Kulturní magazín UNI na Kosmasu

/ Hana Lundiaková

UNI existuje od roku 1991 jako tištěný odraz působení občanského sdružení Unijazz, které svojí kulturní činností navazuje na legendární Jazzovou sekci. Časopis UNI změnil minulý rok formát, ale obsah - kvalitní kulturní publicistika - zůstal zachovaný. Loňský rok končil číslem, věnovaným 65. narozeninám Toma Waitse, na obálce lednového čísla je šikézní fotka skupiny Ladě. Rozhovor s kytaristou Petrem Uvírou a zpěvákem a textařem Michaelem Kubesou vedla Hana Lundiaková.
UNI existuje od roku 1991 jako tištěný odraz působení občanského sdružení Unijazz, které svojí kulturní činností navazuje na legendární Jazzovou sekci. Časopis UNI změnil minulý rok formát, ale obsah - kvalitní kulturní publicistika - zůstal zachovaný. Loňský rok končil číslem, věnovaným 65. narozeninám Toma Waitse, na obálce lednového čísla je šikézní fotka skupiny Ladě. Rozhovor s kytaristou Petrem Uvírou a zpěvákem a textařem Michaelem Kubesou vedla Hana Lundiaková.

Vaše Kalná byla jedním z nejoceňovanějších alb roku 2011, proto mě šokovalo, když novou desku Lešť odmítlo vaše domovské vydavatelství vydat, navíc prý s výtkou, že je příliš sprosté a depresivní. Přiznám se, že mě tahle kuloárová historka rozesmála – jako kdyby většina alternativní scény hrála a zpívala pro „pohodový lidičky“.

Michael: Ke mně se tahle historka dostala jen zprostředkovaně, přímou komunikaci s vydavatelstvím vedl Petr. Podá daleko ucelenější a pravdivější obraz. Myslím, že argument depresivnosti byl jen zástupný. Nová deska není o nic depresivnější než jakákoli naše předchozí tvorba. Co se týká experimentu, vždycky jsem miloval takové roztahané písničky, spíše suity, kdy muzikanti dlouhé minuty jen zlehounka rozvíjejí jakousi náladu, klima a nakonec to vyvrcholí nádherným klenutým tématem. Často ke slyšení u Franka Zappy či u různých jazzových fúzí. Když je píseň rozvleklá, dává člověku možnost vstoupit, stát se součástí a jít s ní až do konce. Dnes už se to nenosí, ale co my s tím? Naše chyba to není. Chceme-li vyjádřit svoje nitro, hledáme přiměřený způsob a nebudeme se ptát, jestli se to nosí, nebo ne. Na Lešť takovou píseň máme. Zpočátku si tam pobekává takový zaskočený muž, kterému se vše malinko hroutí, ve střední části se ozve jeho cenzor, který mu to takovou podivnou globalizovanou hatmatilkou pěkně spočítá, nálada se graduje a přejde ve vzdušný závěr, kde se zpívá: S plavením hříbat mísí len, s plavením hříbat mísí sen. Párkrát jsem viděl koně ve vlnách silné, čisté a milosrdné řeky. Nikdy jsem snad neměl pocit větší vnitřní i vnější čistoty. Tedy ten závěr je ve smyslu tom, ser na ty své životní nepodarky, když jsi ještě schopen vnímat tuhle nádheru, smísenou s blankytem drobounkých kvítků, tak jsi furt celý a možná i dobrý člověk. Píseň se jmenuje Oddech, a právě ta především vzbudila vážnou nevoli. Deset minut ničeho, prý jsme se definitivně zbláznili. Nezbláznili!

 

Možná vadilo, že tam chybí vyložený hit, nebo ne?

Michael: Tak, určitě, žádná písnička jako Slitování nebo Tvář studu tam není… Jasně, kdo by nechtěl složit hit, že? Ale nesmí to být na úkor sebevyjádření. Tak proto se tomu snad říká alternativa, ne? Tisíckrát jsem slyšel tu vycpávkovou otázku: A k čemu je to alternativa, když žijeme ve svobodě? Je to alternativa k těm, co serou na vlastní cítění a prožívání jen proto, aby se zalíbili masám a nakonec té okleštěnosti uvěřili a bezostyšně tvrdili, že je jediná možná. K tomu je to alternativa! Není to o tom, že alternativu dělají ti, co to prostě neumí nebo nejsou dost pracovití. Občas na mne tyhle názory dýchají z obecně oblíbeného Všechnopárty. Nebo ty kecy o tom, jaký underground, když je vše povoleno? Copak je tak těžké zahlédnout, že i v čisťounce svobodných zemích může vzniknout „peříčková Osvětim“? Nafutrovat do hlav většiny nestoudné sebevědomí a pohodlnost… a je vymalováno. Opravdového člověka pak není třeba zavírat, je potupen možná i hůř… nikdo si ho nevšímá… je zbytečný…

Teď řeknu něco obecného, netýká se to vydavatelství, nemám v tomto ohledu žádný pocit ublíženosti. Vždycky jsem ovšem měl apriorní podezření vůči kulturtregrum, k lidem, kteří kulturu organizují, ale netvoří. S takovými Bartoško-Donutily chvíli mluvíte a zjistíte, že vše zajímavé, lidské je v nich překryto předvádivostí. Vůbec nevím, jestli to, čím se celý život zabývají, vůbec cítí. Podle mě v kultuře musíte být především celým člověkem, a až pak se můžete stát dobrým profesionálem. Strašně snadno se tam dá lhát a to platí i pro tvůrce.

Petr: Asi bych to měl uvést na pravou míru. Vlastně úplně jednoduše: Vydavateli naší minulé desky se ta nová prostě nelíbila. Přišla mu málo srozumitelná, temná a navíc příliš vulgární v textech. Byla to normální férová dohoda. Nechtěli to. Jejich souputníci z Indies Happy Trails zase ano, tam jsou naopak nadšení. Takže jsme se dohodli s nimi. Vše je v pořádku a já jsem byl vděčný za ten impuls k trochu větší samostatnosti a obecně úvahám o odpovědnosti za hudbu a texty, které vytváříme. Překvapila mě snad jen myšlenka, že bych měl při tvorbě brát v úvahu posluchače. Tomu se přiznám, nerozumím vůbec. Jako které? A jak?

Po hudební stránce vnímám velké ztišení, podivuhodný klid, který na předchozích deskách nebyl… Nebo je to spíš ticho před bouřkou?

Petr: No, já bych řekl, že to tak je. Je tam opravdu několik písniček hodně klidných, pomalých až vleklých. Navíc jsou to ty klíčové. Jsou to ty písničky, které většinou už v počátku vznikaly s jakoby konkrétní chtěnou atmosférou kolem nějakého zvuku, úryvku, třeba samplu z basákova looperu. Chtěl jsem, aby se trochu rozpadla forma a pro nás typické dynamické hrocení v závěru, aby si každý dělal víceméně, co chtěl, ale počítal se zpívaným textem. A to tak, že na konci bude vlastně zase písnička. Povedlo se to asi jen někde.

Michael: Tahle sada písní vznikala jinak než věci předešlé. Kluci tentokrát většinu písní udělali bez mé přítomnosti. Nazkoušeli, ujasnili formu, nahráli a poslali Kubesovi. Kubesa zpracoval v klidu, sám. Když dokončil text, sešli jsme se všichni a zkoušeli… Na nahrávkách byla Petrem naznačena i zpěvová linka. Myslím, že to může být i v tom. Kubesa na zkoušce nekrákoral, neztrhával do žádných emotivních špiček, a tak už to zůstalo. Musím přiznat, že jsou pro mne tyhle písně dost obtížné, vyžadují přesné dávkování citu. A to vyžaduje uvolnění a soustředění najednou. Není nic těžšího.

Album je dost smyslné, plné dynamických křivek, oblých atmosfér, erotismus a sex jsou explicitně i skrytě rozesety takřka všude v textech…

Michael: No, to tam rvu asi já…

Petr: Pro mě to bylo překvapující. Za sebe musím říct, že já to takhle v naší hudbě nemám. Zpočátku dokonce, když mi Michael poslal v esemesce text Cirkusu II (říkáme tomu porňas), jsem mu odpověděl, že nevím… že si nejsem jistý, jestli budu moct k takovým slovům hrát. Tehdy mi to přišlo přes čáru a Michal se trochu naštval. Ale ve chvíli, kdy jsme to zahráli, mi došlo, že byly moje obavy zbytečné. Samotného mně zajímalo, jestli se budu stydět, když Michal zpívá, že někdo „otevírá bílá stehna – a rumpluje pěstičkou“. Ten text je prostě daleko popisnější a explicitnější, než tomu bylo v našich starších věcech. Nakonec je ale tahle písnička jedna z těch zásadních na desce, a možná proto se tohle téma dostalo i na obal.

 

Taky se jmenuje Lešť, předpokládám, že je v tom vícero významů, ale já tam krom „lsti“ slyším hlavně to dalíovské téma – samohana…

Petr: (směje se) Ano, museli jsme souhlasit všichni, hlavně já. Možná to bude pro tebe překvapením, ale já se někdy musím ptát, o čem text vlastně je. Mnohdy se nedivím, že jsou pro někoho naše texty nesrozumitelné. V každém je spousta odkazů a mnoho vrstev i symbolů – kolikrát není ani nutné rozumět všemu, a někdy to může být i na škodu. Nedejbože, aby se někdo chodil po koncertě ptát, co znamená tenhle a co tenhle verš… Já se ale musím ptát, cítím se za to taky zodpovědný. Jeden z významů „lešť“ je „opečovávej“. A to je pro mě hlavní téma celé desky. Daleko víc než eroticky laděnou ji vnímám jako komentář k současnému stavu světa, čili vlastně laděnou sociálně. Samozřejmě, hlavně jako Michalův komentář.

 

Dalo by se říct, že je to v podstatě angažované album?

Petr: Určitě, a toho jsem se možná někde lekl víc než té erotiky. V písni Revoluční se naťukává jakoby obava z invaze islamismu do Evropy.

Michael: Která pochopitelně vůbec neprobíhá…

Petr: Možná je teď ta ironie namístě, ale stejně tak je namístě i obava z nějakých zobecňování, zkratkovitých nepromyšlených soudů. Přišlo mi to ze začátku moc zjednodušené, musel jsem se na ten text Michala doptávat…, nehodilo se mi to k němu.

Michael: Kritika současnosti je na té desce úplně všude. Celým albem se nese taková nabídka k úvaze, dotaz: To, co máte rádi, to, co děláte, je skutečně vaše vnitřní rozhodnutí, anebo jste to dostali jako trend, který byste měli ctít? V současnosti mi chybí důvěra v autentické prožívání, chování a rozhodování. Mám pocit, že těch vnucených věcí je tolik, že už nad tím

naprosto ztrácíme kontrolu. Lidé se mi stále víc jeví jako monstra. I proto budu v písních stále dokola mlít ta svoje čtyři témata – ty to, Petiku, dobře znáš. Jsou to pro mne vlastně revoluční momenty. Zaprvé: vždy pro mne bude zcela šokující zprávou o lidech jejich náklonnost k násilí a vraždy. Zadruhé je to chamtivost, nekonečná lidská chamtivost a lačnost po blahobytu. Zatřetí je to věčný souboj vědomí a podvědomí a ubohost toho, kdo tuto dualitu popírá. A začtvrté: sex, který je možná to poslední, kde se nepředstírá. A to je pro mne to nádherné. Nepředstírání. Opravdovost. Tahle čtyři témata se v mých textech budou opakovat vždycky. Nikdy nebudu předstírat, namlouvat si, že všichni jsme miloučcí a krásní.

 

Pojďme od toho… Bez čeho byste nedokázali tvořit?

Michael: Bez chlastu, cigaret a sprostých slov? Bohužel je to pravda, ale naskočil mi ruměnec do tváře. Zemanovy aféry nastavily precedens. Kdo kouří, chlastá, mluví sprostě, je sebestředný, necitlivý, lže a manipuluje. Bohužel je to trochu pravda. Chlast člověka zbavuje empatie, jemnocitu, zvyšuje míru podrážděnosti a narcismu. Přeužívaná sprostá mluva se po čase zmocní i myšlení a cítění. Kouření je relativně v pohodě, to jenom dříve bolestivě zemřete. Nepromění to vaši osobnost. Ano, u tvorby vždy kouřím, piju a prožívám v ní sprostá slova, přesto nejsem manipulativní narcistický lhář. To jsou osobnostní rysy pana Zemana. Teď se budu částečně obhajovat. Po čem v tvorbě pasu, je popis směsky podvědomého a vědomého prožívání, hodně mi to smrdí pravdou. Aby člověk v sobě tuto směs vytvořil, musí být uvolněný. Patřím do generace, která k tomu potřebuje chlast. Ale pozor, piji jen pivo, desítku, a jakmile cítím, že jsem se pocitově zavřel, že už mi podvědomí nepromývá vědomí, končím, najím se a jdu spát… ale vraťme se zpět k otázce… k tvorbě nutně potřebuji to šílené napětí mezi podvědomím, vědomím a cenzorem v sobě. Ale to je zajištěno jaksi automaticky, má to v sobě každý a pořád, není třeba hledat, stačí se sobě trochu otevřít a samozřejmě hledat způsob, jak to sdělit. Podvědomí je člověčí kanalizace, nepohodlné spláchnete. Cenzor vás hlídá. Ale pozor, není odjinud, je stejně váš jako vaše neuskutečněné a nevyslyšené touhy. Vědomí se potácí mezi tím. Bere jen to, co unese. Je to vzrušivá a na první pohled zbytečná hra. Avšak nic není zbytečné, když je to nutné. Proto si moc nevážím lidí, kteří v sobě upřednostňují jen jednu z těch tří složek. Možná nechtě, ale lžou, podstatně lžou, především sobě lžou.

Petr: Tvořit? Asi obecně, nejenom v hudbě, je to nadstavba nad existenčními potřebami, ne? Ale nevím. Já určitě potřebuju zázemí, domov, rodinu.

Hana Lundiaková, celý rozhovor v UNI 1/2015

Další články

Objevila se CD s portréty Pavla Zajíčka, Jáchyma Topola, Petra Krále a dalších. První sedmou autorů začala vycházet edice Hlasy, která si dala za úkol dostat na CD nosič čtení našich významných literárních autorů. Edice je společnou prací zvukového studia Bystrouška, nakladatelství Triáda, Nadačního fondu Martina a Martiny Růžičkových a Ivana Arsenjeva. Krátký rozhovor s Robertem Krumphanzlem z Triády.
Rozhovory

Hlasy literatury

Objevila se CD s portréty Pavla Zajíčka, Jáchyma Topola, Petra Krále a dalších. První sedmou autorů začala vycházet edice Hlasy, která si dala za úkol dostat na CD nosič čtení našich významných literárních autorů. Edice je společnou prací zvukového studia Bystrouška, nakladatelství Triáda, Nadačního fondu Martina a Martiny Růžičkových a Ivana Arsenjeva. Krátký rozhovor s Robertem Krumphanzlem z Triády.
 | Tomáš Weiss
Anne Applebaumová (1964) je americká novinářka a historička, jejíž kniha Gulag, získala v roce 2004 Pulitzerovu cenu za literaturu faktu. Její kniha Železná opona se věnuje poválečné sovětizaci střední a východní Evropy. Stejně jako Gulag přeložila Petruška Šustrová, kterou jsme poprosili o krátký rozhovor.
Rozhovory

Těžké rudé sukno Železné opony

Anne Applebaumová (1964) je americká novinářka a historička, jejíž kniha Gulag, získala v roce 2004 Pulitzerovu cenu za literaturu faktu. Její kniha Železná opona se věnuje poválečné sovětizaci střední a východní Evropy. Stejně jako Gulag přeložila Petruška Šustrová, kterou jsme poprosili o krátký rozhovor.
 | Tomáš Weiss
Zaříkávač nemocí Jan Hnízdil se před lety vydal na divokou misi. Rozhodl se, že se pokusí srozumitelně vysvětlit pacientům, že mezi léčením a uzdravováním je sakra rozdíl. Že nejsme jen tělo, které dodáme k lékařům, kteří na něm provedou opravu. Že je také důležité, jestli se vztekáme, jestli dokážeme mít někoho rádi a jestli jsme ochotní na sobě nějak pracovat.
Rozhovory

Jak slyším, že jsem něčí poslední naděje, rozsvítí se mi červená kontrolka - rozhovor s doktorem Hnízdilem

Zaříkávač nemocí Jan Hnízdil se před lety vydal na divokou misi. Rozhodl se, že se pokusí srozumitelně vysvětlit pacientům, že mezi léčením a uzdravováním je sakra rozdíl. Že nejsme jen tělo, které dodáme k lékařům, kteří na něm provedou opravu. Že je také důležité, jestli se vztekáme, jestli dokážeme mít někoho rádi a jestli jsme ochotní na sobě nějak pracovat.