Spisovatelský fotoateliér Paola Sorrentina

V českých kinech má zrovna film Oni a Silvio o italském disco politikovi Berlusconim, za sebou geniální seriál Mladý papež, jako spoluproducent se podílel na natočení ságy Eleny Ferranty Geniální přítelkyně. Umí jako filmař nejen velkou nádheru opulentních obrazových záběrů, ale umí taky psát. Nejen podle svého scénáře, jak to udělal v knize Mládí. Jeho konceptuální kniha Nepodstatné záležitosti je dalším důkazem.

Koncept si vymyslel takto: pouze podle portrétní fotografie neznámých osob sepíšu jejich životní příběh. Podle toho, jak fotografie zapůsobí, jaké asociace spustí. Autorem fotografií je Jakop Benassi, předpokládejme tiše, že portrétovaní s použítím svých fotek souhlasili, což by bylo slušné a taky u nechudého umělce jaksi právně bezpečnější.

Z lidské tváře a snad také částečně oblečení či postoje těla černobílých portrétu na nás z ničeho vyrůstá životní příběh, střídaný v mikro a makro záběrech, ponořený chvílemi do ironie, chvílemi načrtnutý s pochmurnou vážně. Ženy i muži, věkově spíš pozdní střední věk, snad aby už ve tváři bylo přece jen to podstatné zapsáno.

To, co by se jindy snažil dostat na filmové plátno v kombinaci obraz – zvuk si tady Sorrentino dobrovolně ponechal na své schopnosti vykreslit a zaujmout popisem, který je ale doplňován, zpřesňován a kolorován stylistickou groteskou, nemilosrdnými životními bilancemi, srážením vysokých podpatků na kolena a usazením machismu a pestrobarevné samicovatosti do kulis trapna a banality. Sorrentinova nejednoznačnost hledá u lidí častěji než perličky na dně nejrůznější kaly a bahna. Pro slabosti má ale pochopení, dokáže z nich poskládat zajímavě zřetězené linie, ve kterých se člověk dotýká dna a časem zase vynořuje na hladině. Intervaly a střídaní jsou nepravidelné, hrdinství je v našich životech většinou poskrovnu, zato malichernosti a nevyrovnanosti bychom mohli rozdávat. Vlastně to Sorrentinovo portrétování připomíná poslední soud. Co když i u něj bude stačit pro stručný průlet našim životem jedna fotografie?

Těch lidských portrétů je 23. Zkuste si napsat třiadvacet různých lidských životopisů a dejte jim všem rozličné důrazy, životní rytmy, naplňte jejich život historkami, prohrami i výhrami, dejte jim plasticitu – a to všechno bez zbytečného jančení fantazie, všechno v mantinelech uvěřitelnosti. Ano, takový člověk se mohl potkat na ulici! Kromě spisovatelského talentu musíte mít ještě hodně odpozorováno od života, umět být vnímavý, dokázat v určitých situacích nahrávat a později dostat do svého záměru. Možná se scenárista a filmový režisér v takových dovednostech zdokonaluje celý život – když postavu píše, když ji vysvětluje hercům, když ve střižně dbá na to, aby z postavy zůstaly ty správné poměry. Něco na tom Sorrentinovi prostě je. Ve schopnostech vyjádřit člověka několika větami a situacemi by se od něj mohl leckterý spisovatel hodně přiučit.