Kořeněno životem

/ nakl., Kazda

Dvanáct strhujících povídek vás jako řeka provede padesáti lety života televizního moderátora Vladimíra Kořena. Přečtete si o horách, o České televizi, o životě říčanského zastupitele, o hokejovém Naganu, o 11. září 2001, o řece Ohři, o mužské přítomnosti u porodu, o šachových partiích...
Dvanáct strhujících povídek vás jako řeka provede padesáti lety života televizního moderátora Vladimíra Kořena. Přečtete si o horách, o České televizi, o životě říčanského zastupitele, o hokejovém Naganu, o 11. září 2001, o řece Ohři, o mužské přítomnosti u porodu, o šachových partiích...

Předmluva Maroše Kramára

Pozor, otevíráte zvláštní knihu. Strhující, lyrickou, vtipnou i smutnou zároveň. Plnou příběhů a překvapení. Je pro všechny, kdo mají rádi život. Je to dílo spisovatele. A právě s tím je potřeba počítat. Když mi před časem Vladimír řekl, že začal psát příběhy, spráskl jsem v duchu ruce. Přesto jsem ho povzbudil: „Držím ti palce, kamaráde. O čem to bude?“ „Asi o mém životě,“ odpověděl. Přesně taková slova důvěru právě nebudí. Naopak znejistí. A když znáte Vladimíra patnáct let, můžete čekat bouři historek, obrazů, zážitků…

Jako zkušenější bych ale chtěl čtenáře požádat, aby nebrali knihu jako pravdivý zdroj informací o životě populárního televizního moderátora a už vůbec ne postav, které v jeho díle vystupují. Hlavně o to žádám bulvární novináře. Mnoho lidí z pořadu České televize Zázraky přírody o Vladimírovi ví, že dokáže překroutit skutečnost do historky během několika minut. Dobře se to poslouchá, ale… Připouštím, že jeho příběhy mají skutečný základ, je kupříkladu opravdu velmi špatný řidič, nikdo s ním dobrovolně nechce jezdit. Jenže Vladimír pokaždé ošperkuje příběh souvislostí, atmosférou, vtipem nebo detailem, který si vymyslí. V tom je opravdový mistr.

Vlastně je to správný postup každého tvůrce. Zároveň k tomu přidává i hloubku a vědecké novinky z poznávání přírody.  Pustil se, hoch, do riskantní polohy. V jeho knize totiž vystupují lidé, kteří museli žít nebo ještě skutečně žijí. Maminka s tatínkem a bratrem, babička, děda, Vladimírovy děti, přátelé i pracovní kolegové. Chtěl bych je poprosit, aby mu tuhle knihu odpustili. Dává jim v příbězích do úst slova, která možná zazněla, možná ne. Jejich skutky popisuje či vnímá možná jinak, než se v detailu staly. A to s umírněným patosem, který není v dnešní době obvyklý. Myslím, že nezáviděníhodnou situaci skvěle vystihují slova jeho manželky Martiny, zvané Kořenka: „Maroši, já si vždycky přála, aby se stal spisovatelem. Kdo ale mohl vědět, že hned v prvotině bude psát o mně a o tobě?“

Úplně chápu, že začala listovat českými zákony na ochranu osobnosti. Vždyť se v příbězích dostanete až na porodní sál k narození každého z jeho dětí. „Jeho dětí?“ Cítíte, jak podobná otázka znejistí? Tohle udělal nám aktérům této báječné knížky a já mu můžu tu nejistotu teď alespoň trochu oplatit. Kamaráde, snad ti všichni odpustí. Já už odpustil. Ke cti budiž Vladimírovi přičteno, že svým baronprášilským přístupem navazuje na mnohé české literární autory. A postupuje tvořivě, něžně a citlivě, aby nám všem ukázal radosti i strasti života. Z příběhů je cítit láska k bytí, přírodě i lidem. A musím se přiznat, že jsem sám netušil, co všechno Vladimír ukrýval před světem. Cesta podél jeho životní řeky zázraků stojí za to.

Příjemné čtení přeje Maroš Kramár

 

Další články

Když má vyjít nová básnická sbírka Petra Hrušky (1964), určitý druh čtenářů zpozorní. Bývají to totiž v posledních dvaceti letech vrcholy poetické sezóny. Minout se přesně - to je autorova definice poezie. A ještě to, že slova jsou sama překvapována souvislostmi, do kterých je básník postaví. Jeho slovní sestavy už díky překladům znají i zájemci z Británie nebo Ameriky. A začátkem letošního června mu bude šede. Tak všechno dobré. Foto: Jan Bartoš.
Ukázky

Den, kdy spatříš volavku jen kvůli jejímu jménu

Když má vyjít nová básnická sbírka Petra Hrušky (1964), určitý druh čtenářů zpozorní. Bývají to totiž v posledních dvaceti letech vrcholy poetické sezóny. Minout se přesně - to je autorova definice poezie. A ještě to, že slova jsou sama překvapována souvislostmi, do kterých je básník postaví. Jeho slovní sestavy už díky překladům znají i zájemci z Británie nebo Ameriky. A začátkem letošního června mu bude šede. Tak všechno dobré. Foto: Jan Bartoš.
 | nakl. Host, Tomáš Weiss
Snová, hravá, plná situační poezie. Mimo trendy, mimo kulturní války. Prostě Michaela Keroušová (1987), vždycky tak trochu mimo čas a prostor. Stejně jako v Nemístnostech, sbírce poezie, i ve Dvou sovách v nízkém letu, prozaické prvotině. Tahle kniha by prý mohla ovlivnit co a jak se vám bude zdát - alespoň to na uvedení knihy říkal básník Jan Kubíček.
Ukázky

Holčička ze skládky a její dobrodružství

Snová, hravá, plná situační poezie. Mimo trendy, mimo kulturní války. Prostě Michaela Keroušová (1987), vždycky tak trochu mimo čas a prostor. Stejně jako v Nemístnostech, sbírce poezie, i ve Dvou sovách v nízkém letu, prozaické prvotině. Tahle kniha by prý mohla ovlivnit co a jak se vám bude zdát - alespoň to na uvedení knihy říkal básník Jan Kubíček.
 | nakl Argo
Z veršů mladého básníka Lubomíra Tichého (2001) vybral Petr Borkovec reprezentativní soubor, zachycující autorovo neokoralé, důvěrné vidění všedního světa, kde „v prasklinách asfaltu vykukují heřmánky“, „červivé odřezky hřibů trčí z kompostu/ ještě před obědem“ a „nikoho nenapadlo/ uklidit zmoklé popelnice“. Příští Ortenovka?
Ukázky

Rozjetá kočka, rozjeté žáby, rozjetá felicie mezi vesnicemi...

Z veršů mladého básníka Lubomíra Tichého (2001) vybral Petr Borkovec reprezentativní soubor, zachycující autorovo neokoralé, důvěrné vidění všedního světa, kde „v prasklinách asfaltu vykukují heřmánky“, „červivé odřezky hřibů trčí z kompostu/ ještě před obědem“ a „nikoho nenapadlo/ uklidit zmoklé popelnice“. Příští Ortenovka?