Sútra o nedualitě vnímání

/ nakl. Dharmagaia

V 1. století př. n. l. se začínají v severní Indii objevovat nové texty, které zásadním způsobem přepisují zavedenou buddhistickou tradici. Literárním skvostem mezi těmito tzv. mahájánovými spisy je Vimalakírtiho sútra (konec 1. stol. n. l.), jejíž ústředním tématem je dodnes převratná myšlenka neduality vnímání.
V 1. století př. n. l. se začínají v severní Indii objevovat nové texty, které zásadním způsobem přepisují zavedenou buddhistickou tradici. Literárním skvostem mezi těmito tzv. mahájánovými spisy je Vimalakírtiho sútra (konec 1. stol. n. l.), jejíž ústředním tématem je dodnes převratná myšlenka neduality vnímání.

Zatímco v Indii se tento zdramatizovaný výklad nauky netěšil širší oblibě, jeho úspěch ve východní Asii byl dechberoucí. Důvodem této popularity, která ale nikdy nepřerostla v kult, může být fakt, že zatímco většina buddhistických spisů je přímočarým dialogem Buddhy s některým z jeho žáků, Vimalakírtiho sútra se vyznačuje zápletkou a propracovaným dějem, jehož hlavním protagonistou není putující asketa Šákjamuni, ale laický stoupenec mahájány ponořený do světa plného nedokonalostí. Jednou z těchto nedokonalostí je „nemoc“, kterou na sebe Vimalakírti v samém začátku sútry bere a od níž se následně odvíjí celá filozofická diskuze. Ta svou bohatou představivostí a propojením různých světů bortí zavedené představy svých aktérů o čase, prostoru a o tom, co lze, či nelze vyjádřit jazykem.

Překlady Vimalakírtiho sútry do západních jazyků až donedávna vycházely výhradně z čínských a tibetských interpretací sútry, naproti tomu český překlad je převodem nově objeveného (1999) sanskrtského rukopisu.

Překladatel textu Jan Vihan vystudoval sinologii a sanskrt v anglo-americkém prostředí, dlouhodobě pobýval v Indii a v Číně. Působí v Orientálním ústavu AV ČR a externě vyučuje buddhismus na Ústavu asijských studií FF UK a stejnojmenné katedře UPOL.

 

Ukázka:

Probuzení se nedá uskutečnit tělem ani myslí. Probuzení znamená utišení (vjupašama) všech znaků. Probuzení znamená nepřisuzovat předmětům nic, co by vedlo k jejich uchopování (asamáropa sarvárambanánám). Probuzení znamená na nic usilovně nemyslet (manaskára). Probuzení znamená vymýtit všechny chybné názory. Probuzení znamená odloučit se od všech falešných představ (parikalpa). Probuzení znamená zbavit se veškerého neklidu mysli. Probuzení znamená nezakládat si na žádných závazcích. Probuzení na ničem neulpívá, protože je prosté všeho uchopování (udgraha). Probuzení znamená bezpečně přebývat ve stavu nejvyšší skutečnosti (dharmadhátu). Probuzení znamená následovat to, jak se věci mají. Probuzení znamená dosáhnout nejzazší meze skutečnosti. Probuzení znamená nedualitu, protože je prosté předmětů mysli. Probuzení je všude stejné, jako je stejný prázdný prostor. Probuzení je nepodmíněné, protože je prosté vznikání, zničení, trvání i jakéhokoli proměňování se. Probuzení dopodrobna zná všechno uvažování, činy i pohnutky bytostí. Pro probuzení neexistují otvory, kterými by smysly vnímaly. Probuzení je ryzí, protože je prosto trýzní spjatých se skrytým přetrváváním otisků minulých činů ve vědomí (vásaná). Probuzení nepřebývá v žádném kraji ani dimenzi, protože je prosté místa i nemísta, prodlévá v tom, jak se věci mají, je neviditelné. Probuzení je pouhé jméno, které nic nevyjadřuje. Probuzení je bez vlastního já, proto se nedá uchopit ani pustit. Probuzení není zmatené, protože jeho povaha je čistá. Probuzení vše prozařuje, protože jeho podstata je čistá. Probuzení nic neuchopuje, protože je prosté všech předmětů vnímání (álambana). Probuzení nečiní rozdíly, protože vnímá všechna jsoucna jako rovnocenná. Probuzení je nesrovnatelné, protože přesahuje všechno přirovnávání. Probuzení je nepatrné, protože je strašně těžké ho postřehnout. Probuzení vše prostupuje, protože jeho podstatou je prostor. A právě proto se probuzení nedá uskutečnit tělem, řečí ani myslí…

Další články

Jaké je hlavní téma jeho románu? Pavel Kolář říká, že je to míra a hranice našeho poznání a také situace, kdy musíme mít víru, kdy musíme dát prostor pro tajemství. Důležité je, aby byly tyto strany vyvážené, aby neexistovalo to, že jen to, co je hmatné, co znám, co je poznatelné mými smysly a matematikou, fyzikou, tak je pravda. Ale za tím je pořád tajemství, ve vesmíru jsme mravenci a naše znalosti jsou omezené.
Aktuality

Host Lucie Výborné: fyzioterapeut Pavel Kolář napsal román

Jaké je hlavní téma jeho románu? Pavel Kolář říká, že je to míra a hranice našeho poznání a také situace, kdy musíme mít víru, kdy musíme dát prostor pro tajemství. Důležité je, aby byly tyto strany vyvážené, aby neexistovalo to, že jen to, co je hmatné, co znám, co je poznatelné mými smysly a matematikou, fyzikou, tak je pravda. Ale za tím je pořád tajemství, ve vesmíru jsme mravenci a naše znalosti jsou omezené.
 | ČRo
Berounsko - oblast mezinárodního významu pro stratigrafii a paleontologii prvohor, území, kde se na téměř sedmdesáti lokalitách v minulosti těžily nerostné suroviny, kde si můžeme prohlédnout horniny z řady geologických období pokrývajících posledních 600 milionů let historie Země. Leží zde i jeskyně, zaznamenávající nejstarší přítomnost lidí na našem území.
Aktuality

Město obklopené přírodou

Berounsko - oblast mezinárodního významu pro stratigrafii a paleontologii prvohor, území, kde se na téměř sedmdesáti lokalitách v minulosti těžily nerostné suroviny, kde si můžeme prohlédnout horniny z řady geologických období pokrývajících posledních 600 milionů let historie Země. Leží zde i jeskyně, zaznamenávající nejstarší přítomnost lidí na našem území.
 | nakl. Machart, Václav Cílek
Správný vydavatelský mix je pro střední a velké nakladatelství základní dovednost. Mít v nakladatelství různé chutě a vůně  - a přitom držet vysokou kvalitu textu i redakce.
Aktuality

Od antiky po Stranger Things - novinky z Arga

Správný vydavatelský mix je pro střední a velké nakladatelství základní dovednost. Mít v nakladatelství různé chutě a vůně - a přitom držet vysokou kvalitu textu i redakce.