Legendární dílo brazilské literatury konečně česky

/ nakl. Rubato, Václav Jamek

Jeden z velikánů brazilské literatury minulého století Osman Lins (1924–1978) je v češtině zatím přítomen jen prózou Retábl svaté Joany Caroliny (1966) ve svazku Pět brazilských novel (1982). Cesta Linsova Avalovary k českému čtenáři byla dlouhá: 
v odeonském hledáčku se díky překladatelce Vlastě Dufkové-Mackové ocitl už na konci 70. let minulého století.
Jeden z velikánů brazilské literatury minulého století Osman Lins (1924–1978) je v češtině zatím přítomen jen prózou Retábl svaté Joany Caroliny (1966) ve svazku Pět brazilských novel (1982). Cesta Linsova Avalovary k českému čtenáři byla dlouhá: v odeonském hledáčku se díky překladatelce Vlastě Dufkové-Mackové ocitl už na konci 70. let minulého století.

Z Doslovu:

Pokud jde o vlastní látku díla, slyšíme většinou dva hlasy, ženský a mužský, které vyprávějí oddělené p!íběhy svých životů, než se setkaly, a stále víc také skutečnost svého setkání. Muž se jmenuje Abel (ten, který nezabil), žena je nade všemi jmény a jmenována je pouze znakem, který připomíná obrys přilétajícího ptáka. Mohlo by udivit, že mužská postava nese řadu autobiografick)ch rysů: rozpětí Linsova vlastního života mezi Recife a São Paulem, pobyt v Evropě, práce na literárním díle – a jistý podíl autofikce je vlastní i jiným Linsovým dílům: v Kameni a váhách je autor jako mladík do jedné z postav přímo promítnut a hlavní hrdinové mají předobraz v milovaných strýci a tetě; svatá Joana Carolina zase v autorově babičce. Ale je to méně zvláštní, než by se zdálo: za plnost propočtu se vždy ručí vlastním tělem, a Lins p!ece vždy pokládal nalezení řádu za podmínku toho, aby jeho vlastní život – a v absolutním smyslu také přetržený život jeho mladičké matky – došel naplnění. Skutečnou hybnou silou knihy je ona žízeň po úplném životě. Později ostatně slovy jiného svého alter ega (v Královně řeckých žalářů) Lins ústy své postavy, komentující dílo ženy, již miloval, výslovně odmítá onen požadavek strukturalistick)ch teoretiků, „aby se nebrala v potaz ruka (rozechvělá přece příběhem i nejasnými pohnutkami), která [texty] sepsala. […] Ba mohu jít v tázání ještě dál: když se usneslo, že autor neexistuje, byl jsem snad milencem pouhé neexistence?“ – A v jistém smyslu je opravdový vztah čtená!e k dílu vždy milostný.

Mám vlastně jistou pochybnost o tom, že Avalovara je skutečně román; spíš by se hodilo označení rapsodie, nová Píseň písní. Ujasnila by se tak nep!ítomnost jistých náležitostí, které román zpravidla vyžaduje, a zmizely by nesrovnalosti, které jinak poněkud drhnou nebo i dráždí, ale k Velepísni naprosto patří. První, nejdůležitější a věru silný „nepoměr“, o kterém se čtenář (víceméně) dozví až na poslední straně (nebo zde a v této chvíli, pokud by neprozíravě četl doslov dřív než dílo): hlasy, kterým po celou dobu naslouchal, patří ve skutečnosti mrtvým, protože milence zastřelí Doručitel osudu, totiž tak jako ve starém dobrém a solidním měšťanském světě, odkud román jako žánr vzešel – Manžel Nevěrné Ženy. Románovost tedy absolutní lásce vlastně škodí, i když zároveň zvyšuje její hodnotu o hodnotu rizika, což je možná nepatřičné, protože zároveň podtrhává závažnou otázku, zda je pro lásku opozice vůči světu prospěšná, když by se zároveň láska ve dvojici měla mysticky rozšiřovat na všechen svět. Se smrtí se tak či onak setkat a utkat musí: Thanatos a Eros jsou jako principy v nevyhnutelném sepětí.

.....................

z doslovu Václava Jamka

Další články

„Turismus, tato perverze původně hluboce dobré a bytostně lidské ideje putování; turismus, tato nákaza, která vede lidi k nedůstojnému chování, fyzickému i duchovnímu ničení navštívených míst, k otravování života lidí žijících na oněch místech, k důslednému zavírání očí před možným poučením, které by z putování bývalo mohlo plynout.“ Martin C. Putna
Aktuality

Turista je ten, který nechce vidět něco nového

„Turismus, tato perverze původně hluboce dobré a bytostně lidské ideje putování; turismus, tato nákaza, která vede lidi k nedůstojnému chování, fyzickému i duchovnímu ničení navštívených míst, k otravování života lidí žijících na oněch místech, k důslednému zavírání očí před možným poučením, které by z putování bývalo mohlo plynout.“ Martin C. Putna
 | nakl.. Academia
Svým významem se řadí mezi díla, jako jsou Durkheimova Společenská dělba práce, Veblenova Teorie zahálčivé třídy nebo Osamělý dav Davida Riesmana. Společnost spotřeby s pronikavou jasností ukazuje, jak velké technokratické korporace vyvolávají tužby, jimž nelze odolat, a vytvářejí novou společenskou hierarchii, která nahradila někdejší třídní rozdíly.
Aktuality

Společnost spotřeby je jedním ze zásadních děl soudobé sociologie

Svým významem se řadí mezi díla, jako jsou Durkheimova Společenská dělba práce, Veblenova Teorie zahálčivé třídy nebo Osamělý dav Davida Riesmana. Společnost spotřeby s pronikavou jasností ukazuje, jak velké technokratické korporace vyvolávají tužby, jimž nelze odolat, a vytvářejí novou společenskou hierarchii, která nahradila někdejší třídní rozdíly.
 | nakl. Dauphin
Tak samozřejmě - je tady od 9. září Brownovo Tajemství všech tajemství, ale v Argu vycházejí i jiné knihy. Nebudou to mít vedle brownománie snadné, ale i proto některé speciálně připomínáme.
Aktuality

Pár novinek z Arga na začátku babího léta

Tak samozřejmě - je tady od 9. září Brownovo Tajemství všech tajemství, ale v Argu vycházejí i jiné knihy. Nebudou to mít vedle brownománie snadné, ale i proto některé speciálně připomínáme.