Co vše se skrývá za zrcadlem?

Velice aktuální sborník Za zrcadlem nabízí vhled a usnadňuje pochopení fenoménu, pro který se vžilo označení hybridní válka. Fenoménu, na který zvláště v poslední době narážíme téměř všude – v médiích, na internetu, televizních i rozhlasových zprávách, názorech odborníků i laiků.

Pořadatelé, Jaroslav Kurfürst a Jan Paďourek, oslovili celkem osmnáct odborníků z velice různých oblastí, od historie, politologie a vojenství, přes diplomacii, rusistiku či oblast bezpečnostních studií a IT až po odborníky z oblasti toků dat, informatiky či sinologie. Díky tomu získal svazek velice široký a samozřejmě i tak potřebný záběr, zároveň tím čtenáři umožňuje porovnávat různé pohledy na danou problematiku, skládat si z nich vlastní obraz. Umožňuje to i promyšlená koncepce sborníku, kdy jednotlivé příspěvky na sebe nejen navazují, ale jsou – svým způsobem – i provázané. A zdůrazňovat, že všichni oslovení jsou znalci a profesionály na slovo vzatí je snad zbytečné.

Sborník Za zrcadlem – příhodný název – nabízí pozornému a zvídavému čtenáři možnost nahlédnout do světa, skrytého běžným smrtelníkům, světa, v němž probíhá tvrdý a nelítostný boj. A kdo by si myslel, že tomu tak není, bude postupně všemi přispívajícími vyváděn z omylu. Omylu, který by, pokud by mu podléhali nejen řadoví občané, ale také všichni ti nahoře, politici, bezpečnostní pracovníci, státní zaměstnanci i policie, justice a tajné služby, mohl vést až k fatálním důsledkům. Pro všechny. Zvláště pak v tak kritické a nebezpečné době, jakou právě díky putinovskému šílení procházíme.

Knihu pořadatelé rozdělili do tří bloků, a jak se dočteme v anotaci, v prvním nás autoři provádějí od "historie válečné lsti až do současného složitého světa, v němž vznikl koncept hybridní války. Představeno je složité dění na důležitém bojišti kybernetického prostoru. Druhá část sborníku je věnována českému prostředí a ukazuje, jak jsou hrozby vnímány uvnitř českého bezpečnostního systému. Třetí část monografie se zaměřuje na praktické příklady. Ukazuje, čemu a jak čelila Ukrajina poté, co byla napadena ze strany Ruska v roce 2014, věnuje se čínským teoriím o novém pojetí války nespoutaném tradičním vojenským uvažováním."

Potud obecný obsah, a co se tedy dočteme v celkem dvaceti statích? Jak bylo naznačeno, v první části se především ve dvou statích Jaroslava Kurfürsta poučíme jak o historii válčení a o tom, že přívlastek "hybridní" není nic nového, tak o vlastní anatomii, složitosti a geografii hybridního válčení. Vojtěch Bahenský podrobuje celý koncept hybridní války důkladné kritice, Jan Jireš probírá hybridní hrozby a kolektivní obranu NATO, Jakub Kalenský píše o reakci EU na informační válku a například Daniel Bagge rozebírá´kyberprostor coby dějiště neviditelných, ale významných konfliktů.

V druhé části píší Jan Paďourek se Zdeňkem Kovaříkem o vnímání hybridních hrozeb domácí a slovenskou bezpečnostní komunitou, Benedikt Vangeli uvažuje nad možnostmi, jak se v Česku hybridním hrozbám bránit, Jonáš Syrovátka probírá roli nestátních aktérů, Veronika Víchová popisuje pavučinu dezinformačních, proruských a manipulativních webů a třeba František Vrabel rozebírá roli velkých dat v informační válce.

A ve třetím oddíle píší rusistka Daniela Kolenovská s Janem Šírem o sovětských kořenech totální soutěže putinovského Ruska, Jaroslav Kurfürst zkoumá proměny ruské grand strategy na cestě k hybridnímu válčení, David Stuchlík rekapituluje dění na Ukrajině v souvislosti s hybridní válkou, a třeba sinoložka Olga Lomová píše o novém čínském pojetí války, Irena Kalhousová probírá situaci v Íránu a Radko Hokovský se zaměřuje na islamisty a hybridní válku za nastolení chalífátu.

Ještě je třeba dodat, že byť nejsou autoři textů profesí publicisté, ale naopak akademici, profesionálové z různých oblastí, jejich textu jsou krásně čtivé, a rozhodně potěší jak laiky, tak odborníky.

Josef Rauvolf