Vášeň a zrada uprostřed zmrzlého severního Švédska

/ nakl. Grada

Žár a led je poslední díl trilogie o silných ženách – skvělé firemní právničce Natalii De la Grip, humanitární pracovnici Isobel Sørensenové či novinářce Ambře Vinterové. Každý díl má svou nepřehlédnutelnou hlavní hrdinku, nezávislou ženu se silnou osobností, nadšením pro svou práci a sex-appealem, který konečně objeví ten pravý.
Žár a led je poslední díl trilogie o silných ženách – skvělé firemní právničce Natalii De la Grip, humanitární pracovnici Isobel Sørensenové či novinářce Ambře Vinterové. Každý díl má svou nepřehlédnutelnou hlavní hrdinku, nezávislou ženu se silnou osobností, nadšením pro svou práci a sex-appealem, který konečně objeví ten pravý.

Simona Ahrnstedtová (1967) se narodila v Praze krátce předtím, než její rodina emigrovala do Švédska, a dnes patří mezi úspěšné autorky nové vlny švédské romantické literatury. Její knihy o silných hrdinkách pro chytré ženy vyšly v mnoha jazycích a stále si získávají další nadšené čtenářky.

Fenomenální úspěch její třídílné série románů pro ženy (česky dosud vyšly: Nepřátelé a milenci a Oheň a voda, Metafora) z ní ve Švédsku učinil hlavní mluvčí žánru novodobé romance a spisovatelek píšících o ženách pro ženy. V roce 2018 byla Simona Ahrnstedtová za titul Žár a led, poslední díl volné trilogie, v Německu nominovaná na čtenářskou cenu za nejlepší romanci.

Existuje něco, o čem byste nikdy psát nechtěla? Nějaké tabu?

No, moje psaní je vždycky velmi feministické, silné ženy jsou rovnoprávné s muži, tomu přikládám velkou důležitost. Ale asi bych nedovedla psát o dětech, kterým někdo ubližuje. Myslím, že spousta lehčí, volnočasové literatury pojednává o ženách, kterým někdo ublížil, zavraždil je, opakovaně znásilnil nebo se najde jejich nahá mrtvola. Vlastně se zdá, že ženy se často ocitají v pozici obětí. Já nechci zobrazovat ženu jako oběť, ani tím nemyslím, že žena musí být vždycky velmi silná. Ale… myslím, že když někdo čte moje knihy, říká si u toho, že to nemusí být špatné být ženou. Anebo že být homosexuál je fajn – v jedné ze svých knih píšu o homosexuálním muslimovi. Silně věřím v rozmanitost a její přijetí. Takže vždycky stojím na téhle straně.

Myslíte si, že je to s rovnoprávností mužů a žen ve Švédsku vážně tak skvělé, jak máme všichni za to?

(chvíli přemýšlí) Člověk se nad tím může zamyslet buď obecně, anebo subjektivně. Jistě že mám přátele, kteří by s tím, že rovnoprávnost ve Švédsku funguje skvěle, rozhodně nesouhlasili. Ale u mladší generace, která teď začíná mít děti, je emancipace dost znát. Tatínci si berou otcovskou dovolenou. Takže myslím, že rovnoprávnost u nás funguje. A to nejen pro dobro žen, ale i pro dobro mužů – mají blízký vztah ke svým dětem. Jsem rozvedená a otec mých dětí má u sebe děti každý druhý týden a funguje to báječně. Je to skvělé, budují si vzájemně blízký vztah.

z rozhovoru Anežky Chrudinové pro Skandinávský dům

Ukázky:

1  

Posadila se. Tom si sedl vedle ní a pak přes ně přehodil velkou kožešinu. Lehli si a zády se opřeli o opěradlo ze sněhu. Ambra vedle něj leží nehnutě. Je to divná situace, ale společné tělesné teplo a izolující vrstvy je budou hřát celé hodiny. Už spal venku ve čtyřicetistupňových mrazech. S náležitým vybavením to jde skvěle. A takhle už ležel nesčíslněkrát, fyzická intimita by ho neměla znepokojovat. Ale s Ambou je to jiné. Dotýká se svým tělem jejího těla a je si jí celou dobu extrémně vědomý. Sundal rukavici a zapátral v kapse.

Ambra strnula. „Co děláte?“

Jako odpověď vytáhl velkou tabulku mléčné čokolády s oříšky a rozinkami. Ambře zazářily oči. Podal jí ji, ulomila si velký kus a vrátila mu ji. A tak leželi, pochutnávali si na čokoládě a pozorovali polární záři.

2

Otočila se k němu. Po spánku má uvolněný obličej. Všechna kousavost zmizela. Je tu jen něžná žena s přívětivýma očima. Čepici, kterou si oblékla, když sundala helmu, má teď nakřivo. Má kolem sebe omotanou šálu a v měsíčním jasu její pleť svítí jako stříbro. Tom pohledem sledoval její jemné rysy, tmavé obočí, rovný nos, široká ústa. Ambra se na něj jen dívala a Tom se sehnul k jejímu obličeji, k jejím lákajícím ústům. Zvedla hlavu, aby se setkala s jeho rty, a sledovala ho napůl přivřenýma očima. Téměř se dotkl jejích úst a jejich dech se spojil, cítil její vůni a nic jiného na světě si nepřál než ji políbit, když se ozval nějaký zvuk a Ambra strnula a vytřeštila oči. Bylo to houkání sovy a zdálo se velice blízko. Znělo hluše, jako varování.

 

 

Další články

Stanislav Komářek (1958) má dar psát zajímavě a stručně a šedesátku považuje za ideální čas k sepsání pamětí. Nikdo neznáme „hodiny ani dne“, jak Komárek připomíná. Ano, psát paměti v plné síle a dokud si člověk něco pamatuje. Vznikly tak dvousvazkové memoáry Města a městečka.
Aktuality

Stanislav Komárek vzpomíná raději hned

Stanislav Komářek (1958) má dar psát zajímavě a stručně a šedesátku považuje za ideální čas k sepsání pamětí. Nikdo neznáme „hodiny ani dne“, jak Komárek připomíná. Ano, psát paměti v plné síle a dokud si člověk něco pamatuje. Vznikly tak dvousvazkové memoáry Města a městečka.
 | Tomáš Weiss
Milan Nápravník (1931 - 2017) jen nejen autor surrealistické poezie a legendárního textu Moták z roku 1969. Po své emigraci v roce 1968 psal také eseje. Jejich výbor teď vychází pod názvem Prokletá slast a jiné eseje v nakladatelství Academia. Z doslovu editora Ladislava Fanty přinášíme ukázku:
Aktuality

Prokletá slast a jiné eseje Milana Nápravníka

Milan Nápravník (1931 - 2017) jen nejen autor surrealistické poezie a legendárního textu Moták z roku 1969. Po své emigraci v roce 1968 psal také eseje. Jejich výbor teď vychází pod názvem Prokletá slast a jiné eseje v nakladatelství Academia. Z doslovu editora Ladislava Fanty přinášíme ukázku:
 | Ladislav Fanta, Tomáš Weiss
Našemu modernímu myšlení se zdá, že si slova „posvátná“ a „prostitutka“ navzájem odporují. Výraz „posvátná“ odkazuje k odevzdání se božskému duchu a „prostitutka“ naznačuje znesvěcení lidského těla. Jakou může mít jedno slovo spojitost s druhým, je-li duše oddělena od hmoty a spiritualita od sexuality? Tajemství paradoxního spojení sexuality a spirituality je tématem knihy Nancy Qualls-Corbettové.
Aktuality

Posvátná prostitutka: jungiánský pohled na sílu ženství

Našemu modernímu myšlení se zdá, že si slova „posvátná“ a „prostitutka“ navzájem odporují. Výraz „posvátná“ odkazuje k odevzdání se božskému duchu a „prostitutka“ naznačuje znesvěcení lidského těla. Jakou může mít jedno slovo spojitost s druhým, je-li duše oddělena od hmoty a spiritualita od sexuality? Tajemství paradoxního spojení sexuality a spirituality je tématem knihy Nancy Qualls-Corbettové.