravěčských triků, které Pech, poučený četbou americké školy, Kerouacem, Mechanickým pomerančem a trainspottingovou atmosférou, obratně využívá. Absence jmen jen podtrhuje, že děj této novely se odehrává také v městě a místě, která si snad jméno ani nezaslouží, už jen proto, že se naprosto ničím nevymyká a stejně jako postavy je modelově ilustrativní. Ty ožívají až v daném společenství. Jejich naštvání na „systém“ je  podprahové a mnohem spíš vypadá jako obyčejná nuda a volání o pozornost. Vypravěč si určitě netípá cigarety o předloktí jen proto, že to tak dělal Iggy Pop. Do pochybností o svém duševním zdraví se propadá na podobném principu: „Jsem blázen, protože nemám odvahu chovat se tak, jak bych chtěl. Kdybych se tak choval, společnost mě označí za blázna a zavře do ústavu.“

Generace Y se v příslovečné svobodné nabídce bezbřehých možností, s nimiž si nevěděla rady a jež nedokázala využít už jen proto, že byly podmíněny dostupností peněz, utopila. „Ráčkující kluci dělají ve fabrice“, jmenuje se poslední oddíl Cobainových žáků, a tam také vypravěč skončí.

Tuto novelu nedělá kultovní knihou nynějších třicátníků stálé omílání houbičkových tripů nebo krabicákových chlastaček, ale skvělé řemeslo: vypravěčská přesvědčivost, dostatek tajemství z nevyřčeného, výborné charaktery, beatnický úsečný humor, svižné dialogy a rychlý spád. Miroslav Pech jednoduše umí psát. Jestli je to současně i román generační, nevím. Zdá se mi, že takhle a podobně vypadalo dospívání na maloměstě  i pro současné čtyřicátníky, k nímž patřím, příslušníky generace X narozené mezi lety 1965 až 1985, ne jen generace Y řazené do následujícího desetiletí - ztotožnit se s ním mohou sídlištní děti Husákovy a dost možná i Klausovy nebo Havlovy. Zatímco čtu, stoupá ve mně pocit, že se tu píše spíš o nás, co nás maloměsto do 90tek vykoplo v nepoužitelném teenagerském věku, nikoli o generaci, která se do nich narodila. To se opravdu tak strašně, sebedestruktivně kalilo i o deset let po nás? Vážně nebyla lepší perspektiva? Asi ne.

Kdy vlastně nastane vystřízlivění ze všech stylizací a raušů? Zřejmě v okamžiku, kdy se z postavy stává vypravěč, odhodlaný svůj příběh zrekapitulovat. Proč to dělá? Jelikož příběh se uzavřel. Uzavřel se nutnou rezignací usazeného mladého muže, zakládajícího se svou dívkou, řečenou Nevěstou, a s adoptivním kocourem jakous takous rodinu ve větším městě, kam odešel za prací. Osvědčená triáda televize-sídliště-drogový útlum se v tu chvíli zakývá natolik povážlivě, že rozklíží i dosud stmelenou komunitu kámošů.  Je to tedy román o hledání identity a zdušení svobodou, která se chechtá za neprostupnou bariérou nedostatečné vůle, chuti a peněz? Docela asi ano. Každopádně je to výborné čtení. Nepotřebuje oprav. Cobainovy žáky nemohlo vydat žádné jiné nakladatelství než Argo.

Olga Stehlíková

Další články

Americký prozaik Thomas Pynchon vykresluje ve svém posledním románu Výkřik techniky ne zrovna optimistický obraz současnosti, nemluvě o budoucnosti. A to vše propletené všemožnými spiknutími a zákulisními hrami. Takový ovšem byl Pynchon vždy, pouze zrál.
Recenze

Co tohle je? Jen Pynchonovy paranoie?

Americký prozaik Thomas Pynchon vykresluje ve svém posledním románu Výkřik techniky ne zrovna optimistický obraz současnosti, nemluvě o budoucnosti. A to vše propletené všemožnými spiknutími a zákulisními hrami. Takový ovšem byl Pynchon vždy, pouze zrál.
 | Josef Rauvolf
Lidská, tedy i čtenářova touha po prokletých, nebezpečných, záhadných či jinak „neuchopitelných“ místech se zdá být nevyčerpatelná a tomu odpovídá i nabídka knih mající podobná slova v názvu či podtitulu.
Recenze

Bezpečné cestování po "nebezpečných místech"

Lidská, tedy i čtenářova touha po prokletých, nebezpečných, záhadných či jinak „neuchopitelných“ místech se zdá být nevyčerpatelná a tomu odpovídá i nabídka knih mající podobná slova v názvu či podtitulu.
 | Topi Pigula
Tentokrát publikujeme textový podklad rozhlasového Knižního pólu, který literární redaktor a kavárník Zdenko Pavelka zaměřil latinsko-americky. Tak tedy Bolaňo, Vásquez a Llorente. A ještě jako přílepek Zygmunt Bauman o migraci.
Recenze

Knižní pól Zdenko Pavelky

Tentokrát publikujeme textový podklad rozhlasového Knižního pólu, který literární redaktor a kavárník Zdenko Pavelka zaměřil latinsko-americky. Tak tedy Bolaňo, Vásquez a Llorente. A ještě jako přílepek Zygmunt Bauman o migraci.