Moje tělo, tvoje tělo...

/ Josef Rauvolf

Tvorba Reného Crevela, velkého sebevraha počátků surrealismu, není českým čtenářů doposud příliš známá – svazek Moje tělo a já tak můžeme považovat za první pomyslnou splátku. A doufejme, že ne poslední...
Tvorba Reného Crevela, velkého sebevraha počátků surrealismu, není českým čtenářů doposud příliš známá – svazek Moje tělo a já tak můžeme považovat za první pomyslnou splátku. A doufejme, že ne poslední...

Abychom ale byli přesní, v roce 1929 vyšla Crevelovi próza Těžká smrt, a v roce 1996 Diderotův klavír. Ale stejně, autor Crevelova významu by si zasloužil více.

Novela s jasným názvem ovšem není nějakým fyziologickým exkursem, jak by se mohlo zdát, ale Crevelovým účtováním s různými vztahy, se sebou samým. Básník, prozaik a esejista René Crevel byl bisexuál a chvílemi si tak nejsme zcela jisti, o jakém pohlaví zrovna píše, koho to oslovuje, na koho vzpomíná – byť v tomto konkrétním textu jde spíše o muže, ať už je hloubka jeho vztahu k nim jaká chce.

Crevel píše velice intimně, zároveň decentně, naznačuje. Ostatně, byl přeci surrealistou – byť hned nadvakrát vyloučen. Poprvé v počátcích hnutí André Bretonem, podruhé, v roce 1929 na podnět Lva Trockého. Zajímavé, že po své exkomunikaci ze surrealistické skupiny v roce 1925 se Crevel obrátil k dadaistům, braným za předchůdce Bretonových surrealistů, což musela být pro Bretona, který si jej původně velice považoval, pěkná facka.Sám totiž – byť původně k dadaistům patřil – dělal psí kusy, aby dadaismus zdiskreditoval a rozložil. Crevela ale přijal i napodruhé. Bohužel jeho skupinové působení netrvalo dlouho, již v roce 1926 mu totiž byla diagnostikována tuberkulóza a jeho zdravotní stav se navzdory pobytům v horských sanatoriích nelepšil. A když v roce 1935 došlo k velké roztržce surrealistů s komunistickou stranou (nezapomínejme, že Breton ale i další byli pár let členy téhle party!), a Crevelovi se nepodařilo vzniklé příkopy zasypat, pustil si 18. června 1935 plyn. Ovšem jeho komunistické zanícení – Dalí o něm prohlásil, že byl mezi surrealisty "jediný opravdový komunista" – zjevně nebylo jediným důvodem, pár dnů předtím mu totiž lékaři oznámili, že má i tuberkulózu ledvin.

Mimochodem, na surrealistickou anketu Sebevražda: je to řešení? z roku 1925 Crevel odpověděl naprosto jednoznačně. "Ano. Řešení, které je zjevně nejslušnějším a nejkonečnějším ze všech, řešení sebevraždy." A v intencích této odpovědi po sobě zanechal lístek s lakonickým sdělením: "Mé tělo, prosím, spalte. Nechutné."

S vědomím toho všeho můžeme k jeho textu, jenž podle autorových slov vznikal v ústraní, v azylu horského hotýlku, přistupovat jaksi poučeni. Jakkoli Crevel zmiňuje různá těla, jež intimně poznal, nevyznívají tato setkání zrovna extaticky. Přesněji, ve chvílích kontaktu tomu tak možná bylo, ovšem pak se vrací samota, odloučení. "Nenáviděl jsem tělo, v jehož stínu jsem si právě odpočal... Naposledy přítomného jsem pokaždé zavrhl, vstal jsem, oblékl se, odešel," přiznává Crevel. Jistě, s takovýmto nastavením se žije těžko. Těžko.

A v knize také píše: "A kdyby věda nabízela způsob, jak se zabít, když ne příjemně, pak aspoň čistě a jistě, zřejmě bych nikdy nezkoušel milování, ani opakované odchody."

Četba nelehká, kniha výtečná. Odvážná.

Josef Rauvolf

Další články

Sláva, chce se zvolat – konečně totiž máme ve svazku Milan Koch – Básnické a prozaické dílo skvěle edičně připravenou kompletní pozůstalost Milana Kocha, opomíjeného básníka a prozaika, řazeného k našemu undergroundu. Tak jednoduché to ovšem rozhodně není.
Recenze

Milan Koch – jediný český beatnik

Sláva, chce se zvolat – konečně totiž máme ve svazku Milan Koch – Básnické a prozaické dílo skvěle edičně připravenou kompletní pozůstalost Milana Kocha, opomíjeného básníka a prozaika, řazeného k našemu undergroundu. Tak jednoduché to ovšem rozhodně není.
 | Josef Rauvolf
Možná by ani nebylo třeba dál psát, stačilo by uvést titul spisu Stanisława Ignacy Witkiewicze – Narkotika. Tak jednoduché to ale není. Ostatně, jednoduché to nebylo ani se samotným Witkiewiczem.
Recenze

Narkotika ze všech stran

Možná by ani nebylo třeba dál psát, stačilo by uvést titul spisu Stanisława Ignacy Witkiewicze – Narkotika. Tak jednoduché to ale není. Ostatně, jednoduché to nebylo ani se samotným Witkiewiczem.
 | Josef Rauvolf
Drsný thriller z krvavých devadesátých let líčící dramatické osudy členů podsvětí. Krátce po Sametové revoluci zavládlo ponuré období – smrt nikdy nebyla daleko a dařilo se všem druhům svinstva.
Recenze

Jak se z veksláků stávali kmotři a kryl je u toho Judr. Estébák

Drsný thriller z krvavých devadesátých let líčící dramatické osudy členů podsvětí. Krátce po Sametové revoluci zavládlo ponuré období – smrt nikdy nebyla daleko a dařilo se všem druhům svinstva.