Univerzální příběh o lidském svinstvu a podlosti

/ Ján Púček

Pokud vám náhodou nějací nezvladatelní výrostci před očima ze samé prostopášnosti zastřelí psa, raději nechtějte spravedlnost. Je málo pravděpodobné, že by se nespustila nepříjemná mašinérie svinstev, a zároveň je téměř jisté, že touha potrestat viníky vás připraví o zdraví. Tyto dobré rady si dovolím vyslovit na základě Ketchumovy knihy Red, protože její námět je v hrubých rysech právě takový.
Pokud vám náhodou nějací nezvladatelní výrostci před očima ze samé prostopášnosti zastřelí psa, raději nechtějte spravedlnost. Je málo pravděpodobné, že by se nespustila nepříjemná mašinérie svinstev, a zároveň je téměř jisté, že touha potrestat viníky vás připraví o zdraví. Tyto dobré rady si dovolím vyslovit na základě Ketchumovy knihy Red, protože její námět je v hrubých rysech právě takový.

Ale poselství, které přináší je vlastně přesně opačné – vyplatí se bojovat. Postaršímu vdovci Averymu Ludlowovi, veteránovi z korejské války, zastřelí trojice mladíků dobrého psa Reda. Brokovnicí, když zrovna chytá ryby. Je to rána pod pás, protože tenhle nevinný němý tvor byl pro Ludlowa ppo smrti manželky nejbližší živou bytostí. Zdravým rozumem nestravitelný čin mu, samozřejmě, nedá spát, a tak se, z touhy po spravedlnosti nebo pomstě, rozhodne viníky vypátrat. A když selžou úřady, neváhá pátrat na vlastní pěst.  Nitky však na poměry malého mainského městečka Moody Point vedou poměrně vysoko – mladý střelec je synem místního realitního spekulanta a vlivného boháče McCormacka. Kolotoč se roztáčí. A s ním nerovný boj, ve kterém stojí  na jedné straně odhodlaný a ukřivděný stařík, na straně druhé neomezená moc, znásobená penězi a vlivem. Samotný děj je poměrně dobře předvídatelný, ale i přesto je strhující, čtivý a napínavý. Zkrátka – vydařený plnokrevný thriller. Ludlow se svojí žádostí o spravedlnost celkem pochopitelně neuspěje ani u starého McCormacka, ani u šerifa, které mu se smrt čtrnáctiletého vořecha nezdá dostatečným důvodem pro stíhání synáčka z horních x-tisíc.Když za pár dnů Ludlow s mladou reportérkou případ medializují, schytá to při podvečerní konfrontaci Ludlowovo okno kamenem. A později, stejně pochopitelně, žádná medializace v místní televizi nepokračuje, protože McCormack, protože vliv a moc….Kdyby byla Ketchumova kniha Red filmem, mohli bychom o ní s klidným svědomím mluvit jako o klasické hollywoodské trojaktovce se všemi obligátními breakpointy i potřebným happy endem (svého filmové zpracování se nakonec dočkala, podobně, jako i další knihy Jacka Ketchuma). Toto konstatování ale nemá být žádným ponižujícím shazováním, naopak. Kniha totiž má to, čemu se ve filmovém žargonu říká dvojité kódování, a tak je nutné povýšit ji nad rámec žánrových konvencí. Na své si totiž přijde čtenář, který od knihy vyžaduje „napětí a rekreaci“, stejně tak jako ten, kterému se chce uvažovat hlouběji a šířeji. Pokud bychom tedy chtěli knihu zařadit přesněji, vrazili bychom ji asi do škatulky hollywoodského nezávislého filmu. Když si odmyslíme americký kontext a příběhové konkrétnosti jednoho starce a jednoho psa, jde vlastně o klasický donkichotský (dopředu prohraný) boj s chobotnicí, s hydrou, s větrným mlýnem – s čímkoliv, co nás výrazně přesahuje. Mimovolně přicházejí na mysl hlavně obrázky z našich končin s tématikou vymahatelnosti práva a spravedlnosti. Obrázky o mafiánských praktikách, sahajících do nejvyšších pater, o bohorovnosti mocných a vlivných, o křehkosti těch, co se odhodlají stát proti přesile. Red je v tomto smyslu univerzálním příběhem o lidském svinstvu a podlosti, tedy o tom, co je člověku nejpřirozenější a nejbližší. A zároveň je i o těch, co vědomě stojí proti a neštítí se vzdorovat.

Otec & syn
Důležitým tématem knihy a jejím velmi silným druhým plánem je otcovsko-synovský vztah. Ten do příběhu vstupuje ve vícerých variacích. Najdeme ho tu v podobě McCormackova kontraproduktivní principiální obrany svého syna (střelce a spolupachatele). Vztah k synům se však otevře i u Ludlowa a v mnohém vlastně určuje edukativní stránku jeho snahy o spravedlnost.
Ludlowův starší syn Billy nebyl mnoho let schopný dospět a zařadit se do společnosti. Živil se hazardem a drobnými krádežemi. Když jednoho dne od své matky mámil peníze, došlo mezi nimi k hádce a ke rvačce. V domnění, že matku nešťastně zabil, pokusil se svůj čin narafičit jako loupežné přepadení a založil požár, při které zahynula jak matka, tak jeho mladší bratr.
Je zřejmé, že Ludlow cítil za smrt svých nejbližších vinu, stejně jako za to, že nedokázal staršímu synovi pomoct vykročit lépe do života. Jeho snaha o potrestání McCormackova syna je vlastně někde hluboko v podvědomí i pokusem o nápravu toho,, co ve vlastním životě a výchově syna zanedbal.
 

Druhý požiar
O Ludlowova života ale nakonec symbolicky vstoupí ještě jeden  - rozhodující – požár. Po té, co stařík i přes mnohá upozornění nepřestal rýpat, jeho protivníci znervózněli. A tak jednoho večera pohltily Ludlowův obchod plameny jako varování. Nerovný souboj začíná být najednou oboustranně nepřiměřeně vyhrocený – Ludlow i McCormack už očividně ztratili všechny zábrany.
Třetí třetin kniha je už čistokrevným thrillerem, ve kterém nechybí ani milostná zápletka mladá televizní reportérka). A na úplný závěr už je to bezhlavá střílečka. V lese. Potmě. Naslepo. A to všechno na krvavý a naturalistický, takříkajíc coenovský způsob.
Když už jsme u těch Coenových. Ketchum vlastně dokázal, že v této (a jakékoliv jiné) krajině, můžou něco říct ještě i ti staří. Bez ohledu na žánrové zpracování a číslovku věku – je třeba číst a poslouchat příběhy lidí, kteří se vzepřeli svinstvu. Třeba to člověka nakonec nějak posilní…

Ján Púček, redaktor slovenského literárního časopisu Fragment, psáno pro deník SME, překlad OKO

Red

205

Další články

Švýcarský psycholog a myslitel Carl Gustav Jung je sice v povědomí mnohých spojován s psychoanalýzou, a tudíž i se Sigmundem Freudem, vše je ale – jak už to bývá – trochu jinak.  Stačí nahlédnout do svazku Rozhovory s C. G. Jungem, nabízejícím vybraná interview, která Jung v průběhu svého života poskytl. Obraz, jenž se nám rozvine, je opravdu velice široký, pestrý. Fascinující.
Recenze

Geniální znalec lidské duše promlouvá

Švýcarský psycholog a myslitel Carl Gustav Jung je sice v povědomí mnohých spojován s psychoanalýzou, a tudíž i se Sigmundem Freudem, vše je ale – jak už to bývá – trochu jinak. Stačí nahlédnout do svazku Rozhovory s C. G. Jungem, nabízejícím vybraná interview, která Jung v průběhu svého života poskytl. Obraz, jenž se nám rozvine, je opravdu velice široký, pestrý. Fascinující.
 | Josef Rauvolf
Červen 1945. Lékařka Zinajda Berezovská, dobrovolnice Rudé armády, si po skončení války, přijíždí prohlédnout vyhlazovací tábor Osvětim-Birkenau. Prochází kolem plynových komor a zničených krematorií. Co je to, tam u třetího krematoria, nějaké papíry nebo...? Ten zaprášený sešit je deník. Odváží si jej do Omska, kde jej uchovává až do roku 1983, kdy umírá...To, co Berezovská tenkrát našla, byly zápisky židovské dívky, která přijela do Osvětimi z lodžského ghetta.
Recenze

Deník Rivky Lipszycové

Červen 1945. Lékařka Zinajda Berezovská, dobrovolnice Rudé armády, si po skončení války, přijíždí prohlédnout vyhlazovací tábor Osvětim-Birkenau. Prochází kolem plynových komor a zničených krematorií. Co je to, tam u třetího krematoria, nějaké papíry nebo...? Ten zaprášený sešit je deník. Odváží si jej do Omska, kde jej uchovává až do roku 1983, kdy umírá...To, co Berezovská tenkrát našla, byly zápisky židovské dívky, která přijela do Osvětimi z lodžského ghetta.
 | Tomáš Weiss
Tenktokrát se pravidelný pořad literárního redaktora a publicisty, který připravuje pro Český rozhlas, zaobírá hlavně "velkým rozkladem" - pohledem Nialla Fergusona a Karla Hvížďaly.
Recenze

Knižní pól Zdenko Pavelky

Tenktokrát se pravidelný pořad literárního redaktora a publicisty, který připravuje pro Český rozhlas, zaobírá hlavně "velkým rozkladem" - pohledem Nialla Fergusona a Karla Hvížďaly.