Janáček jako na dlani – ba ještě více

/ Josef Rauvolf

Dvousvazkový životopis Leoše Janáčka je dílem, jež zaplňuje mezery v poznání a pochopení odkazu slavného skladatele. Na více než dvou tisícech stránkách britský muzikolog John Tyrrell tak činí čtivě a ve velkém stylu a rozvíjí složité panoráma nejen Janáčkova života, ale také jeho tvorby.
Dvousvazkový životopis Leoše Janáčka je dílem, jež zaplňuje mezery v poznání a pochopení odkazu slavného skladatele. Na více než dvou tisícech stránkách britský muzikolog John Tyrrell tak činí čtivě a ve velkém stylu a rozvíjí složité panoráma nejen Janáčkova života, ale také jeho tvorby.

A že to skutečně nebyl život jednoduchý, to je jasné hned z prvních stran velice čtivého životopisu, který, byť pojednává o autorovi vážné hudby, rozhodně ale není četbou zaměřenou na specialisty a odborníky. Naopak, Tyrrell si je vědom toho, že musí psát srozumitelně, nezahlcovat text notovými ukázkami a muzikologickými rozbory – i díky tomu si dokáže i laik učinit naprosto jasný obrázek o Janáčkově mistrovství, intuici, o jeho naprosté svébytnosti a jedinečnosti. Zároveň se mu dostává fundovaného přiblížení Janáčkových skladeb, metod komponování a jeho místa v hudebních dějinách.

Tyrrell tak činí skutečně s rozmachem a nebývalým a obdivuhodným přehledem, z každé stránky cítíme autorovu hlubokou obeznámenost se všemi tématy, o nichž píše – ostatně, byl nejen uznávaným janáčkovským badatelem, ale také se podílel na přípravě definitivních edic jeho partitur, a také, což je důležité, uměl česky.

O čem tedy Tyrrell píše? Zabývá se Janáčkovým dětstvím a mládím, studiemi a narůstajícím zájmem o komponování, o lidové písně a jejich sběr, kterému se věnoval velkou část svého života. Píše o Janáčkově panslavismu a obdivu k Rusku a jeho kultuře, probírá i politickou situaci v tehdejším Rakousku-Uhersku, se zvláštním důrazem na poměry v Brně, kde Janáček žil, na jeho pedagogickou činnost.

Píše o zajímavých vlivech, například o Čajkovského Pikové dámě, jež měla silně ovlivnit práci na Janáčkových operách, stejně probírá i pozdější vliv Debussyho. Rozebírá, jak vlastně Janáček komponoval, jak skládal své opery.

Hned ve čtyřech kapitolách, procházejících celým textem, rozvažuje nad rolí hudby coby Janáčkovy autobiografie, a dokazuje to například na operách Její pastorkyňa či Káťa Kabanová, anebo Osud, v němž se vyrovnával se smrtí obou svých dětí.

Tyrrell probírá i "osobní nepřátele", k nimž řadí dirigenta a šéfa Národního divadla Karla Kovařovice, který dlouhá léta neomluvitelně bránil pražskému uvedení Její pastorkyně. Však také Janáček v dopise z roku 1914 píše: "Nemyslete, že by se podařilo cestu pro Pastorkyni urovnat. Znám já velice dobře, že stojím sám se svojím hudebním cítěním. Přimknout se k nikomu nemohu. Těžko jsem pojímán a – v Praze není potřeby, aby se kdo tím namáhal! Vždyť v Brně sedím jako straka ve svém hnízdě... Znám, kdo rozhoduje, koho pustit výš a koho ne na výsluní."

Dlužno dodat, že Kovařovic posléze obrátil a opeře se příkladně věnoval, a umožnil tak její vítěznou cestu světovými pódii. Tyrrell také probírá "nepřítele" Zdeňka Nejedlého, urputného bojovníka proti Dvořákovi, a také Janáčkovi, člověka zjevně zlého – ostatně jeho komunistická éra to potvrdila. Tyrrell píše také o roli, již v Janáčkově propagaci sehrál Kafkův přítel Max Brod, který i překládal libreta Janáčkových oper do němčiny.

Autor probírá Janáčkova trápení s libretisty, zároveň nezastírá jeho nehezké vlastnosti, zákonitě se tedy nemohl vyhnout problematickému vztahu Janáčka k jeho ženě Zdence, věnuje se i jeho intimním vztahům s Camillou Urválkovou, Gabrielou Horváthovou a pozdní múzou Kamilou Stösslovou – vše přitom věcně, citlivě, bez pikantérií.

Janáček byl jistě složitá osobnost, Tyrrell nasvětluje i její kořeny, počínaje dětstvím, zároveň se vyhýbá úplanému psychologizování, vždy se – chvályhodně – drží fakt. Ostatně, bibliografie je vskutku úctyhodná. Kniha je doplněna mnoha zajímavými přehledy a tabulkami, samozřejmě i vzácnými a nepříliš známými fotografiemi.

Navzdory rozsáhlému obsahu nelze než Johna Tyrrella pochválit (a to je velice slabý výraz!), pochvalu zaslouží i překladatel Tomáš Suchomel. A brněnský Host, že tuto vzácnou knihu vydal.

Josef Rauvolf

Další články

Leckdo má možná ještě nyní v živé paměti ty mnohé novinové titulky, zprávy v televizi a překvapený investiční svět poté, kdy se provalil finanční podvod Bernarda Lawrence Madoffa, který praskl ke konci roku 2008. Šlo o největší zpronevěru v dějinách USA.
Recenze

#mojeargo 3/2022: Skleněný hotel - Ponziho schéma a Vincent v oceánu

Leckdo má možná ještě nyní v živé paměti ty mnohé novinové titulky, zprávy v televizi a překvapený investiční svět poté, kdy se provalil finanční podvod Bernarda Lawrence Madoffa, který praskl ke konci roku 2008. Šlo o největší zpronevěru v dějinách USA.
 | Tomáš Králíček
Právě vydané Básnické spisy Otokara Březiny připomínají, jak významným je básníkem, zároveň, jak dodnes nepřestává být autorem, promlouvajícím i k současnosti – i to je jedním z projevů skutečného mistrovství.
Recenze

Otokar Březina úplný, a jako nový

Právě vydané Básnické spisy Otokara Březiny připomínají, jak významným je básníkem, zároveň, jak dodnes nepřestává být autorem, promlouvajícím i k současnosti – i to je jedním z projevů skutečného mistrovství.
 | Josef Rauvolf
Knižní džungle má naštěstí několik stabilních průvodců, kteří se pravidelně snaží mají pár jehel v mnoha kupách sena. Literární redaktor a vydavatel je jedním z těch několika. Přinášíme pravidelně textovou podobu jeho Meziřádků, které uvádí Český rozhlas Vltava ve své sobotní Víkendové příloze.
Recenze

Meziřádky Zdenko Pavelky

Knižní džungle má naštěstí několik stabilních průvodců, kteří se pravidelně snaží mají pár jehel v mnoha kupách sena. Literární redaktor a vydavatel je jedním z těch několika. Přinášíme pravidelně textovou podobu jeho Meziřádků, které uvádí Český rozhlas Vltava ve své sobotní Víkendové příloze.