#mojeargo červen 2021: rozhovor s Petrou Hůlovou o její knize pro děti

/ Marie Těthalová

Petru Hůlovou zatím psala knihy pro dospělé. To se ale zanedlouho změní. Její text Liščí oči, který psala pro děti od 10 let, otevírá téma alternativní historie. Co by se stalo, kdyby události po 21. srpnu 1968 proběhly jinak? Nejde ale jen o téma okupace. Všichni máme sílu měnit 
věci, byť se nám zdají nezměnitelné. Knihu ilustruje kreslíř Nikkarin. Vyjde o prázdninách.
Petru Hůlovou zatím psala knihy pro dospělé. To se ale zanedlouho změní. Její text Liščí oči, který psala pro děti od 10 let, otevírá téma alternativní historie. Co by se stalo, kdyby události po 21. srpnu 1968 proběhly jinak? Nejde ale jen o téma okupace. Všichni máme sílu měnit věci, byť se nám zdají nezměnitelné. Knihu ilustruje kreslíř Nikkarin. Vyjde o prázdninách.

# Liščí oči jsou vaší první knihou pro mládež. Proč kniha právě pro děti?

Hodně mě motivovaly mé dvě starší děti, kterým bylo, když jsem knihu začala psát, 10 a 12 let, a už na mě dlouhou dobu předtím naléhaly, abych pro ně něco napsala. (směje se) Pořád dokola se ptaly, proč nenapíšu taky nějakou knížku pro děti, a mně došlo, že mám nejspíš poslední šanci, aby si to ještě užily. Také jsem chtěla napsat nějakou povzbudivou knihu s dobrým koncem.

# Vaše knížka je vlastně alternativní historií. Co je na tomto žánru čtenářsky tak atraktivního?

Alternativní historie nebyla cílem sama o sobě. Byla spíše prostředkem k tomu, abych mohla udělat, o co mi primárně šlo. Tím bylo ukázat, že změnit se dají i věci, které se zdají nezměnitelné. A to nejen na osobní rovině, ale také na té celospolečenské.

# Cesta do minulosti, která se hrdinům vaší knihy, dvojčatům Zuzce a Edovi, otevře, začíná den po výročí okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy, tedy 22. srpna. Proč právě téma okupace?

Důležité pro mě bylo hlavně to, že šlo o zlomový politický moment, a zajímalo mě téma společenského systému: tehdejšího komunismu a současného kapitalismu. Co by se stalo, kdyby se tehdy věci udály jinak? Kdyby Rusům okupace Československa jen tak neprošla? A také logicky: co by se muselo stát, aby jim neprošla?

# Eda se Zuzkou se dostanou přímo do okupačního dění, do Československa roku 1968. Z čeho jste čerpala, když jste se snažila zachytit autentickou dobovou atmosféru?

Kromě toho, že jsem toho během let o této době přečetla dost sama od sebe, na psaní Liščích očí jsem se připravovala hlavně na YouTube. Nakoukávala jsem všechen filmový materiál, který se k tomu dal najít.

# Hrdinové se ve snaze změnit chod dějin dostanou i do Moskvy, kde probíhá jednání mezi Sověty a unesenou československou delegací. Ohromnému tlaku, jehož cílem má být přijetí „bratrské“ pomoci, ve vaší knize nepodlehne o jednoho člena delegace víc než ve skutečnosti. Atmosféra moskevských jednání je děsivá, i když ji popisují dvanáctiletá dvojčata.

K srpnovým dnům v Československu toho lze najít hodně, ale k pobytu naší delegace v Moskvě jsem nenašla téměř nic. Bylo pro mě například hodně důležité vědět, kde a jak tam naše delegace bydlela, ale k tomu se nedalo nic najít, takže např. moskevské ubytování soudruhů je celé moje fikce. Moskevské protokoly jsem samozřejmě četla, i přepisy z moskevských jednání, takže v téhle oficiální části jsem se víc mohla o něco opřít. Nejtěžší bylo samozřejmě podat to celé to srozumitelně a svým způsobem nekomplikovaně, ale zároveň se nedopustit přílišného zjednodušení a hlavně to napsat tak, aby to děti bavilo číst.

# Historie, kterou současné děti zažívají, s sebou nenese jen okupaci. Nejen v Sovětském svazu, ale i u nás dominují muži, svět je mužský, ženy mají pouze podpůrné funkce. Vnímáte něco podobného i dnes?

Ano, na vysokých postech stále převládají muži. Na druhou stranu vnímám, že se to hodně mění, a je to pro mě jedna z mála změn, kterou v současnosti vnímám jako pozitivní. Tahle okolnost se odráží i v našem jazyce. Onehdy moje desetiletá dcerka vyprávěla příběh, který si vymýšlela, a říkala ho v mužském rodě. „Já jsem byl tam a tam… Dělal jsem to a to…“ Zarazila jsem ji a ptala jsem se, jestli to jsou zážitky nějakého kluka. Proč to vypráví v mužském rodě? Říkala, že to je příběh o nějakém člověku obecně.

# Takže generické maskulinum použije i tak mladý člověk…

Ano, a je to vlastně smutné. Chce vyprávět příběh o člověku a nezbude jí nic jiného než vyprávět příběh o muži. To jsou hluboké věci uložené ve strukturách našeho uvažování, které ovlivňují způsob, jakým přemýšlíme o světě. To jsou věci úplně jiného kalibru než ty, o kterých se mluví běžně, jako je třeba dělba práce v domácnosti, vyšší plat nebo kvóty, s nimiž jde pracovat mnohem snadněji.

# Dnes se ženy skutečně ocitají i na pozicích, kde jsme je dřív neviděli, ale třeba naše města jsou stále nepříjemnými, pro ženy nebezpečnými světy. Mně třeba stačilo jedno podzemní parkoviště, kde jsem se skutečně bála. A to asi není v pořádku.

Je to hlubší věc, genderová odsouzenost ke strachu. Jako ženy nemáme takovou fyzickou sílu. Žijeme a vyrůstáme s myšlenkou, že druhé pohlaví nám může ublížit, ohrozit nás. Je hodně těžké vyrůstat v něčem takovém a cítit se rovnoprávně. Od malička ale slýcháme: „Nechoď domů pozdě. Bude tam tma. Musíš na sebe dávat pozor.“ Já tomu rozumím a budu v tom v případě svých dcer podobná, protože to reaguje na svět, v němž žijeme, na druhou stranu ale takhle vypadá život druhořadého člověka.

# Alternativní skutečnost, která nastane poté, co se Zuzce s Edou podaří změnit chod dějin, pro mě byla hodně překvapivá, možná trochu strašidelná. Ale vystrašit jistě nebylo vaším záměrem. Jaký je z vašeho pohledu svět, ve kterém se Zuzka s Edou po návratu z minulosti ocitnou?

Měl by být jiný, protože změna historie má logicky vliv na současnost. Šlo mi o to, abych ukázala možnost změny, nastínila, co by se mohlo stát, a ponoukla zvídavost a fantazii. Mladí čtenáři se mohou zamýšlet nad tím, jak se příběh odvíjel dál, uvažovat o tom, jaké další aspekty života by mohly vypadat jinak, než jsou zvyklé. Konec knihy vnímám jako otevřený, umožňuje různé interpretace. Psala jsem knihu s tím, že by mohla děti motivovat k tomu, přestat přemýšlet o událostech a vůbec o světě kolem sebe jako o jediném možném.

# Knihu ilustruje Nikkarin, na což se osobně moc těším. Už jste něco z ilustrací viděla?

Viděla jsem několik nefinálních návrhů ilustrací a moc se mi líbily. Myslím, že se to bude skvěle doplňovat. Mám z té spolupráce velkou radost.

# Když se ohlédnete za minulostí, najdete v ní něco, co byste chtěla změnit?

Krátce před teroristickým útokem na Světové obchodní centrum 11. září 2001 byl v Americe na spadnutí zákon, který měl technologickým firmám znemožnit shromažďovat data a dále s nimi pracovat. Pak ale proběhlo 11. září a veřejné mínění i americká vláda obrátily – masové sledování komunikace a dat občanů se začalo spojovat s bezpečností a ochranou před dalšími teroristickými útoky. Zákon zamezující shromažďování dat kvůli tomu navždy spadl pod stůl. Opak by znamenal diametrálně jiný svět: svět, v němž by neexistovaly algoritmy předpovídající naše chování. Zní to možná banálně, ale obrovskou měrou to určuje naše životy.

# Marie Těthalová, celé #mojeargo červen 2021 čti tady

Další články

Květnové číslo informacemi nabitého internetového měsíčníku #mojeargo má tentokrát téma vize budoucnosti. Kromě rozhovoru, který přinášíme, tam najdete ještě rozhovor s Ondřejem Štindlem, ale také materiály o knihách Lady Mechanika, Podobenství o rozsévači, Vrchol vulkánu, 2084 - Konec světa, Alt - Life, Osud duše po životě a další a další
Rozhovory

#mojeargo - květen 2021: rozhovor s Jakubem Hussarem o 0 TU

Květnové číslo informacemi nabitého internetového měsíčníku #mojeargo má tentokrát téma vize budoucnosti. Kromě rozhovoru, který přinášíme, tam najdete ještě rozhovor s Ondřejem Štindlem, ale také materiály o knihách Lady Mechanika, Podobenství o rozsévači, Vrchol vulkánu, 2084 - Konec světa, Alt - Life, Osud duše po životě a další a další
 | Tomáš Weiss
Po knihách Naslouchač a Faja je tu Nasterea. Další část fantasy pentalogie Petry Stehlíkové. Jak napsal server fantasya.cz o druhém dílu: "Na čtenáře čeká akce, dobrodružství, nebezpečí, výborně a detailně propracovaný svět i postavy, staronové nestvůry a nespočet situací, kdy budou čtenáři jen třeštit oči a s prudce bušícím srdcem otáčet stránky, jak je vyprávění dokáže pohltit."
Rozhovory

Co jsem si rozepsala, to si taky musím dopsat - rozhovor s Petrou Stehlíkovou

Po knihách Naslouchač a Faja je tu Nasterea. Další část fantasy pentalogie Petry Stehlíkové. Jak napsal server fantasya.cz o druhém dílu: "Na čtenáře čeká akce, dobrodružství, nebezpečí, výborně a detailně propracovaný svět i postavy, staronové nestvůry a nespočet situací, kdy budou čtenáři jen třeštit oči a s prudce bušícím srdcem otáčet stránky, jak je vyprávění dokáže pohltit."
 | Thea Kolářová
Vilém Koubek si svými předchozími knihami vysloužil titul básníka české akční fantastiky a teď se vrací na místo činu v deštivém krimi noiru. Co si pro vás v Posmrtné predaci tentokrát připravil?
Rozhovory

Vilém Koubek: "Rozmáchlou akci jsem nahradil cynickým minimalismem"

Vilém Koubek si svými předchozími knihami vysloužil titul básníka české akční fantastiky a teď se vrací na místo činu v deštivém krimi noiru. Co si pro vás v Posmrtné predaci tentokrát připravil?