Dává mormonský Bůh tolik, kolik nám toho je schopen vzít?

Britská spisovatelka Carys Brayová (1975), se ve dvaceti vdala a během 7 let porodila 5 dětí.  I přesto nějak našla čas a sílu na psaní a stala se uznávanou autorkou.  První sbírka povídek, nazvaná Sladký domov, jí vyšla v roce 2012 a o dva roky později napsala Píseň pro Issy Bradleyovou.
Britská spisovatelka Carys Brayová (1975), se ve dvaceti vdala a během 7 let porodila 5 dětí. I přesto nějak našla čas a sílu na psaní a stala se uznávanou autorkou. První sbírka povídek, nazvaná Sladký domov, jí vyšla v roce 2012 a o dva roky později napsala Píseň pro Issy Bradleyovou.

Kniha nás zavádí do prostředí mormonů, čili náboženské skupiny Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů. Mormonismus je duchovní směr několika různých společenství na pomezí křesťanství, spojených s postavou proroka Josepha Smithe a jeho dílem Knihou Mormonovou, která mu byla zjevena samotným Kristem v roce 1827, a to nesrozumitelným jazykem. Joseph je však rozluštil pomocí speciálních brýlí od anděla Mormonina.

Autorka vyrůstala mezi mormony a do jisté míry v knize čerpá z vlastní zkušenosti. Sama již církev opustila, ale snaží se mormony nedémonizovat, ani si z nich nedělat legraci, i když některá z jejich církevních nařízení jsou skutečně na pováženou. Mormoni jsou překvapivě vlivná církev nejen ve Spojených státech (hlavně stát Utah), ale také ve Velké Británii. Čtenář v knize zjistí, jak praktikují své náboženství nejen v kostelech, ale i v domácnosti.  Ženy jsou vnímány jako hospodyňky a matky a misionářský zápal členů může někdy - paradoxně k učení -  škodit rodinnému životu. Přesto se autorka snaží, aby její text nepůsobil vůči mormonům deziluzivně.  Ani ve svých rozhovorech o nich nechce mluvit, protože se vždycky bojí, aby její odpovědi nebyly vytrženy z kontextu. Stále má blízko jak ke svým rodičům, tak k celé komunitě.

Stejně jako hlavní hrdince, i autorce zemřelo jedno z dětí (na meningitidu)  - a tak je románová obviňující polemika s Bohem  - proč musela čtyřletá Issy zemřít - silná a pochopitelná. Jeden z bratrů, silně mormonismem ovlivněný, přesto usiluje o zázrak vzkříšení.  Trénuje ho na mrtvých zvířatech, která nachází – pavouk, moucha – a ono to kupodivu nefunguje. Otec, který je mormonským knězem se tváří v tvář smrti dítěte domnívá, že jeho služba Bohu byla slabá a byl takto potrestnán.  V románu ale zjišťuje, že jeho služba bližnímu byla na úkor těch nejbližších, tedy rodinných příslušníků, kteří v té době potřebovali jeho oporu.  Matka, která se k mormonům kdysi přivdala, protože byla opuštěna mužem, zjistí, že se jí spoučasný muž začne odcizovat a upadne do klinické deprese. Kromě již zmíněných sourozenců jsou tady ještě dva v pubertě.  Mladík, který chce hrát fotbal, což je pro mormony ztráta času, a dívku, která má svoje sexuální touhy, což je v mormonském světě taky problém.  Ale není to tragický román, Je tu místo na komedii, dojde i na situační humor, protože vyrovnat se v reálném životě mormonskému ideálu není přece jen tak úplně možné.

zpracováno podle rozhlasové recenze anglistky a amerikanistky Hany Ulmanové pro Mozaiku Českého rozhlasu