Vydat se cestou Bowieho sebepoznání

/ nakl. Alpha book

Co by udělal David Bowie? Když jde život do tuhého, na koho se můžeme obrátit o pomoc? Kdo nám pomůže najít štěstí, smysl a účel? Bowieho Tao navrhuje, abychom se obrátili na Davida Bowieho o radu - a použili jeho úžasnou cestu životem jako mapu, která nám pomůže orientovat se v tom našem.
Co by udělal David Bowie? Když jde život do tuhého, na koho se můžeme obrátit o pomoc? Kdo nám pomůže najít štěstí, smysl a účel? Bowieho Tao navrhuje, abychom se obrátili na Davida Bowieho o radu - a použili jeho úžasnou cestu životem jako mapu, která nám pomůže orientovat se v tom našem.

Buddhismus byl ústředním bodem života Davida Bowieho, ale byl myslitelem s širokým záběrem, který také čerpal význam z jiných zdrojů, včetně Jungovy psychologie, Nietzscheho filozofie a gnosticismu. Bowieho Tao shrnuje tyto koncepty - myšlenky, které inspirovaly a podporovaly Bowieho po celý jeho život a kariéru - do deseti silných lekcí, z nichž každá obsahuje řadu cvičení, meditací a technik, které mají čtenáře povzbudit k tomu, aby tyto poznatky aplikovali ve svém vlastním životě.

Psal se rok 1967. Thrungpa Rinpočhe , který uprchl z Tibetu a nakonec se přestěhoval do Severní Ameriky, pobýval v klášteře Samje Ling ve Skotsku. Jeho hvězda, a také hvězda buddhismu, přitahovala novou generaci hledačů. Někteří z nich byli sami hvězdami. Jedním z nich – jak se vypráví – byl David Bowie, který se buddhismem inspirovat na radu svého přítele a spolupracovníka Tonyho Viscontiho (který dokonce pracoval na Bowieho brilantní labutí písni, albu Blackstar ), a také na popud Bowieho tehdejší přítelkyně Hermiony Farthingaleové.

„Oholili mi hlavu, složil jsem sliby a stal se mnichem,“ řekl Bowie o tomto období svého života. Byl však na rozpacích, a tak vyhledal radu buddhistického učitele, o kterém se obvykle předpokládá, že je to Trungpa – ačkoli toto tvrzení bylo nyní vyvráceno. Učitel slavnému mladému hledajícímu odpověděl, že by měl zůstat hudebníkem, protože jen tak může být nejvíce prospěšný.

A skutečně, Bowieho píseň „Silly Boy Blue“ z roku 1967, jedna z jeho prvních originálních skladeb, byla poctou lámovi Chime Rinpočhemu. V úvodu písně z vystoupení v Tibet House v roce 2001 Bowie vzpomíná, jak narazil v sedmnácti na Buddhistickou společnost v Londýně. "Přede mnou u stolu seděl tibetský láma“, který se stal mým přítelem a na nějakou dobu učitelem. […] To bylo v letech 65, 66. Přibližně v té době jsem napsal tuto další píseň.“

Peter Doggett, autor knihy „Muž, který prodal svět: David Bowie a 70. léta“, uvedl: Určitě vážně uvažoval o tom, že se stane mnichem. Musíte si uvědomit, že mu bylo kolem 20 let a byl ohromen vlivy ze všech možných směrů, takže v době, kdy se rozhodoval stát se mnichem, pravděpodobně také uvažoval o tom, že se stane mimem, rockovou hvězdou a pravděpodobně básníkem. Zdá se, že v klášteře strávil pár týdnů skládáním slibů mlčení, jedl mnišské jídlo a uskutečnil spoustou meditací. Myslím, že už jen to, že měl v centru Skotska čas se zastavit a zamyslet se, mu umožnilo rozhodnout se, kterým směrem se vydá.“

Doggett uvedl, že Bowieho zájem o buddhismus začal slábnout kolem roku 1969, ale podnítil v něm celoživotní zájem o spiritualitu. V polovině 70. let zkoumal nejrůznější věci – sesílal kouzla, snažil se vyvolat démony a tak dále. Doggett dodává, že je těžké vědět přesně , čemu tato notoricky známá soukromá hvězda věřila v pozdějších letech svého života. 

 

 

Další články

Tichý rozhovor mezi otcem a synem. Dopisy, které si v posledních měsících života vyměnil Dežo Ursiny (1947–1995) se svým tehdy sedmnáctiletým synem Jakubem. Jedinečný dialog o těch nejpodstatnějších otázkách života a smrti, která je vždy nebezpečně blízko. Dopisy sice putovaly jenom z jedné místnosti do druhé, ale svůj účel naplnily. Foto z brněnské dramatizace Husy na provázku.
Aktuality

Ursíny píše Ursínymu

Tichý rozhovor mezi otcem a synem. Dopisy, které si v posledních měsících života vyměnil Dežo Ursiny (1947–1995) se svým tehdy sedmnáctiletým synem Jakubem. Jedinečný dialog o těch nejpodstatnějších otázkách života a smrti, která je vždy nebezpečně blízko. Dopisy sice putovaly jenom z jedné místnosti do druhé, ale svůj účel naplnily. Foto z brněnské dramatizace Husy na provázku.
 | Miroslav Zelinský, nakl. Věrné mlýny
Děj nové knihy Zuzany Dostálové Tichý nájemník se soustředí na deváťačku Ester, která se trápí, až se začne sebepoškozovat. Jaký vliv na duševní zdraví dětí i dospělých měly a stále mají pandemie covidu-19 nebo válka na Ukrajině? Zuzana Dostálová předestírá příběh jedné rodiny hned z několika perspektiv. Ukazuje, že v každém zdánlivě spokojeném domově přebývá ještě tichý nájemník, který dovede spolehlivě rozleptat radost.
Aktuality

Každá domácnost má svého tichého nájemníka

Děj nové knihy Zuzany Dostálové Tichý nájemník se soustředí na deváťačku Ester, která se trápí, až se začne sebepoškozovat. Jaký vliv na duševní zdraví dětí i dospělých měly a stále mají pandemie covidu-19 nebo válka na Ukrajině? Zuzana Dostálová předestírá příběh jedné rodiny hned z několika perspektiv. Ukazuje, že v každém zdánlivě spokojeném domově přebývá ještě tichý nájemník, který dovede spolehlivě rozleptat radost.
 | nakl. Paseka
"Po listopadové  revoluci v roce 1989 jsme byli jako politi živou vodou a příležitost naprosto svobodně podnikat i fotografovat si málokdo nechal ujít.  Hned v 90. roce po vzniku časopisu Reflex jsem se stal na prvních pár let jeho externím fotografem a kromě jiných reportáží, jsem fotil i téměř divoký nástup erotiky do veřejného života." Jaroslav Kučera
Aktuality

Nepotřebuješ společnost, fešáku?

"Po listopadové revoluci v roce 1989 jsme byli jako politi živou vodou a příležitost naprosto svobodně podnikat i fotografovat si málokdo nechal ujít. Hned v 90. roce po vzniku časopisu Reflex jsem se stal na prvních pár let jeho externím fotografem a kromě jiných reportáží, jsem fotil i téměř divoký nástup erotiky do veřejného života." Jaroslav Kučera