Se symbolem Bad Religion na zádech

/ nakl. Maťa

Historická monografie a kulturní kritika vývoje punk rocku od legendárního zpěváka a skladatele Bad Religion. Kniha je vhledem do historie kapely a punkového hnutí od člověka, který scéně dominoval více než 40 let.
Historická monografie a kulturní kritika vývoje punk rocku od legendárního zpěváka a skladatele Bad Religion. Kniha je vhledem do historie kapely a punkového hnutí od člověka, který scéně dominoval více než 40 let.

Ukázky:

Všichni jsme se shodli, že jméno kapely je vážná věc. Odložili jsme tedy nástroje, udělali si skutečnou přestávku od hraní a sedli si do kroužku kolem konferenčního stolku, abychom to mohli prodiskutovat. I to ale bylo předmětem neustálého veselí. Seděli jsme na nóbl pohovce v obýváku rodičů Jaye Ziskrouta a nekontrolovatelně se smáli různým možnostem. Každé navrhované jméno procházelo několika koly výsměchu. Jay Ziskrout navrhoval Smegma. To slovo jsem do té doby slyšel jen jednou, v hodině zdravovědy. Tato mýtická hmota se prý tvoří za předkožkou penisu, když se pravidelně nemyje. Nechutné a šokující! Dokonce to má i slangový název, který Brett vzápětí navrhl jako další potenciální jméno, Head Cheese (Sejra), což vyvolalo další záchvaty smíchu. Nasadil jsem hlasatelský hlas: „A teď, přímo z Wisconsinu, zpěvák ze skupiny Head Cheese!“ (Není to mlékárenský slang?!)
Po dobrých deseti minutách přemýšlení jsme se shodli, že cokoli, co má nějakou souvislost s penisem, vyloučíme. Byli jsme fanoušci Dickies a ti už tohle logo měli, a perfektní.

Chtěli jsme něco originálního a unikátního. Takže jsme se logicky zaměřili na opačné pohlaví. Tom navrhl název Vaginal Discharge (Vaginální výtok). Poté, co výbuchy smíchu utichly, jsme o názvu všichni v tichosti krátce uvažovali. VD by bylo super logo, na tom jsme se shodli. Ale dalo by se snadno splést s Veneral Disease, tedy pohlavní chorobou, což je také skvělý název kapely, ale přišlo nám to příliš doslovné a také hojně užívané mezi středoškolskými poradci a učiteli zdravovědy. Byl jsem velkým fanouškem britské kapely Discharge, choval jsem k nim až posvátnou úctu. Nechtěl jsem mít v názvu kapely něco, co by hraničilo s narušením jejich konceptu. Dali si nechutný název, který šel dohromady s jejich šokujícím zvukem. Nepřipadalo mi, že by nám tenhle styl seděl. Potřebovali jsme najít něco komičtějšího, promyšlenějšího a ironičtějšího.

Opustili jsme tedy témata zavánějící sexuální výchovou a hledali jiný společenský neduh, který bychom mohli zesměšnit. Dobrým cílem byla rodina. Jay a já jsme byli z rozvedených rodin, zatímco Jay Ziskrout a Brett žádnou zkušenost s rozvodem v rodině neměli. Jay přišel s názvem Bad Family, já to rozšířil na Bad Family Life. BFL by navíc vypadalo skvěle jako logo, nemluvě o tom, že téměř každý pankáč vytvářel doma nějaké třenice. Témat, která by se dala využít a rozebrat jako materiál pro psaní textů, by tu tak bylo nekonečně mnoho. Několik minut jsme tedy žili s tímhle jménem. Jenže tak docela nerezonovalo s dopadem, jaký jsme si představovali. Po několika kolech návrhů hukot a veselí utichaly. Mohli jsme diskusi odložit, ale jako netrpěliví teenageři, hledající důvod dál zkoušet, jsme měli pocit, že o jméně kapely se musí rozhodnout ihned.

Vedle toho, že nás oba vychovávali rozvedené matky, jsme s Jayem také vyrůstali chráněni před přísnou náboženskou výchovou. Moje máma se celý můj život aktivně vyhýbala náboženství a Jaye jsem nikdy neviděl jít do kostela nebo číst Bibli. Brett a Jay Ziskrout, naproti tomu, byli z dost typických židovských domácností. Oba chodili do hebrejské školy a měli formální vzdělání v tradičním náboženství. Od jednoho z nich padl návrh: „No a co třeba Bad Religion?“

----------------------------------------------------------------

Když jsme dorazili do Westwoodu, na parkoviště v Gayley Avenue, několik aut, včetně El Camina Grega Hetsona, vyložilo svůj náklad pankýšů. Když jsme vyskákali z aut a přidali se k davům před Mannovým divadlem, kanady dupající po chodníku budily pořádný respekt. Greg nosil vždycky stejnou starou armybundu, džíny a tenisky. Já nosil pořád stejnou motorkářskou bundu, s bíle namalovaným crossbusterem, symbolem Bad Religion na zádech.

Můj outfit dokreslovaly řetězy, které mi visely ze zipů kapes kožené bundy, a já si připadaldůležitě, že se promenáduji se svými kámoši, z nichž někteří hráli ve známých kapelách, a s pompou předvádím světu punkrockový majestát. Ale už za pár minut se tyhle důvěrněznámé ulice mého mládí měly stát doslova bitevním polem. Náš výběr tam byl za atrakci auniverzitní sportovci, kteří tvořili taky svoje vlastní hejno, se svými kumpány z univerzitních
bratrstev si z nás dělali šašky a motali se kolem nás. A aby toho nebylo málo, troubili na nás„cruisers“ a oháněli se zbraněmi. Nemohli dovolit, aby je zastínila banda nemytých a otrhaných pankáčů. Byli tam, aby mohli předvádět svoje vlastnoručně vytuněná fára. Byli jsme volný shluk děcek z různých společenských vrstev. Hodně z nás se navzájem neznalo. Většina byla v jádru dobrosrdečná, ale někteří byli závislí na alkoholu, prášcích nebo něčem horším, například na heroinu. Nejspíš by neuměli nikomu ublížit, akorát tak sami sobě.

Násilí gangů, které zachvátilo mnoho čtvrtí v Southlandu, ovládlo i část punkové komunity. Plážové a další násilnické gangy z Orange County začaly v hollywoodských klubech postupně tvořit značnou část publika. Toho večera se ale naše parta sestávala z různých menších „nezávislých“ skupinek kámošů a známých z různých jihokalifornských čtvrtí napříč LA County. Ve Westwoodu, stejně jako v našich čtvrtích a ve škole, jsme, ať už jsme byli sami nebo ve skupině, představovali snadný terč posměšků. Hrůzu jsme rozhodně nenaháněli. Ale všichni pankáči mimo Hollywood měli něco společného: nenáviděli nás. Mezi nepankáči obecně vládla zuřivá zloba, která se snažila zničit nebo ublížit každému, kdo si dobrovolně roztrhal oblečení, nosil číro, na křiváka si nakreslil symbol anarchistů nebo fandil kapelám, které zpívaly o tom, že je to všechno na hovno. Agrese vůči pankáčům vrcholila a promenádovat se jinak poklidnou částí města bylo vnímáno jako provokace. A my to věděli.

Auta troubila a George vstoupil do ulice a křičel jako šílenec: „Jděte do chajzluu!“, rukama se zdviženými prostředníčky mával nad hlavou, a my ho nervózně, ale pobaveně pozorovali. Ostatní auta začala zpomalovat, ploužila se kolem a troubila a jejich osazenstvo křičelo nadávky. „Punk je sračka, vy buzny!“ Greg Hetson a já jsme zůstali vzadu, zatímco dav pankáčů se blížil k Georgovi, hecovali ho a blokovali dopravu. Někteří z nich měli lahve s pivem a minimálně jedna z nich odletěla směrem k autům. Během pár minut jich několik zastavilo a vyskákal z nich „gang“ asi dvanácti bijců, natěšených, že si
bouchnou. Legendy kolem afroamerických, tzv. South Central gangů, znal v jižní Kalifornii každý, a jestli ti chlápci patří ke Crips nebo k Bloods, jsme nijak zjišťovat netoužili. Jakmile se vyhrnuli z aut, několik z nich nastoupilo na George, zatímco my ostatní jsme se rozprchli na všechny strany.

Není žádná prča, když vás nahánějí, ale rychle jsem si uvědomil, že moje zbrklá reakce nebyla nutná. Asi po jednom bloku sprintu mi došlo, že mě nikdo nepronásleduje. „Proč sakra utíkám?“ ptal jsem se sám sebe. Otočil jsem se a s klidem se vracel na místo, kde celý ten bordel začal, abych zjistil, že jde do tuhého. Nikdo z pankáčů se moc nepral, ale ti, co se bránili, dostávali pořádně na budku. George, posilněný tekutou odvahou, byl z nás všech
nejhlasitější a nejoprsklejší. Ale taky to nebyl žádný velký bitkař. Než jsem došel zpátky, sportovci a bratrstva z univerzity se přidali na stranu našich protivníků a vytvořili tak neobvyklé spojenectví připravené pankáče s konečnou platností vymýtit a vypráskat z města. George ležel na zemi a schytával kopance od skupinky chlápků, co nás pankáče nenáviděli, když najednou jeden ze sportovců vyrazil mým směrem. Pokusil se mě sejmout v plné rychlosti, ale moje vlastní atletická zdatnost mi umožnila vyhnout se útoku, složit ho na zem a utéct zpátky k parkovišti. Greg Hetson už byl u svého auta a John zaparkoval svou dodávku hned vedle. „Nastup!“ křičel John. „Gráágu, musíme dostat Džhórdže.“

............

překlad Adéla Nová

Další články

Čekám, až si pro mě v noci přijdou je příběh politické, společenské a kulturní destrukce turkického etnika Ujgurů z čínské provincie Sin-ťiang. Tahir je podle všeho jediným vůdčím ujgurským intelektuálem a spisovatelem, kterému se z Číny od začátku masových internací podařilo uprchnout. Jeho kniha tluče na poplach, aby se svět probral a uvědomil si, jaká katastrofa se odehrává.
Ukázky

Zápisky ujgurského básníka z čínské genocidy

Čekám, až si pro mě v noci přijdou je příběh politické, společenské a kulturní destrukce turkického etnika Ujgurů z čínské provincie Sin-ťiang. Tahir je podle všeho jediným vůdčím ujgurským intelektuálem a spisovatelem, kterému se z Číny od začátku masových internací podařilo uprchnout. Jeho kniha tluče na poplach, aby se svět probral a uvědomil si, jaká katastrofa se odehrává.
 | nakl. Práh
Čas od času se objeví kniha, která připomene, že katolická církev je domovem i lidí statečných, obětavých, nedogmatických, samostatně myslících. I takoví lidé se tam vejdou, i když to často nemají lehké. Josef Kordík se osvědčil v mnoha situacích. Teď s ním novinář Bob Fliedr připravil knižní rozhovor. Foto: Věra Kociánová
Ukázky

Žádný paxteriér, ale statečný farář v každém čase

Čas od času se objeví kniha, která připomene, že katolická církev je domovem i lidí statečných, obětavých, nedogmatických, samostatně myslících. I takoví lidé se tam vejdou, i když to často nemají lehké. Josef Kordík se osvědčil v mnoha situacích. Teď s ním novinář Bob Fliedr připravil knižní rozhovor. Foto: Věra Kociánová
 | nakl. Portál, Tomáš Weiss
Naše vnímání dost často málo nebo vůbec nerozlišuje. A čím jsou situace kulturně vzdálenější, tím méně. A přitom mnoho Gazanů nenávidí Hamás, mnoho Iránců nechce Izrael zašlapat do země a mnoho Afghánců nesnáší Taliban. Jedním z anti-taliban národů na obrovském afghánském území jsou Vachánci.
Ukázky

Vachánci nejsou Taliban

Naše vnímání dost často málo nebo vůbec nerozlišuje. A čím jsou situace kulturně vzdálenější, tím méně. A přitom mnoho Gazanů nenávidí Hamás, mnoho Iránců nechce Izrael zašlapat do země a mnoho Afghánců nesnáší Taliban. Jedním z anti-taliban národů na obrovském afghánském území jsou Vachánci.