Jak může pandemie změnit Evropu?

/ Ivan Krastev, nakl. Karolinum

Esej bulharského filozofa Ivana Krasteva (1965) Už je zítra? Aneb jak pandemie mění Evropu je rozvinutím některých lekcí z předchozích globálních krizí. Opírá se o tři základní výzvy, s nimiž se musela Evropa vyrovnávat v předcházejících dvou desetiletích – finanční a ekonomickou krizi roku 2008, příval uprchlíků v roce 2015 a islamistický terorismus.
Esej bulharského filozofa Ivana Krasteva (1965) Už je zítra? Aneb jak pandemie mění Evropu je rozvinutím některých lekcí z předchozích globálních krizí. Opírá se o tři základní výzvy, s nimiž se musela Evropa vyrovnávat v předcházejících dvou desetiletích – finanční a ekonomickou krizi roku 2008, příval uprchlíků v roce 2015 a islamistický terorismus.

NACIONALISMUS TYPU „ZŮSTAŇTE DOMA“

Počátkem dubna 2020 italská novinářka Chiara Paganová suše poznamenala, že „Itálie je dnes víc uzavřená, než o tom kdy snil Matteo Salvini“. A měla pravdu. Během jednoho jediného týdne COVID-19 uzavřel více hranic než uprchlická krize v roce 2015. Letecká doprava se v březnu propadla oproti předchozímu měsíci o závratných pětasedmdesát procent. Mnoho liberálů považuje tento pokles v cestování za skutečně závažnou tragédii: koronavirus infikoval kontinent neléčitelným nacionalismem, jenž nyní ohrožuje samotné přežití Evropské unie, a svým zlověstným šířením stvrdil mystickou povahu hranic.

Evropský projekt zásadním způsobem destabilizovala uprchlická krize roku 2015, neboť rozpoutala spor mezi těmi, kdo hlásali svobodu pohybu, a těmi, kdo volali po uzavření státních hranic; zároveň prohloubila propast mezi východní a západní Evropou. V průběhu krize velká část Evropanů ztratila důvěru v domnělé výhody globalizace. Turistická a uprchlická krize se staly symboly dvou opačných tváří globalizace. Turista je zosobněním globalizace a je vítán s otevřenou náručí. Tento laskavý cizinec přijde, utratí, obdivuje a zase odejde, přičemž my se díky němu cítíme propojeni s velkým světem, aniž by nám však tento cizinec nutil své vlastní problémy.

Oproti tomu uprchlík představuje ohrožující charakter globalizace. Přichází obtěžkán utrpením širšího světa. Je mezi námi, ale není jedním z nás. Činí si nárok na naše zdroje a nutí nás postavit se čelem k limitům vlastní solidarity. Lákání turistů a odmítání migrantů je silně zjednodušená verze světového řádu, po němž touží Evropa. Nicméně během pandemie COVID-19 se u evropských bran stále hromadí uprchlíci, zatímco turisté zmizeli. Dlouhodobými důsledky krize bude s velkou pravděpodobností to, že ekonomický volný pád způsobený pandemií zvýší tlak na evropské hranice. Hlavní obětí ekonomického zpomalení bude pravděpodobně globální jih. Cena přírodních zdrojů se řítí dolů volným pádem, očekává se, že hodnota plateb poklesne zhruba o 20 procent oproti 5 procentům během globální finanční krize v roce 2008 a odliv zahraničních investic povede lidi k tomu, aby hledali příležitosti mimo své země. Na druhou stranu vyhlídky na to, že se do Evropy v dohledné době vrátí turisté, jsou velmi chmurné. Evropané budou potkávat na svých hranicích více běženců, a to v době, kdy uzavření hranic není výrazem nedostatku solidarity, nýbrž mnohem spíše geopolitickou verzí sociálního distancování. To by potenciálně mohlo vést k tomu, že v evropské politice zvítězí etnický nacionalismus a nativistický populismus.

Evropská unie povstala z tyglíku evropského nacionalismu, jenž se historicky projevil velkou mírou násilí, což vysvětluje, proč mnoho proevropských politiků má silnou averzi k jakékoli ideji, jež s sebou nese byť jen lehký závan nacionalismu. Obavy liberálů, že koronavirová pandemie způsobí vzplanutí nacionalismu, není obtížné pochopit, zvlášť když si uvědomíme, že pandemie historicky vždy provázela xenofobie. A svědky stejných výbuchů jsme byli v současné pandemii. V Itálii byla čínská populace viněna z toho, čemu se začalo říkat „wuchanský virus“. Nicméně do historie vstoupí rané fáze této pandemie patrně nikoli pro vzestup xenofobie, nýbrž pro absenci výbuchu politiky etnické nenávisti. Jak jsme již viděli, „uzavření národních hranic“ způsobené koronavirovou krizí není nepodobné uprchlické krizi, jíž Evropa procházela v roce 2015. I když do popředí vrátila několik otázek týkajících se debaty o uprchlících, nacionalismus typu „zůstaňte doma“ se svým charakterem od etnického nacionalismu výrazně odlišuje.

překlad Ladislav Nagy

Další články

Je ověřeno, že pokud má rodič nebo ten, kdo o dítě pečuje, v paměti znalosti o první pomoci, je míra jeho paniky při jejím poskytování podstatně nižší než u toho, kdo žádné znalosti nemá a celou svou mozkovou kapacitu věnuje udržování chaosu. Viliam Dobiáš, Branislav Podhoranský - Jak zachránit své dítě - první pomoc pro rodiče a všechny, kteří se starají o děti
Ukázky

Potřebná kniha, kterou je lepší nepotřebovat

Je ověřeno, že pokud má rodič nebo ten, kdo o dítě pečuje, v paměti znalosti o první pomoci, je míra jeho paniky při jejím poskytování podstatně nižší než u toho, kdo žádné znalosti nemá a celou svou mozkovou kapacitu věnuje udržování chaosu. Viliam Dobiáš, Branislav Podhoranský - Jak zachránit své dítě - první pomoc pro rodiče a všechny, kteří se starají o děti
 | nakl. Argo
Myšlenkám, které jsme do knihy Kouzelná čtvrthodinka napsaly, jsme oddanější než dřív. Nechceme nic odkládat, chceme se víc soustředit na své cíle, stoupat výš a neohlížet se na nejistotu a strach. Protože život je krátký. Život je vzácný.Čas, který máme, je dar. Využijme ho. Ať světlo v nás hoří - Emma Grey and Audrey Thomas.
Ukázky

Nejsme tu přece od flákání! Nebo i proto?

Myšlenkám, které jsme do knihy Kouzelná čtvrthodinka napsaly, jsme oddanější než dřív. Nechceme nic odkládat, chceme se víc soustředit na své cíle, stoupat výš a neohlížet se na nejistotu a strach. Protože život je krátký. Život je vzácný.Čas, který máme, je dar. Využijme ho. Ať světlo v nás hoří - Emma Grey and Audrey Thomas.
 | nakl. Alpha book
Autor Max Tegmark v knize Život 3.0 považuje za prakticky jisté, že začne docházet k nekontrolovatelnému růstu kapacity umělé inteligence. Dojde totiž ke třetí fázi vývoje života, který si kromě softwaru začne navrhovat i svůj hardware. Jaká může být v nové situaci role člověka? Pokud lidé ovládají tygry nikoli proto, že jsou silnější, ale proto, že jsou inteligentnější, co je čeká tváří v tvář entitě s řádově vyšší kognitivní kapacitou?
Ukázky

Až si software začne navrhovat vlastní hardware

Autor Max Tegmark v knize Život 3.0 považuje za prakticky jisté, že začne docházet k nekontrolovatelnému růstu kapacity umělé inteligence. Dojde totiž ke třetí fázi vývoje života, který si kromě softwaru začne navrhovat i svůj hardware. Jaká může být v nové situaci role člověka? Pokud lidé ovládají tygry nikoli proto, že jsou silnější, ale proto, že jsou inteligentnější, co je čeká tváří v tvář entitě s řádově vyšší kognitivní kapacitou?