Kuchařka na postavení srubu

Nazdar všichni lesní lidé dneška! Vy, co si tykáte s kanci a srnci, živíte se lesními plody a dokážete si ochočit komáry a rozmlouvat s chroštím a klestím. Pokud už vás nebaví spát jen tak nadivoko pod širákem, postavte si srub. Právě vyšel manuál přímo pro vás.

Walter Bernard "Ben" Hunt (13 března 1888 - 30 března 1970) byl americký umělec, pedagog a autor knih a článků, ve kterých popisuje témata o rodilých Američanech - Indiánů a jejich umění ve zpracování dřeva, vyřezávání, výroby šperků, kovoobrábění. Jeho příručka o stavbě srubu má podtitul Jednoduchý a přírodní způsob stavby s použitím ručních nástrojů a stromů v okolí. Takže chce to pochopitelně především nějaké šikovné místo. Tedy nezačít stavět na pražské Ořechovce vedle Hradu nebo třeba v ostravském Svinově. Lepší bude parcela někde u lesa, nebo rovnou vlastní kus lesa. Tak nějak tam srub lépe pásne a navíc - je skutečně vhodnější prokácet hustý les než třeba Stromovku.

Dvaadvacet kapitol knihy postupuje právě od výběru místa až po závěrečné rady, jak u kláda-house udělat ptačí budku. Než se začne stavět, chce to pochopitelně rozvahu o pitné vodě, o tom, co a jak slunce a převážný směr větru (naslinit prst), chce to možná i předem pokácené a alespoň základně proschlé dřevo (sesychání jinak dělá nejrůznější neplechu a srub se stane téměř neutěsnitelný) a připravené nástroje (trochu víc než jen pilu, sekyru a palici - oceníte i takové nářadí jako je teslice, dlátovka, dláto, lesnické kleště, pořízek, olovnice, vodováha, brousek, měřící pásmo a třeba taky dobrou tužku). No a pak je třeba si namastit svaly, ideálně sezvat brigádu a s knihou otevřenou postupně začít. Myslet přitom na Thoreaua nebo na všechny svaté a doufat, že až bude dílo hotové, nepřijde někdo ze stavebního úřadu a nepřinese vám obálku s barevným pruhem. Bacha, manuál na jednání s úřady kniha neobsahuje.