Blog Kniha za knihou o Rytci kamejí

/ Kateřina Moravcová

Chtěli byste žít věčně? Anebo si vzpomínat na své minulé životy, povídat si se starověkými bohy, lusknutím prstů zapalovat oheň a vidět do budoucnosti?  Přečtěte si příběh plný magie, hříchů a trestů, lásky a milosrdenství a třeba poté budete znát odpověď na otázky výše.
Chtěli byste žít věčně? Anebo si vzpomínat na své minulé životy, povídat si se starověkými bohy, lusknutím prstů zapalovat oheň a vidět do budoucnosti? Přečtěte si příběh plný magie, hříchů a trestů, lásky a milosrdenství a třeba poté budete znát odpověď na otázky výše.

Kdybych dávala ve škole větší pozor, možná bych dokázala zařadit tvorbu pana spisovatele Fíly do nějaké z literárních škatulek nazývaných žánr. Bohužel nestalo se…, tak střílím naslepo od boku : Rytec kamejí na mě působil jako kniha magického realismu, kdy se realita střetává s magickými a mytickými prvky, několik časových rovin se prolíná a všem hrdinům tyto prapodivnosti připadají „úplně normální“. Nijak nepátrají po vysvětlení a klidně přijímají existenci reálných i astrálních světů. Rytec kamejí je pekelná jízda, která vám ukáže nejčistější formu lidské touhy, věrnosti a lásky, která hraničí s tou božskou… Po přečtení prvních třiceti stran jsem přemýšlela, jestli je pravda, co autor v předmluvě píše o inspiraci halucinacemi při zápalu plic, případně jaké halucinogeny umí vyvolat takovéhle barevné a plastické obrazy. A kolik by jich autor na dokončení takovéhle knihy potřeboval. Nepřišla jsem na to, ovšem zjistila jsem, že mě kniha naprosto uhranula. Už dlouho jsem nečetla román, kde bych se doslova těšila na další krok hlavní hrdinky (hrdiny) a nepřeskočila ani jediný popis pokoje či domácího klavírního vystoupení. Atmosféru příběhu krásně podtrhávají temné ilustrace Kateřiny Sidonové se spolehlivě fungujícím psychotropním účinkem.

Hlavní hrdinka příběhu Aitan, je vyjimečně krásná, inteligentní, svéhlavá dívka s magickými schopnostmi. Je pojmenovaná po mocné starověké bohyni zemřelých a tmy. Při porodu jí zemře matka a dostane se na vychování k Čaroději s jedním okem. K Aitan promlouvá samotná Bohyně a díky ní zná dívka své minulé životy a díky Čarodějově knize i téměř celou budoucnost.

Čaroděj s jedním rudým okem „je nejmocnější z čarodějů“ a dal si za úkol stvořit nesmrtelného člověka. Jako alchymista k tomu potřebuje ženský a mužský prvek. Tím jedním bude Aitan a druhým chlapec Elias, který se, díky magickému paktu, narodí do rodiny proslulých rytců kamejí. Půvabná Aitan s černou jizvou na krku – znamením ďábla, čtenáře zanese z rušného 21. století o 200 let zpět, do svého posledního pozemského života, aby mu vyprávěla o tom, proč a jak se z muže, s kterým prožila „nejkrásnější krásno všech krásen“, stala nesmrtelná 120-ti letá troska. A jak mu ve své další inkarnaci, jako plavovlasá Sofie,  přišla darovat smrt …

Milovníci Goethova Fausta a Mozartovy hudby si v románu také přijdou na své, stejně jako milovníci starých Bohů a jejich magie. Knihu doporučuji všem, kteří nechtějí číst pouze o mrtvolách a sexu.

Kateřina Moravcová, psáno pro Knihazaknihou.cz