Bob Dylan? To je jako mluvit o pyramidách. Prostě jen stojíte a čumíte!

/ Tomáš Weiss

Ten citát v titulku má na svědomí zpěvák U2 Bono a je trefný. Padesát let jezdíte světem, hrajete a zpíváte, svět se mění k nepoznání, ale vy jste vlastně pořád ten písničkář starého střihu, který vypráví příběhy, doprovázené kytarou a klavírem. Jste žijící legenda. Mýtus na mýtus. Před něčím z toho utíkáte, něco z toho si pěstujete. Víc v knize Kdo je ten chlap?
Ten citát v titulku má na svědomí zpěvák U2 Bono a je trefný. Padesát let jezdíte světem, hrajete a zpíváte, svět se mění k nepoznání, ale vy jste vlastně pořád ten písničkář starého střihu, který vypráví příběhy, doprovázené kytarou a klavírem. Jste žijící legenda. Mýtus na mýtus. Před něčím z toho utíkáte, něco z toho si pěstujete. Víc v knize Kdo je ten chlap?

Nakladatelství 65. pole se ukazuje jako jedno z nakladatelství, které to s hudebními biografiemi bude myslet vážně. Po George Harissonovi (Beatles) a Maxu Cavalerovi (Sepultura) vydává s velkou péčí Boba Dylana. Rádi se s vámi podělíme o tiskovou zprávu, kterou 65. pole rozposlalo médiím:

Bob Dylan hraje už půl století prvořadou roli ve vývoji populární hudby a nejednou určoval směr, jímž se bude rock či folk ubírat. Podobně významných umělců není mnoho a ještě míň je těch, jejichž dílo je po celou dobu jejich kariéry neustále podrobováno nadšenému zkoumání. Dylan přesto zůstává v mnoha ohledech tajemnou záhadou. Kdo je tím „skutečným“ Bobem Dylanem? Je to Bobby Zimmerman, adolescent toužící uniknout z dusivé atmosféry amerického maloměsta, plagiátor Woodyho Guthrieho okouzlující počátkem šedesátých let folkové publikum v kavárnách Greenwich Village, folkový mesiáš, znovuzrozený křesťan, elvisovský Dylan, Jack Fate z filmu Inkognito nebo živý národní poklad? Kdo je ten chlap? – Tu otázku si položil Dylan sám v písničce „Ballad of a Thin Man“ ze slavného alba Blonde on Blonde.
Respektovaný autor David Dalton vykresluje detailní portrét rockové ikony a důmyslně odhaluje hazardní hry, které Dylan během své kariéry provádí s vlastní osobností. Dalton píše zasvěceným a provokativním stylem, který je prosycen poetickými obrazy, nečekanými kulturními souvislostmi i ironickým humorem.
Kniha Kdo je ten chlap?, citlivě přeložená Ladislavem Šenkyříkem, sleduje Dylanův imaginativní život, je plná Daltonových pronikavých postřehů, které zbavují falešného pozlátka mnohé dylanovské mýty, a propojuje průběh skutečných událostí s názory jak Dylana samého, tak těch, kteří mu stáli a stojí v životě nejblíž. Čerpá ze svědectví Dylanových přátel a spolupracovníků – včetně Marianne Faithfullové, Allena Ginsberga, Petera Stampfela, Larryho „Ratso“ Slomana, Erika Andersena, Nata Hentoffa, Andrewa Oldhama, Nata Finkelsteina a dalších – a nabízí zcela nový pohled na tohoto muže, jeho mýtus a hudební éru, k jejímž hlavním protagonistům patřil a stále patří.

Ukázky z knihy:

Bob Dylan: ”Milese Davise vypískali. Hanka Williamse vypískali. Stravinského vypískali. Když vás občas nevypískají, nic neznamenáte.“

***
Dylan vstupuje do jednotlivých scén se svým protopunkovým účesem jako proměnlivý rozvratný element, čeří události a v lidech, s nimiž se setkává, vzbuzuje rozpačitou nejistotu. Lidé jsou jím magneticky přitahováni, ale zdá se, že nemají ponětí, co je vlastně zač. Nikdo tak docela neví, jak k němu přistupovat. Noviny do toho přihazují senzační drobná sousta. ”Jsem rád, že nejsem já,“ říká, když někdo čte článek o tom, jak Dylan kouří osmdesát cigaret denně. Všechno se točí jen kolem něho. Je prorokem syrových, existenciálních pravd; noviny ho začaly označovat za anarchistu. ”Dejte anarchistovi cigaretu,“ říká s parádním hipsterským výrazem v poslední scéně filmu.

***
Nikdo doposud neprozkoumal porézní hranici mezi autobiografií a fikcí důmyslněji než Dylan; směs reality a imaginace byla odedávna jeho čarodějným lektvarem. Je nejprohnanější tvůrce mýtů o vlastní osobě a daří se mu zaplétat nás do své alegorické postavy – jeho osobnost je tak prosáklá lidskými osudy, které v životě nasbíral, že často zřejmě sám neví, kde končí on a začínají jiní.
 
***
Apoteózou Dylanovy první herecké role – bezprizorního sirotka ze Středozápadu – je jeho podobizna na obálce časopisu Sing Out!, na které vypadá jako Woody Guthrie Junior. Má jako Woody zhýrale zastrčenou cigaretu v koutku úst, podobně jako James Dean kopíroval existenciální sklon Camusovy gauloisky. Podle sklonu vaší cigarety se dalo soudit na velikost vašeho neštěstí.

***
Ať už byly Dylanovy úmysly jakékoli, nenaplnily se a vydání alba Self Portrait přijali recenzenti s pěnou u pusy. Běsnili a fantazírovali a v tom strašlivém láteření nenechali na svém někdejším mesiáši nitku suchou. Ten člověk je zjevně ve špatném stavu, a co mu to dělají? Nemilosrdně na něho útočí. Typicky sebestředným způsobem kritiků album odrovnají a především zamlží. Hlavním upírem mezi nimi byl Greil Marcus, který Dylana setřel v časopise Rolling Stone. První věta – ”Co je to za sračku?“ – se proslavila víc než album samo.

Další články

Přichystali jsme pro vás další knižní výběr. Opět se můžete seznámit s pěti knižními novinkami, které se stanou společníkem pro natahující se podzimní večery.
Aktuality

Knižní výběr 24

Přichystali jsme pro vás další knižní výběr. Opět se můžete seznámit s pěti knižními novinkami, které se stanou společníkem pro natahující se podzimní večery.
 | Tomáš Fojtík
Přesněji řečeno za knihu Básník o Ivanu Blatném. U cen se pochopitelně nelze dovolávat nějaké oprávněnosti, ale když se vám podaří zajímavě dostat svůj třicetiletý zájem do knihy, tak je to ocenění hodné. To, že Josef Škvorecký vydal v kanadském exilu Blatnému sbírku Stará bydliště, na udělení ceny jistě vliv nemělo, ale je to milý detail.
Aktuality

Cenu Josefa Škvoreckého získal letos Martin Reiner za Blatného

Přesněji řečeno za knihu Básník o Ivanu Blatném. U cen se pochopitelně nelze dovolávat nějaké oprávněnosti, ale když se vám podaří zajímavě dostat svůj třicetiletý zájem do knihy, tak je to ocenění hodné. To, že Josef Škvorecký vydal v kanadském exilu Blatnému sbírku Stará bydliště, na udělení ceny jistě vliv nemělo, ale je to milý detail.
 | Tomáš Weiss
Scénarista a spisovatel oslavil 12. října třičtvrtěstoletí. Adelheid, Údolí včel, Zánik samoty Berhof, Svědek umírajícího času, Post bellum 1866....Solitér temného pohledu na člověka. Podle jeho vyjádření všichni skuteční hrdinové leží na hřbitově. Takový je totiž svět.
Aktuality

Vladimír Körner 75

Scénarista a spisovatel oslavil 12. října třičtvrtěstoletí. Adelheid, Údolí včel, Zánik samoty Berhof, Svědek umírajícího času, Post bellum 1866....Solitér temného pohledu na člověka. Podle jeho vyjádření všichni skuteční hrdinové leží na hřbitově. Takový je totiž svět.