Je zábavný nápad také umění?

/ Tomáš Weiss

S moderním uměním míváme problémy. Chybí nám souvislosti a kontexty, nemáme základy, nevíme na co reaguje a proti čemu se vymezuje. Máme špatné zkušenosti třeba s politickým uměním. Nějak se nám zdá, že se vlastně může dneska už všechno, ale když dáme prázdný lahváč na stůl a pod to napíšeme dejme tomu Bůh, nikdo si to za pitomejch 30.000 euro koupit nechce. I proto je tady kniha Na co se to vlastně díváme?
S moderním uměním míváme problémy. Chybí nám souvislosti a kontexty, nemáme základy, nevíme na co reaguje a proti čemu se vymezuje. Máme špatné zkušenosti třeba s politickým uměním. Nějak se nám zdá, že se vlastně může dneska už všechno, ale když dáme prázdný lahváč na stůl a pod to napíšeme dejme tomu Bůh, nikdo si to za pitomejch 30.000 euro koupit nechce. I proto je tady kniha Na co se to vlastně díváme?

V předmluvě autor Will Gompertz vysvětluje:

Existuje spousta vynikajících uměleckohistorických knih zabývajících se moderním uměním, od klasického díla Ernsta Hanse Gombricha Příběh umění až po kontroverzní a poučnou knížku Roberta Hughese Th e Shock of the New (Úlek z nového). Mým cílem není soutěžit s těmito učenými svazky – toho ostatně ani nejsem schopen –, ale chtěl bych nabídnout něco jiného: osobně zaujatou, přístupným jazykem vyprávěnou informativní knížku, která slibuje
chronologický příběh moderního umění od impresionismu po dnešek (vzhledem k rozsahu a rytmu vyprávění zde nebude možné vylíčit příběhy jednotlivých umělců, kteří se angažovali v tom kterém hnutí). Mou ambicí bylo napsat svěží knihu nabitou fakty, není zamýšlena jako vědecké dílo. Nejsou zde žádné poznámky pod čarou ani dlouhé seznamy použité
literatury a občas jsem pustil ze řetězu i svou fantazii, například když jsem si představil scénu, v níž se impresionisté sešli v kavárně, nebo když Picasso uspořádal hostinu. Tyto medailonky jsou založeny na svědectvích zapsaných jinými lidmi (impresionisté se skutečně scházeli v jedné konkrétní kavárně a Picasso skutečně uspořádal hostinu), ale některé méně podstatné podrobnosti jejich rozhovorů jsou smyšlené.
K inspiraci pro napsání knihy jsem dospěl po monodramatu, s nímž jsem vystupoval na edinburském divadelním Fringe Festivalu v roce 2009. Napsal jsem článek do Guardianu, ve kterém jsem zkoumal, jak je možné při vysvětlování moderního umění zaujatým a zábavným způsobem využít metodu stand-up comedy. Abych si své teoretické stanovisko vyzkoušel, zapsal jsem se do kurzu komiků zabývajících se tímto žánrem a vydal se do Edinburghu na festival Fringe s představením nazvaným Dvojí dějiny umění. Zdálo se, že to zafungovalo:
diváci se dokonce místy smáli, zapojovali se a – soudě podle jejich výkonu při „zkoušce“ na konci představení – o moderním umění se něco naučili. Nebudu se nicméně o žánr stand-up comedy pokoušet podruhé. K modernímu umění přistupuji jako novinář a televizní a rozhlasový moderátor. Skvělý spisovatel David Foster Wallace přirovnal své beletristické psaní k službě, v jejímž rámci člověk s přiměřenou inteligencí dostane čas prozkoumat něco za jiné lidi, kteří mají lepší věci na práci. Doufám, že i já dokážu svým skromným způsobem tuto službu čtenářům naplnit.
Mám také výhodu jisté zkušenosti, protože jsem v tom podivném a fascinujícím světě moderního umění strávil celých posledních deset let. Sedm let jsem byl ředitelem Tate Gallery a během té doby jsem navštěvoval úžasná světová muzea i méně známé sbírky stojící stranou hlavního turistického zájmu. Chodil jsem za umělci domů a studoval soukromé sbírky bohatých lidí, objížděl restaurátorské dílny a sledoval aukce moderního umění s mnohamilionovými obraty. Začínal jsem tak, že jsem nevěděl vůbec nic, a teď už možná něco málo vím. Musím se toho ještě spoustu naučit, ale doufám, že to, co se mi podařilo vstřebat a předat zde dál, bude do jisté míry užitečné a přispěje to k vašemu porozumění a znalosti moderního umění. Jak jsem totiž zjistil, moderní umění je jedna z největších životních rozkoší.

(přeložil Ladislav Šenkyřík)

Další články

Osm mrtvých, další zranění. Po pachateli se slehne zem. Po několika měsících napíše dlouhý dopis detektivovi ve výslužbě. A tím to všechno začíná...Globální King píše svoje napínáky dál a dál. Osvědčil se, bylo by škoda nepsat. Takhle jeho novinka začíná:
Ukázky

V nové knize nechá Stephen King najet šílence autem do lidí

Osm mrtvých, další zranění. Po pachateli se slehne zem. Po několika měsících napíše dlouhý dopis detektivovi ve výslužbě. A tím to všechno začíná...Globální King píše svoje napínáky dál a dál. Osvědčil se, bylo by škoda nepsat. Takhle jeho novinka začíná:
 | Tomáš Weiss
Manolito, desetiletý kluk, bydlící na předměstí Madridu. Jaký je svět, viděný zpoza silných brýlí, které jsou většinou naivní, ale nikoliv růžové? Dobrodružstvím je všechno...stříhání bráchy Blbečka, jízda metrem, návštěva psychiatra. A co teprve lehce švihlý děda Nicolas!
Ukázky

Manolito Brejloun, španělský Malý Mikuláš

Manolito, desetiletý kluk, bydlící na předměstí Madridu. Jaký je svět, viděný zpoza silných brýlí, které jsou většinou naivní, ale nikoliv růžové? Dobrodružstvím je všechno...stříhání bráchy Blbečka, jízda metrem, návštěva psychiatra. A co teprve lehce švihlý děda Nicolas!
 | Tomáš Weiss
Stal se z toho už takový otřepaný bonmot: kdepak Skandinávie, to je vlastně země vrahů, mrtvol na každém rohu a podivínských vyšetřovatelů, kteří jdou za pachatelem "přes mrtvoly". Detektivní antologie jsou ale zábavné hlavně tím, že jsou pestré a proměnlivé. Antologie navíc láká na povídku Supermozek, kterou napsal sedmnáctiletý Stieg Larsson, tehdy ještě skalní fanoušek sci fi. Jinak přítomni též Henning Mankell, Håkan Nesser, Åsa Larssonová,
Johan Theorin...
Ukázky

Sever noir - krimi antologie Temnější odstíny Švédska

Stal se z toho už takový otřepaný bonmot: kdepak Skandinávie, to je vlastně země vrahů, mrtvol na každém rohu a podivínských vyšetřovatelů, kteří jdou za pachatelem "přes mrtvoly". Detektivní antologie jsou ale zábavné hlavně tím, že jsou pestré a proměnlivé. Antologie navíc láká na povídku Supermozek, kterou napsal sedmnáctiletý Stieg Larsson, tehdy ještě skalní fanoušek sci fi. Jinak přítomni též Henning Mankell, Håkan Nesser, Åsa Larssonová, Johan Theorin...