Argo novinky uprostřed léta

/ nakl. Argo

Do vydávání novinek se v létě žádné nakladatelství nehrne. Chystá si podzim a zima, z překladatelů a redaktorů se uprostřed veder kouří, ale léto s novinkami obecně šetří. Argo vás ale bez nich nenechá.
Do vydávání novinek se v létě žádné nakladatelství nehrne. Chystá si podzim a zima, z překladatelů a redaktorů se uprostřed veder kouří, ale léto s novinkami obecně šetří. Argo vás ale bez nich nenechá.

Bernardino de Sahagún. Dějiny starého Mexika

Význam Sahagúnovy Historie spočívá mimo jiné ve skutečnosti, že se jedná o dílo založené na materiálu, který jeho autor dlouhodobě a systematicky shromažďoval od místních obyvatel. Kronika ve dvanácti knihách (jedenáct je věnováno různým aspektům života obyvatel aztécké říše v období před jejím dobytím conquistadory vedenými Hernánem Cortésem v letech 1519–1521) byla vyhotovena ve dvou jazykových variantách, v nahuatlu, tj. původním jazyce obyvatel centrálního Mexika, a ve španělštině, psaných na stránce vedle sebe a s četnými obrázky.

Dílo františkánského mnicha Bernardina de Sahagún (1500 až 1590) s názvem Obecná historie Nového Španělska1 patří mezi stěžejní prameny, z nichž můžeme poznat jak kulturu původních obyvatel části dnešního státu Mexiko, tak i způsob, jakým o této kultuře a jejích nositelích přemýšleli ti ze Španělů, kteří s americkým kontinentem a jeho obyvateli přišli do styku jako první. Objevení „Nového světa“ a jeho následné dobytí a kolonizace představovaly zásadní transformaci nejen pro jeho původní obyvatele, ale v jisté míře i pro samotné dobyvatele a jejich domovské země. Tato transformace s sebou beze vší pochybnosti na všech dotčených místech přinesla zničení či přinejmenším narušení původní kultury, hospodářství i společenských a politických vztahů. V horizontu několika staletí nicméně dala vzniknout současné specifické a značně rozmanité latinskoamerické společnosti, jež je výsledkem dlouhodobého propojení a vzájemné interakce mezi kulturami původními a kulturami Španělska, Portugalska či dalších evropských zemí, které se v menší míře na kolonizaci dnešní Latinské Ameriky rovněž podílely. Kronika, jež se stala výsledkem několika desetiletí dlouhé práce Bernardina de Sahagún, představuje jeden z prvních kroků v tomto dlouhodobém procesu soužití rozličných kultur.

Robert Holdstock: Merlinův les

Martin a Rebecca uprchli před lesem už dávno. Ale když se o mnoho let později vrátili na pohřeb své matky, byli znovu lapeni do magické sítě lesa – do sítě zla, která drží místní vesničany ve svém sevření. A když se Rebecce narodí syn Daniel – nádherné, ale hluché a slepé dítě – zjišťuje, že je vtahována do děsivého světa, v němž ztrácí schopnost zpívat a vidí jen zvláštní, tajemné stíny. Krátký román Merlinův les je v novém vydání doplněn několika povídkami, z nichž některé vycházejí v českém překladu poprvé.

Chlapcův hlas vytrhl Martina z neklidného spánku. Kolem byla inkoustová tma. Na okně pokoje zarachotil kamínek a hlas se ozval znovu: „Martine! Martine! Na stezce jsou lidé. Martine!“ Lidé na stezce. Martin ze sebe strhl přikrývku a přeběhl k oknu. Dole, ve slabém měsíčním svitu, uviděl plavovlasého bratra Sebastiana, bledého a rozrušeného. Ukazoval k lesu. „Martine, jsou tři. Rychle.“ Martin si navlékl džíny a špinavý bílý svetr. Otevřel okno a bez obtíží seskočil na zem. Starý pes v boudě zakňučel a štěkl. Honička, o níž se mu zdálo, se odehrávala příliš daleko v jiném světě, než aby se tímto druhým útěkem ze statku nechal vyrušit. Martin se rozběhl do tmy. Přehoupl se přes bránu a pustil se za Sebastianem. „Počkej na mě!“ sykl. Nechtěl zvýšit hlas a snad tím vyrušit lidi na stezce, třebaže věděl, že se to ještě nikdy nestalo. Kam se poděl Sebastian? Jak nad lesem a statkem plul tenký mrak, měsíční světlo jasnělo a sláblo. V dálce se vlnilo a světélkovalo cosi éterického. Vypadalo to, jako by nějací malí ptáci vylétali k nebi a kroužili kolem temné siluety pomalu se otáčející postavy.

Walter Jon Williams: Vichřice

Steward kdysi pracoval jako elitní voják a ze svých schopností nic nezapomněl. Jenže v novém světě se musí proměnit také v detektiva, poskládat si dohromady střípky ztracených znalostí a uplynulých let a vypátrat svého vraha. Vichřice se odehrává sto let po událostech slavného Hardwaru. Orbitálové žijí v nezávislých, feudálních společenstvích a k dispozici mají převratnou technologii – mezihvězdný pohon. V jádru se však lidé nezměnili a politické intriky zuří v novém světě stejně jako kdykoli dříve…

Původně jsem pracoval s nápadem klonovaného vojáka, který řeší svou vlastní vraždu. Napoprvé jsem neměl vymyšlené žádné další podrobnosti, ale teď jsem si sedl s barevnými propiskami a notesem a vytvořil bezmála talmudický dokument plný spirál a šipek a malých okének s vedlejšími příběhy. Byl to ten nejsložitější příběh, jaký jsem si dokázal představit a ve kterém posledních pět kapitol čtenáři postupně ukazuje, že všechny jeho teorie jsou úplně mimo, zas a znovu. W.J. Williams

Jon Mio Ford: Drak, jenž čeká

V tomto alternativním světě vypadají dějiny Evropy zcela odlišně, než jak je známe. Kontinent z východu ohrožuje drtivá moc Byzantské říše, v níž se kdysi císaři Julianovi podařilo udržet polyteismus, a tak se křesťanství ani islám nerozšířily do celého světa. Dekadentní, pletichářská Byzanc spřádá své mocenské hry, v Miláně se vévoda Sforza stal upírem a napadl Florencii, Francie je mocenským bojem rozťatá vedví – a i mnohé další země jsou v ohrožení. Román Drak, jenž čeká je pestrá a působivá fantasy plná mečů, magie, vampyrismu a vášně; jedno z nejzásadnějších a nejpřekvapivějších děl v dějinách tohoto žánru. Mistrovské dílo prodchnuté krví a kouzly vychází s předmluvou Scotta Lynche.

Byzanc, kde upíři a čarodějové jsou skuteční. Byzanc, kde bylo křesťanství potlačeno a Iulianův náboženský pluralismus se natrvalo ujal, kde se rozšířily a zakořenily kulty oddané mysteriím, třeba ten Mithrův. Byzanc, kde se nikdy nerozvinul islám, takže nepřišel jeho nápor z jihu. Byzanc, kde se Francie nikdy doopravdy nestala Francií, protože Galie byla rozdělena mezi Říši na východě a Anglii na západě. Byzanc, kde Řím sice padl, ale Říše se postarala, aby mejdan neskončil, a to na dalších tisíc let… nejméně.

 

Další články

Je možné zmanipulovat k násilnému chování každého z nás? Jaký typ impulzu potřebuje normální člověk, aby něco násilného provedl? A jak se liší chování psychopatů v davu? Na tyto i na další otázky vám odpoví v pořadu Osobnost Plus biolog Jaroslav Petr. Moderuje Barbora Tachecí.
Aktuality

Každého můžete donutit k páchání zla, stačí mu říct, že je to tak správně

Je možné zmanipulovat k násilnému chování každého z nás? Jaký typ impulzu potřebuje normální člověk, aby něco násilného provedl? A jak se liší chování psychopatů v davu? Na tyto i na další otázky vám odpoví v pořadu Osobnost Plus biolog Jaroslav Petr. Moderuje Barbora Tachecí.
 | Český rozhlas Plus
Román Letnice, jehož první náklad byl zcela rozebrán a do obchodů míří dotisk, uchvátil čtenáře i kritiky svým květnatým jazykem, nakažlivou radostí z fabulace a v neposlední řadě také samotným prostředím, ve kterém se odehrává.
Aktuality

Hergot! s Miroslavem Hlaučem o jeho Letnicích

Román Letnice, jehož první náklad byl zcela rozebrán a do obchodů míří dotisk, uchvátil čtenáře i kritiky svým květnatým jazykem, nakažlivou radostí z fabulace a v neposlední řadě také samotným prostředím, ve kterém se odehrává.
 | Český rozhlas Wave
Osmdesát let po smrti Mileny Jesenské už konečně víme, že vnímat ji jen jako milenku slavného autora, je nejen zastaralé, ale hlavně nepřesné. Dnes ji právem vnímáme jako velkou osobnost české novinařiny. V živém natáčení podcastu Lit na Světě knihy o jejím charakteru i jejích textech mluví novináři Erik Tabery a Kristina Němcová.
Aktuality

Podcast Lit: Texty Mileny Jesenské by dnes zbořily sociální sítě

Osmdesát let po smrti Mileny Jesenské už konečně víme, že vnímat ji jen jako milenku slavného autora, je nejen zastaralé, ale hlavně nepřesné. Dnes ji právem vnímáme jako velkou osobnost české novinařiny. V živém natáčení podcastu Lit na Světě knihy o jejím charakteru i jejích textech mluví novináři Erik Tabery a Kristina Němcová.