Česky vycházejí přednášky Umberta Eca z let 2001 - 2015

/ Tomáš Weiss

„Jsme jako trpaslíci na ramenech obrů. Náš pohled může obsáhnout více a vidí dále než jejich. Ovšem ne proto, že by náš zrak byl pronikavější nebo naše výška větší, nýbrž proto, že nás nese a vyzvedává mohutná postava obrů." Citát francouzského filozofa ze 12. století Bernarda z Chartres. Použitý z dobrých důvodů jako motto názvu knihy přednášek Umberta Eco, který zemřel na rakovinu slinivky v roce 2016. Tak na Ecova ramena, čtenáři!
„Jsme jako trpaslíci na ramenech obrů. Náš pohled může obsáhnout více a vidí dále než jejich. Ovšem ne proto, že by náš zrak byl pronikavější nebo naše výška větší, nýbrž proto, že nás nese a vyzvedává mohutná postava obrů." Citát francouzského filozofa ze 12. století Bernarda z Chartres. Použitý z dobrých důvodů jako motto názvu knihy přednášek Umberta Eco, který zemřel na rakovinu slinivky v roce 2016. Tak na Ecova ramena, čtenáři!

„S psaním románů jsem nejspíš nadobro skončil,“ prohlásil Umberto Eco během hodinového rozhovoru, který jsem s ním na podzim roku 2011 měla tu čest pořídit v jeho milánském bytě, nádherné rezidenci s knihovnou o třiceti tisících svazcích a výhledem na rozlehlý hrad Sforza (Castello Sforzesco). U muže, jenž byl psaním přímo posedlý a svou vzdělanost a erudici napěchoval do tří tuctů knih odborných i beletristických, ten výrok mohl znít jako jednoznačné varování, snad dokonce jako kapitulace. Podobně jako Ecovo následující tvrzení, že se při tvorbě svého tehdy aktuálního románu Pražský hřbitov dost natrápil: „Ze svých šesti románů jsem právě tenhle psal s nejmenším potěšením.“ Ani jeho dosud poslední román, útlé Nulté číslo z loňského roku, nenaznačoval, že by se rozkoš z tvorby vrátila – příběh zasazený do roku 1992, po pravdě řečeno, vypadal, jako kdyby v té době i vznikl a jakožto nepodarek po léta odpočíval v šupleti, nepřipraven na nenadálou resuscitaci a publikaci…

.......

Český vysokoškolák, zejména pak posluchač společenských a humanitních věd, Eca při svém studiu prakticky nemohl minout – ten se totiž věnoval tolika oborům, v takové šíři a natolik interdisciplinárně, že ho citovali nejen adepti lingvistiky, literární vědy, kulturologie, mediální vědy nebo estetiky. Ti­hle všichni totiž vysloveně museli. A i kdyby si homo academicus netroufl na nejzásadnější publikace jednoho z nestorů moderní sémiotiky – od široce přístupných kulturologických, mediálně skeptických Skeptiků a těšitelů (1966) přes Otevřené dílo, soustředící se na „formu a neurčenost v současných poetikách“ (1962, česky ovšem až 2015!) po literárněvědné Meze interpretace (1990) a monumentální Teorii sémiotiky (1976) –, jednu jeho knihu do ruky jistě vzal. Ecova brožura s lapidárním názvem Jak napsat diplomovou práci byla v roce 1997, kdy ji česky vydala olomoucká Votobia a kdy domácí internet ani slušná angličtina nebyly pro část tuzemských vysokoškoláků žádnou samozřejmostí, nedocenitelným zdrojem rad, jak se na úrovni vypořádat s tvorbou odborného textu.

Umberto Eco hostoval na new­yorské Kolumbijské univerzitě i na Harvardu a učil na několika prestižních italských vysokých školách. Nejdéle, téměř půl století, působil na univerzitě v Boloni. Školu vlastně tak úplně neopouštěl ani doma v kuchyni – s manželkou, německou docentkou historie umění Renate Ramgeovou, měl syna producenta, dceru architektku a dennodenní intelektuální debaty na úrovni. Alespoň to tvrdíval.

..............

ukázky z textu Kateřiny Kadlecové Spisovatel Umberto Eco: Muž, kterého český vysokoškolák nemohl minout, psáno pro Reflex v roce 2016, celý text https://www.reflex.cz/clanek/causy/75226/spisovatel-umberto-eco-muz-ktereho-cesky-vysokoskolak-nemohl-minout.html

Další články

Argentinci Juanu José Saerovi (1937 - 2008) vychází  v češtině již šestá kniha s názvem „Nikdo nic nikdy“.
Aktuality

Saerova zóna - číst se má pro radost

Argentinci Juanu José Saerovi (1937 - 2008) vychází v češtině již šestá kniha s názvem „Nikdo nic nikdy“.
 | Jan Machej
Vydavatelství Nová beseda zprostředkovává čtenářům vědění o některých oborech a zprávu o jejich kondici na začátku 21. století. V edici Co je nového....? se tak už objevily texty o biologii, vzdělávání, estetice, managementu, psychologii, umělé inteligenci, filosofii, fyzice...a teď i o hudbě. Jak autor je vždy vybrán člověk, který moderní podoby svojí oblasti sleduje a je schopný její popularizace. U hudby padla volba na Pavla Klusáka.
Aktuality

Co je nového v hudbě, Pavle Klusáku!

Vydavatelství Nová beseda zprostředkovává čtenářům vědění o některých oborech a zprávu o jejich kondici na začátku 21. století. V edici Co je nového....? se tak už objevily texty o biologii, vzdělávání, estetice, managementu, psychologii, umělé inteligenci, filosofii, fyzice...a teď i o hudbě. Jak autor je vždy vybrán člověk, který moderní podoby svojí oblasti sleduje a je schopný její popularizace. U hudby padla volba na Pavla Klusáka.
 | Pavel Klusák, Tomáš Weiss
Olivier Guez (*1974), francouzský nezávislý novinář a spisovatel, spolupracuje se světovými deníky a časopisy (New York Times, Le Monde, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Le Figaro) a jako spisovatel se zaměřuje zejména na dějiny druhé světové války. Tři roky pracoval na románu Zmizení Josefa Mengeleho, za nějž získal v roce 2017 prestižní francouzskou cenu Renaudot.
Aktuality

Nacistický Anděl smrti na třicetiletém útěku

Olivier Guez (*1974), francouzský nezávislý novinář a spisovatel, spolupracuje se světovými deníky a časopisy (New York Times, Le Monde, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Le Figaro) a jako spisovatel se zaměřuje zejména na dějiny druhé světové války. Tři roky pracoval na románu Zmizení Josefa Mengeleho, za nějž získal v roce 2017 prestižní francouzskou cenu Renaudot.