Prázdniny budou takové, jaké si je uděláš

/ Jitka Jindřišková

Šesťačka Ina to nemá lehké – spolužačky a spolužáci už na ni takhle koukají trochu spatra, protože nebydlí v nejpůvabnější lokalitě. A tak když před prázdninami stočí učitelka Vigdis řeč na prázdninové plány všech ve třídě, Ina se pod tíhou odpovědí ostatních uchýlí ke lži a řekne, že s mámou pojedou na Jih.
Šesťačka Ina to nemá lehké – spolužačky a spolužáci už na ni takhle koukají trochu spatra, protože nebydlí v nejpůvabnější lokalitě. A tak když před prázdninami stočí učitelka Vigdis řeč na prázdninové plány všech ve třídě, Ina se pod tíhou odpovědí ostatních uchýlí ke lži a řekne, že s mámou pojedou na Jih.

Všechny děti, které odpovídaly před ní, se totiž někam chystají, ať už do Řecka k moři, do Londýna na fotbal, nebo do Paříže na nákupy. Nejet nikam je vrcholně trapné. Až poslední tázaný, Vilmer, který je ve třídě nový, připustí, že v létě zůstane doma, protože jeho táta si dovolenou nemůže dovolit.

Další vývoj příběhu hezky ukazuje, že u jedné lži to nikdy nekončí. Ina nechce mamince přidělávat starosti, protože ta má co dělat sama se sebou (rys v severských dětských knížkách vcelku častý), a proto si vymyslí nejlepší kamarádku, o níž tvrdí, že s ní tráví čas. Ve skutečnosti je obvykle sama. Třída má navíc skupinový chat, kam děti vkládají fotky z prázdnin, a chtějí totéž i po Ině. Aby udržela iluzi, dívka si spolu s Vilmerem vytvoří vlastní Jih v opuštěném bytě někdejšího domovníka. Ačkoliv ji pobyt na „Jihu“ začne doopravdy bavit, pořád se bojí, že ji někdo známý zahlédne na ulici, nedejbože i s Vilmerem. Sice jim je spolu fajn, ale Vilmer se přece jen podivně obléká, nemá ani vindru a pro ostatní děti je lúzr.

Kniha velmi dobře kombinuje závážná témata sociálního a finančního statusu, šikany a vyčlenění z kolektivu, sebepřijetí nebo vlivu sociálních sítí a humor. Obzvlášť při realizaci luxusního letoviska pomocí starých krámů Ina a Vilmer projeví nebývalou dávku kreativity a důvtipu a už jen název Blue Lagoon Deluxe vyloudí jistě nejeden úsměv na rtech. Příběh je čtivý, kapitoly kratší a stránky odsýpají tím spíš, že od začátku tušíme, že tahle čím dál větší lež jednou praskne. Co si Ina počne pak? A jaké důsledky to bude mít pro její vztah s Vilmerem, z něhož se mezitím možná stal i něco víc než kamarád? Prozraďme alespoň tolik, že závěr knihy nevyhnutelně přináší ponaučení o správných hodnotách.

Román Prázdniny za všechny prachy je zábavný letní příběh, který se nebojí zabrousit i do temnějších vod a který dnešním dětem může trochu odlehčit od tlaku sociálních sítí, posedlosti penězi a touhy být za každou cenu cool. A takových knih není nikdy dost.

Jitka Jindřišková, psáno pro Skandinávský dům

Další články

Román francouzského myslitele a prozaika Georgese Bataille Nebeská modř (originál z roku 1957) musel na na své vydání čekat dlouhých dvacet let – na jeho síle mu to však vůbec neubralo, naopak.
Recenze

Obscénní? Nechutné? Pravdivé!

Román francouzského myslitele a prozaika Georgese Bataille Nebeská modř (originál z roku 1957) musel na na své vydání čekat dlouhých dvacet let – na jeho síle mu to však vůbec neubralo, naopak.
 | Josef Rauvolf
Nakladatelství Galén ve vydávání souborného díla Vladimíra Merty dospělo k dalšímu objemnému svazku - Bůh písně není mrtev. Zahrnuje publicistiku z let 1967-2024 - reportáže, referáty, eseje, studie, fejetony, vzpomínky, (auto)komentáře, nekrology, glosy. Jejich žánrová pluralita odráží i mnohost rolí, které Merta hraje či hrát chce, od písničkáře až po hned euforického a hned střízlivého vizionáře a prognostika.
Recenze

Já se místo hraní pouštím do úvah, kterým není začátku ani konce

Nakladatelství Galén ve vydávání souborného díla Vladimíra Merty dospělo k dalšímu objemnému svazku - Bůh písně není mrtev. Zahrnuje publicistiku z let 1967-2024 - reportáže, referáty, eseje, studie, fejetony, vzpomínky, (auto)komentáře, nekrology, glosy. Jejich žánrová pluralita odráží i mnohost rolí, které Merta hraje či hrát chce, od písničkáře až po hned euforického a hned střízlivého vizionáře a prognostika.
 | Jiří Zizler
Po vydáním úspěšného díla Umění, kterému nikdo nerozumí, přichází publicista a kritik Jan H. Vitvar s knihou Umění, kterému rozumějí úplně všichni. Název pak doplňuje vysvětlujícím a vábivým podtitulem Historky ze zákulisí české výtvarné scény. A v předmluvě pak dodává, že byť se jedná o "zjevnou nadsázku", chce "každopádně naznačit, jak strašně rychle se z umění v naší společnosti stává politikum."
Recenze

Tak jak to vlastně je?

Po vydáním úspěšného díla Umění, kterému nikdo nerozumí, přichází publicista a kritik Jan H. Vitvar s knihou Umění, kterému rozumějí úplně všichni. Název pak doplňuje vysvětlujícím a vábivým podtitulem Historky ze zákulisí české výtvarné scény. A v předmluvě pak dodává, že byť se jedná o "zjevnou nadsázku", chce "každopádně naznačit, jak strašně rychle se z umění v naší společnosti stává politikum."