Bestseller o vymírání živočišných druhů a lidské nevědomosti

/ Matěj Senft, nakl. Paseka

Poslední siréna je dechberoucím dobrodružstvím napříč staletími a fascinujícím pohledem na téma vymírání živočišných druhů, ale také příběhem velkých lidských ambicí a touhy vzkřísit to, co člověk ve své nevědomosti zničil.
Poslední siréna je dechberoucím dobrodružstvím napříč staletími a fascinujícím pohledem na téma vymírání živočišných druhů, ale také příběhem velkých lidských ambicí a touhy vzkřísit to, co člověk ve své nevědomosti zničil.

„Debutový román helsinské autorky Iidy Turpeinenové je provokativním textem, mezi jehož řádky rezonuje naléhavost současné klimatické krize. Kde jsou hranice touhy po poznání? Jak můžeme žít s vědomím, kolik škod jsme napáchali? A kolik druhů ještě vyhyne, než to i nás přivede k vyhynutí?“ říká redaktorka knihy Lucie Fialová.

Děj knihy se odehrává ve třech různých obdobích a ukazuje, jak vymírání druhů úzce souvisí s budoucností lidstva na této planetě. Osudy hlavních postav napříč staletími propojuje Stellerova mořská kráva, známá také jako siréna: podivuhodný druh mořského savce, který vyhnul pouhých 25 let poté, co byl vědci popsán.

Příběh začíná u přírodovědce a teologa George Wilhelma Stellera, který se v roce 1741 připojuje k Velké severní expedici, při níž kapitán Vitus Bering a jeho posádka hledají námořní cestu z Asie do Ameriky. Přestože nikdy nedosáhnou americké pevniny, zapíšou se do historie: objeví sirénu, nazývanou též ochechule nebo mořská kráva.

Zhruba o sto let později vyšle Hampus Furuhjelm, finský guvernér ruského území Aljašky, své muže hledat kostru tohoto mohutného mořského savce, o němž se říká, že zmizel před sto lety. V roce 1952 dostává John Grönvall, restaurátor v dnešním Finském přírodovědném muzeu, za úkol zrenovovat kostru Stellerovy mořské krávy, která je v té době již vyhubená.

„Román nemoralizuje ani neviní člověka, aspoň ne explicitně. Spíš ho ukazuje v jeho nevědomosti, bezelstné touze poznat jiné druhy, vypreparovat je, popsat, katalogizovat. A samozřejmě někdy zpeněžit nebo prostě sníst,“ dodává Fialová.

Iida Turpeinenová (1987) je helsinská literární vědkyně, která se věnuje propojení přírodních věd a literatury. Jako autorku ji fascinuje beletristický potenciál vědeckého výzkumu a netradiční příběhy z dějin vědy. Její románový debut Poslední siréna získal cenu deníku Helsingin Sanomat za nejlepší prvotinu, byl nominován na několik dalších prestižních ocenění, přeložen do 28 jazyků a jen ve Finsku se ho prodalo přes 50 000 výtisků.

Další články

Která farářka vaří pivo a kdo z duchovenstva by si přál, aby liturgie připomínala hokejový zápas? Poslechněte si nový Hergot! o knize Aleše Palána Ten farář je nějakej divnej (o farářkách nemluvě)
Aktuality

Hergot: Aleš Palán a divné farářstvo

Která farářka vaří pivo a kdo z duchovenstva by si přál, aby liturgie připomínala hokejový zápas? Poslechněte si nový Hergot! o knize Aleše Palána Ten farář je nějakej divnej (o farářkách nemluvě)
 | Český rozhlas Wave
Skupiny The Ecstasy of Saint Theresa, Here, Naked Souls, Toyen nebo Sebastians zaujaly v raných 90. letech i zahraniční hudební tisk, pražskou scénu natáčela i legendární MTV. „Překvapilo mě, že zahraniční publicisté české kapely obdivovali a dodnes si na ně pamatují,“ říká publicista Miloš Hroch, který se ve své knize věnuje nejen hudbě, ale také dějinným souvislostem, a potvrzuje, že žánr shoegaze se znovu vrací.
Aktuality

Artcafé: Český shoegaze - soundtrack k rychlé době po Listopadu 89

Skupiny The Ecstasy of Saint Theresa, Here, Naked Souls, Toyen nebo Sebastians zaujaly v raných 90. letech i zahraniční hudební tisk, pražskou scénu natáčela i legendární MTV. „Překvapilo mě, že zahraniční publicisté české kapely obdivovali a dodnes si na ně pamatují,“ říká publicista Miloš Hroch, který se ve své knize věnuje nejen hudbě, ale také dějinným souvislostem, a potvrzuje, že žánr shoegaze se znovu vrací.
 | Český rozhlas Vltava
Neologismy ruského avantgardního básníka Velemira Chlebnikova (1885 - 1922) jsou velmi účelné a v jeho básních mají své předem stanovené místo: jsou důkazem toho, že jazyk skutečně může spoluvytvářet myšlenku a v návaznosti na původní záměr tvůrců zaumu snad i  následně očišťovat jazyk od 
sémantického balastu.
Aktuality

Zaumný jazyku, inspiruj rozum!

Neologismy ruského avantgardního básníka Velemira Chlebnikova (1885 - 1922) jsou velmi účelné a v jeho básních mají své předem stanovené místo: jsou důkazem toho, že jazyk skutečně může spoluvytvářet myšlenku a v návaznosti na původní záměr tvůrců zaumu snad i následně očišťovat jazyk od sémantického balastu.