Petr Pithart se pravdy nebojí

/ Josef Rauvolf

Již název Prsty do ran naznačuje, že první svazek výběru z textů politika, esejisty a také disidenta Petra Pitharta nebude žádným konejšivým hlazením – naopak, Pithart zde projevuje odvahu nejen myslet, ale také své názory předkládat. A to není málo...
Již název Prsty do ran naznačuje, že první svazek výběru z textů politika, esejisty a také disidenta Petra Pitharta nebude žádným konejšivým hlazením – naopak, Pithart zde projevuje odvahu nejen myslet, ale také své názory předkládat. A to není málo...

A ještě jednu charakteristiku je nutné dodat: vše zároveň činí krásným jazykem, a ne onou hatmativou "politčeštinou". Což také není málo... Výbor politologických a historických esejí přitom začíná, možná překvapivě, několika básněmi z mládí, verši, které rozhodně neurazí. Proč se k tomuto neobvyklému kroku Pithart rozhodl, můžeme jen spekulovat, sám to vysvětluje tím, jak láska k poesii stála na počátku jeho dráhy coby "homo politicus".

Dráhy, která byla vlastně od samého počátku, a to nepomíjíme ani Pithartovu komunistickou romanci, mimořádně konsistentní. Skutečnost, kterou samozřejmě víme z Pithartových postojů, veřejných projevů, diskusí. Ovšem zde, ve svazku Prsty do ran I, máme pro onu empirii dostatek důkazů – vlastně, celých více než šest set stran. Což také není málo...

Nabízí se zde texty z let 1968 až 1989, přičemž hned ten první, otištěný 18. dubna 1968 v Literárních listech a komentující čerstvý akční program KSČ. Dlužno dodat, že se Pithart mimo jiné staví proti vedoucí úloze strany, věc i tehdy jistě ne zcela běžná. Jistě zajímavý je článek Politické strany a svoboda slova z 20, června 1968 (též Literární listy), z něhož nelze neocitovat: "Platí, že dokonce i v podmínkách formálně spolehlivě garantované svobody slova je faktická možnost monopolisovat šíření a interpretaci informací faktorem, který je s to zcela znehodnotit, ‘vyprázdnit’ pluralitní kvalitu politického systému, založeného na volné hře politických sil – politických stran především. A je koneckonců lhostejné, zda touto možností (monopolisovat...) disponuje soukromník Springer či stát – universální vlastník..." Nezní vám to, zaměníme-li jméno západoněmeckého tiskového magnáta za jiné, naše, až podezřele aktuálně?

A tak bychom mohli pokračovat, dostáváme se však již k textům, vycházejícím pouze v samizdatu, anebo v zahraničním exilovém tisku. Jako je tomu například u eseje Nečekání na Godota (Svědectví 54/1977), v níž Pithart zasvěceně (jak také jinak!) a zajímavě probírá kořeny Charty 77, včetně okolností jejího vzniku. Dnes samozřejmě věci známé, nicméně i tento – autentický pohled – stojí za přečtení. Rozhodně zábavný však je samizdatový fejeton Páteční úklid z 17. června 1977 – Pithart zde popisuje svůj pracovní den coby metař, oblíbeném to způsobu obživy, na pražském Petříně, popisuje exhibicionisty i další, popis vlastního zametání pak prolne s vtipným líčením soudního přelíčení, jehož byl poraženým aktérem. Proč tento příležitostný text zmiňujeme? Inu, protože je na něm krásně vidět, jak nápaditě dokáže Petr Pithart pracovat se slovem. Což také není málo...

Nemožno referovat o všech esejích, namátkou tedy: zamyšlení Dějiny, kampaně a národní sebevědomí (1986), v němž mimo jiné kriticky píše o tom našem typickém sklonu k mýtu o oběti a utrpení, delší text o významu T. G. Masaryka Uznání proroka v Čechách (1980), přičemž o TGM najdeme v knize textů víc, či rozbor Sociální a ekonomický vývoj Československa v osmdesátých letech (říjen 1989), poslední, a zároveň předjímající další vývoj – o tom ale bude druhý svazek Prstů do ran, jistě tak zajímavý a podnětný, jako úvodní.

Josef Rauvolf, překladatel a publicista

Další články

Hned v úvodu knihy se dozvíme, že autorovi nebude vadit, když v průběhu čtení usnete, naopak, velmi ho to potěší. Celá kniha se totiž nese v duchu oslavy spánku a jejím hlavním poselstvím je dovést čtenáře i celou společnost k tomu, aby si spánku vážila a s radostí si na něj každý den udělala dost času. Profesor Matthew Walker předkládá fakta, která by nás měla přesvědčit o tom, že spánek máme bezmezně milovat a být na něj hrdí.
Recenze

Běda tomu, kdo nespí čili proč vlastně spíme?

Hned v úvodu knihy se dozvíme, že autorovi nebude vadit, když v průběhu čtení usnete, naopak, velmi ho to potěší. Celá kniha se totiž nese v duchu oslavy spánku a jejím hlavním poselstvím je dovést čtenáře i celou společnost k tomu, aby si spánku vážila a s radostí si na něj každý den udělala dost času. Profesor Matthew Walker předkládá fakta, která by nás měla přesvědčit o tom, že spánek máme bezmezně milovat a být na něj hrdí.
 | Kamila Weissová
Užitečný pomocník se v chaotickém knižním světě vždycky hodí. Zvlášť kultivovaný literární redaktor a kavárník, který leží v knihách full time. Přinášíme další díl Meziřádků, knižního pořadu, který vysílá každou sobotu dopoledne Český rozhlas Vltava v rámci Víkendové přílohy.
Recenze

MeziŘádky Zdenko Pavelky

Užitečný pomocník se v chaotickém knižním světě vždycky hodí. Zvlášť kultivovaný literární redaktor a kavárník, který leží v knihách full time. Přinášíme další díl Meziřádků, knižního pořadu, který vysílá každou sobotu dopoledne Český rozhlas Vltava v rámci Víkendové přílohy.
 | Zdenko Pavelka
Jacquesa Rupnik je v českém mediálním prostoru přítomný od roku 1989 – ale nepřímo zde byl přítomen už před revolucí. Nejen tím, že ve svém druhém domově, tedy ve Francii, o naší zemi psal, ale také proto, že se v Československu jeho texty i tehdy četly.
Recenze

Jacquese Rupnika zajímá, odkud letíme

Jacquesa Rupnik je v českém mediálním prostoru přítomný od roku 1989 – ale nepřímo zde byl přítomen už před revolucí. Nejen tím, že ve svém druhém domově, tedy ve Francii, o naší zemi psal, ale také proto, že se v Československu jeho texty i tehdy četly.