Medea nebo švédská královna Kristina v dramatech Sary Stridsbergové

/ Tomáš Weiss

Nejsilnější inspirací respektované švédské autorky jsou dramatické životní osudy výrazných ženských postav různých historických období. Autorka ve svých textech propojuje fakta z jejich života s fikcí, ale třeba i s motivy ze současnosti. Tři hry jsou prvním autorčiným knižním překladem do češtiny.
Nejsilnější inspirací respektované švédské autorky jsou dramatické životní osudy výrazných ženských postav různých historických období. Autorka ve svých textech propojuje fakta z jejich života s fikcí, ale třeba i s motivy ze současnosti. Tři hry jsou prvním autorčiným knižním překladem do češtiny.

Sara Stridsbergová (1972) uvádí mezi svými inspiračními zdroji autorky jako Sarah Kaneovou, Marguerite Durasovou nebo Elfriede Jelinekovou. Kromě mnoha literární ocenění (např. Cena Severské rady za literaturu) byla také v roce 2016 zvolena mezi osmnáct členů Švédské akademie. Letos v dubnu z ní ale odešla (jako další její členové – viz letošní neudělení Nobelovy ceny za literaturu)

Celé její autorské směřování jakoby předurčil překlad feministického manifestu radikální americké feministky Valerie Solanasové (1936 – 1988), které se později věnovala jak ve svém románu Fakulta snů – dodatek k sexuální teorii z roku 2006 a později i ve své první divadelní hře Valerie Solanasová se má stát americkou prezidentkou. Ukázalo se, že autorčina mimořádná schopnost formulovat břitké dialogy, které prostřednictvím několika vět vtáhnou diváky do světa postav, na jevišti velmi dobře fungují, a z dramatu se tak stala důležitá součást autorčiny tvorby.

Tak vznikly Médealand, aktualizující známý antický příběh zrady a pomsty, Pitvání padajícího sněhu o královské dceři Kristině (1626 – 1689), která se stala inspirací i pro jednu Strindberovu hru, Návraty, kde do dialogů rozvedla svůj román ze zanikající psychiatrické léčebny ve Stockholmu, kde se v polovině 90. let minulého století najednou ocitli pacienti před situací kam léčebnu opustit. Zpochybňování termínů „normalita“ a „šílenství“ je také jedním ze středobodů jejich her. Stejně jako Pitvání padajícího sněhu a Návraty obsahuje český výbor i hru Umění padat z roku 2015. Hrdinkami jsou zde Edith Bouvier Bealová, sestřenice Jackie Kennedyové Onassisové, a její matka. Tyto někdejší celebrity šokovaly Ameriku, když v pozdějších letech nechaly filmaře zachytit svůj osamělý život v rozpadajícím se obřím sídle na Long Islandu. Stridsberová se tady soustředí na vztah matky a dcery vegetujících uprostřed zkázy a beznaděje a prchajících do narůžovo natřených vzpomínek.

Sara Stridsbergová patří jednoznačně k nejvlivnějším osobnostem současné švédské literatury. Někteří novináři ji zároveň označují za „feministickou ikonu“. Jenže se slovem feminismus se musí, zvlášť v těchto končinách spíš opatrně. V našich podmínkách bývá tento postoj zaměňován - buď z nepochopení nebo se záměrem - s jakýmsi schematickým pohledem na svět, s tezovitostí, nebo dokonce s nenávistí vůči mužům. Ve Švédskou má ale feministická literární tvorba dlouho tradici, k níž se řadí třeba tak známé jméno jako Astrid Lindgrenová a feministické myšlenky rovnoprávnosti tvoří nedílnou součást společenské debaty.

Z doslovu překladatelky Marie Voslářové vybral a do mozaiky sestavil Tomáš Weiss

Další články

Na příběhu Charlotty Masarykové je fascinující míra ochoty ke spolupráci. Masaryk v roce 1914 odjíždí do ciziny a svou nemocnou ženu, nechává doma s nejstaršími dětmi, Alicí a Herbertem (Jan je na frontě). Herbert nedlouho po vypuknutí 1. světové války v březnu 1915 umírá a Alici v prosinci téhož roku zatknou a hrozí jí trest smrti. Charlotta se po návratu svého muže jen těžko může radovat z cíle. Přináší lidskou oběť a v české společnosti to nezanechává žádnou výraznou stopu.
Aktuality

Obětoval Masaryk svoji ženu pro republiku, nebo se pro ni obětovala sama?

Na příběhu Charlotty Masarykové je fascinující míra ochoty ke spolupráci. Masaryk v roce 1914 odjíždí do ciziny a svou nemocnou ženu, nechává doma s nejstaršími dětmi, Alicí a Herbertem (Jan je na frontě). Herbert nedlouho po vypuknutí 1. světové války v březnu 1915 umírá a Alici v prosinci téhož roku zatknou a hrozí jí trest smrti. Charlotta se po návratu svého muže jen těžko může radovat z cíle. Přináší lidskou oběť a v české společnosti to nezanechává žádnou výraznou stopu.
 | Josef Císařovský, Tomáš Weiss
Po Magorovi a jeho době, biografii Ivana Martina Jirouse od novináře Marka Švehly, vychází další velmi zajímavé doplnění Magorova portrétu - kniha Mága je poskládána z deníkových záznamů dcery Františky a její kamarádky Jany M. Bauerové, kde je Mága Magor ústřední postavou. Záznamy pocházejí z let 1997 - 2011. 9. listopadu 2011 Martin Jirous zemřel. Foto: Martin Věchet
Aktuality

Mága čili Jirous

Po Magorovi a jeho době, biografii Ivana Martina Jirouse od novináře Marka Švehly, vychází další velmi zajímavé doplnění Magorova portrétu - kniha Mága je poskládána z deníkových záznamů dcery Františky a její kamarádky Jany M. Bauerové, kde je Mága Magor ústřední postavou. Záznamy pocházejí z let 1997 - 2011. 9. listopadu 2011 Martin Jirous zemřel. Foto: Martin Věchet
 | Tomáš Weiss
Poslední rok jsem blog zanedbávala. Byla jsem mu nevěrná a povila za tu dobu dvě děti. Jedno z masa a kostí, druhé z papíru a trochu papundeklu. Psala jsem totiž svou čtvrtou knížku. A nebojte, nebude to o dětech! Bude to o tom...no, zkrátka o tom, jak jste zvyklí.
Aktuality

To mám z toho, že jsem chtěla psát cestopisy a píšu erotiku

Poslední rok jsem blog zanedbávala. Byla jsem mu nevěrná a povila za tu dobu dvě děti. Jedno z masa a kostí, druhé z papíru a trochu papundeklu. Psala jsem totiž svou čtvrtou knížku. A nebojte, nebude to o dětech! Bude to o tom...no, zkrátka o tom, jak jste zvyklí.