Michal Viewegh - Průměrně ...

Průměrně zamilovaný muž a jiné povídky

Nakladatel: Ikar 2022
296 Kč

Cyklozájezd, oslava šedesátých narozenin, udílení státních vyznamenání, slavnostní vyhlášení cen Magnesia Litera a v hlavní roli (povětšinou) spisovatelovo slavné alter-ego Oskar. Nové povídky Michala Viewegha.

(2x)

Vaše hodnocení
Přečetla jsem knihu jedním dechem. Autor opět nezklamal. Jenom jsem místy u některých povídek měla pocit, že jsem už vše viděla a zažila. Myslím tím jednotlivá témata povídek. Za mně nejlepší povídka "Cyklista jde domů." Povídky psány s typickou nostalgií a smutkem, který se prolíná s hrubostí a inteligenci. Za mně svěží četba. Jsem skoro stejně stará jako autor, tak ráda zavzpomínám...

RECENZE: Michal Viewegh zase jednou vyrostl. Skoro k Haškovi

(…) Jenže hned otvírák nastaví laťku proklatě vysoko: hrdinovi je dvacet, maká v Chemapolu jako noční vrátný – a nešťastně se zakouká do cynické mrchy, která reprezentuje pozdní normalizaci v kostce. Muž podváděný i zklamaný Je to vulgární spekulantka, kterou zajímají jenom prachy a moc, a je za ně ochotna poskytnout ze své monumentální tělesné výbavy cokoli. A Vieweghův (jistě trochu autobiografický) hrdina jí šikovně nastaví zrcadlo. A pak jsou tu další kusy, časově už z doby porevoluční, vlastně rovnou současné, kde hlavní postava hraje překvapivě reflektovanou roli: muže poraženého a poníženého. Muže u konce s dechem. Muže podváděného, opouštěného, zklamaného v lásce. Na stará kolena samotáře, co šilhá po gymnazistkách – a který toho za svůj život sice hodně napsal, ale málo prožil. Který je smutný a vyhaslý; místy trapný a místy k smíchu. Prostě figura vnitřně tragická, navenek komická. (…) Hodnocení 80%

Kategorie

Průměrně zamilovaný muž a jiné povídky
Viewegh, Michal