Coelho přenesl do moderní komerční literatury žánr podobenství

/ Oko

Knihy Paula Coelha, nejúspěšnějšího současného brazilského autora, nejsou uváděny na trh jako díla brazilského autora. To by mohl být jeden z Coelhových největších triumfů: podařilo se mu prolomit klišé, spojená s jihoamerickými autory. 24. srpna má spisovatel narozeniny - letos šestasedmdesáté. A vychází mu další český překlad - Lukostřelec.
Knihy Paula Coelha, nejúspěšnějšího současného brazilského autora, nejsou uváděny na trh jako díla brazilského autora. To by mohl být jeden z Coelhových největších triumfů: podařilo se mu prolomit klišé, spojená s jihoamerickými autory. 24. srpna má spisovatel narozeniny - letos šestasedmdesáté. A vychází mu další český překlad - Lukostřelec.

Jeho knihy byly přeloženy do 88 jazyků a vydány ve 170 zemích. Prodalo se více než 320 milionů kopií. Svůj komerční veleúspěch ale Coelho opakovaně komentuje takto: nejde o peníze nebo slávu, je to cesta k sebepoznání. Psaní je podle něj způsob, jak sdílet existenciální otázky lidstva s bezpočtem čtenářů po celém světě.

Narodil se 24. srpna 1947 v Rio de Janeiru, vyrůstal v katolické rodině, ale jako mladý muž byl proti náboženství. Jako student experimentoval s drogami a okultismem. Jeho rodiče ho považovali za duševně nemocného a několikrát ho nechali převézt do psychiatrické léčebny, kde dostával elektrošoky. Tuto zkušenost později zpracoval ve svém románu "Veronika se rozhodla zemřít".

Coelho pracoval jako novinář, divadelník a scenárista. Ve své vlasti se stal známým, když psal texty písní pro rockový mýtus Raul Seixas, s nímž sdílel antikapitalistický postoj. Během vojenské diktatury (1964-1985) v Brazílii byl Coelho několik dní vězněn a mučen.

Coelhovy náboženské výzkumy, od mystiky po monoteismus, byly v západním světě dobře přijaty. Coelho se stal jakýmsi literárním guru spirituality. Jeho recept byl jednoduchý a účinný: neztrácel čas lingvistickými piruetami nebo psychologickými analýzami, ale spíše nabízel čtenáři dobře napsané příběhy kombinované se svépomocnými radami.

Literární kritici často odsuzovali jeho styl jako příliš zjednodušující, ale čtenáři po celém světě ho milují pro jeho jasná slova.

Literární kritik Idelber Avelar, profesor latinskoamerické literatury na Tulane University v New Orleans, shrnul tento fenomén takto: "Coelho přenesl do moderní komerční literatury žánr podobenství". Podobenství vždy fascinovalo čtenáře, protože je jednoduché a snadno pochopitelné a přitom zůstává záhadné. 

zdroj: dw.com

Další články

Publikací se představuje výbor z prací Milana Nápravníka (1931 - 2017), napsaných v rozmezí let 1971–2016. I přes značný časový a obsahový oblouk, pokrývající bezmála pět desetiletí, shrnuje soubor šestnácti statí a esejů nejtypičtější témata Nápravníkovy esejisticko-kritické činnosti. Nakladatelství Rubato zároveň vydává jeho rozhlasové hry a také korespondenci spisovatele s jeho přítelem - špiónem komunistické rozvědky Karlem Köcherem.
Aktuality

Milan Nápravník jako esejista a kritik po roce 1989

Publikací se představuje výbor z prací Milana Nápravníka (1931 - 2017), napsaných v rozmezí let 1971–2016. I přes značný časový a obsahový oblouk, pokrývající bezmála pět desetiletí, shrnuje soubor šestnácti statí a esejů nejtypičtější témata Nápravníkovy esejisticko-kritické činnosti. Nakladatelství Rubato zároveň vydává jeho rozhlasové hry a také korespondenci spisovatele s jeho přítelem - špiónem komunistické rozvědky Karlem Köcherem.
 | nakl. Rubato
V sedmaosmdesáti zemřel zakladatel české hudební publicistiky Jiří Černý. Začínal jako sportovní novinář v časopise Československý sport, 1963–65 byl vedoucím redaktorem kulturní rubriky časopisu Mladý svět. Poté působil jako hudební publicista a kritik ve svobodném povolání  - články v Melodii a další periodikách. V listopadu 1989 se účastnil zakládání Občanského fóra a moderoval některé protestní demonstrace. V letech 1990–92 byl šéfredaktorem časopisu Rock & Pop.
Aktuality

Zemřel Jiří Černý

V sedmaosmdesáti zemřel zakladatel české hudební publicistiky Jiří Černý. Začínal jako sportovní novinář v časopise Československý sport, 1963–65 byl vedoucím redaktorem kulturní rubriky časopisu Mladý svět. Poté působil jako hudební publicista a kritik ve svobodném povolání - články v Melodii a další periodikách. V listopadu 1989 se účastnil zakládání Občanského fóra a moderoval některé protestní demonstrace. V letech 1990–92 byl šéfredaktorem časopisu Rock & Pop.
 | Tomáš Weiss
Kateřina Čupová je kreslířka a animátorka, která se úkolu zhostila s bravurou a představuje Čapkův text ve svěžím pojetí určeném o sto let mladšímu publiku. R. U. R. je tedy zpět v jasných barvách a podání, kterým může po sto letech opět dobýt svět.
Aktuality

Do světa robotů vypuštěný komiks R.U.R.

Kateřina Čupová je kreslířka a animátorka, která se úkolu zhostila s bravurou a představuje Čapkův text ve svěžím pojetí určeném o sto let mladšímu publiku. R. U. R. je tedy zpět v jasných barvách a podání, kterým může po sto letech opět dobýt svět.