Staňte se osinou v zadnici české společnosti

/ Tomáš Weiss

Přečtete si něco o svých občanských politických právech! Možná by jedno z předsevzetí do začínajícího roku mohlo být, že se budeme jako občané starat víc o svoje věci, svůj prostor a svůj volební hlas, než jsme to dělali dosud. Máme v téhle oblasti spoustu možností, ale možná nevíme, jak je použít. Jak je to s peticemi, jak svolat demostraci, jak chtít po místních samosprávách, aby nás informovali, co to je naše demokratické právo na odpor?...O tom v knize Politická práva od Pavla Molka.
Přečtete si něco o svých občanských politických právech! Možná by jedno z předsevzetí do začínajícího roku mohlo být, že se budeme jako občané starat víc o svoje věci, svůj prostor a svůj volební hlas, než jsme to dělali dosud. Máme v téhle oblasti spoustu možností, ale možná nevíme, jak je použít. Jak je to s peticemi, jak svolat demostraci, jak chtít po místních samosprávách, aby nás informovali, co to je naše demokratické právo na odpor?...O tom v knize Politická práva od Pavla Molka.

Předmluva

Nebudu asi daleko od pravdy, pokud uvedu, že jedním z podstatných rysů dneška je všeobecný nezájem o politiku. Lidé vnitřně necítí potřebu politické angažovanosti, a to zejména v její institucionalizované podobě. Politické strany jsou společností vnímány jen jako útočiště kariéristů, korupčníků či přinejmenším podivínů, k volbám chodí malé procento oprávněných voličů, spolkový život skomírá a svoboda projevu se stále více redukuje na bezobsažné výkřiky na facebooku či blozích. Řada středoškoláků a vysokoškoláků nedokáže vyjmenovat žádného člena vlády, shromažďovací právo je bohorovně přenecháváno extremistům na obou pólech politického spektra a soustavná „blbá nálada“ je brána jako nezměnitelný fakt. Jak trefně vyjádřil již Karel Čapek, „většina politických ideálů vyjadřuje naše očekávání toho, co má kdesi nahoře udělat vláda nebo parlament, ale celkem velmi slabou představu toho, co máme tady dole dělat my“.

Přitom člověk je již od dob Aristotela bytostí politickou a jeho veřejná angažovanost je velmi důležitá a pro demokratický systém nepostradatelná. Představa, že když budeme žít jen svůj soukromý život a nebudeme se starat o to, co se děje v našem vzdálenějším okolí, nemůže se vlastně nic až tak hrozného stát, je proto velmi naivní a krátkozraká.

Jak totiž řekl v hojně citovaném výroku německý teolog, luteránský pastor a jeden z nejznámějších protestantských odpůrců nacismu Martin Niemöller, „když přišli nacisté pro komunisty, mlčel jsem – nebyl jsem přece komunista. Když zavírali sociální demokraty, mlčel jsem – nebyl jsem přece sociální demokrat. Když přišli pro odboráře, mlčel jsem – nebyl jsem přece odborář. Když přišli pro mě, nebyl už nikdo, kdo by se mohl ozvat.“

Možná i proto je moc dobře, že zrovna nyní vychází kniha Pavla Molka, která vystavuje politická práva do středu naší pozornosti.  Měli bychom si totiž připomenout, že právě politická práva byla hlavním požadavkem lidí demonstrujících a stávkujících v listopadu 1989 (vzpomeňme jen hesla typu „Konec vlády jedné strany!“, „Svobodné volby!“ a další), a nikoliv náhodou se proto první legislativní změny na jaře 1990 týkaly práva shromažďovacího, sdružovacího, petičního a volebního. Dnes bereme existenci těchto práv možná až jako příliš samozřejmou věc, necháváme je ležet ladem, velmi málo je využíváme a často je přenecháváme těm, kteří představují reálné ohrožení pro celý demokratický systém.

Politická práva přitom patří k právům, která vyžadují aktivní přístup jejich nositele. Svobodu projevu, shromažďovací právo či právo sdružovací totiž můžeme využít jen tím, že je aktivně vykonáme. Napíšeme článek do novin, uspořádáme shromáždění anebo vstoupíme do spolku či politické strany. Smyslem těchto práv je usilovat o dosažení nějakého konkrétního cíle: ať už tím cílem bude ochrana některých zájmů, prosazení politického programu, či „jen“ zachování současného stavu. 

Je samozřejmě otázka, zda se dosažení tohoto cíle podaří či nikoliv.  Jak nicméně trefně poznamenal G. Chesterton, „nikdy nelze bojovat na vítězné straně; nejdříve musíme za něco bojovat, a teprve potom zjistíme, která strana zvítězila“. Právě o to jde především. Uvědomit si, k čemu mohou politická práva sloužit, a aktivně je využívat pro dobré věci. Myslím si, že kniha Pavla Molka může velmi pomoci ke správnému pochopení a používání politických práv. Mohu ji proto doporučit, a to zdaleka nejen studentům práv či politické vědy anebo zapáleným konstitucionalistům, nýbrž i lidem působícím v občanské společnosti a v neposlední řadě i všem, kteří jsou v politice aktivní anebo se na tuto dráhu připravují. Protože koneckonců jen se znalostí prostředků lze usilovat o dosažení cíle, a třeba nakonec společně s Chestertonem zjistíme, že jsme přece jen vyhráli. Jak s oblibou a s potutelným úsměvem říkával Václav Havel v pozdějších letech svého úřadování v prezidentské funkci, pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí. Aspoň někdy.

K napsání této obsáhlé monografie je Pavel Molek nepochybně povolán. Kromě toho, že úspěšně absolvoval studium práv a politické vědy a ústavní právo a politologii přednáší nejen v České republice, nýbrž i na pravidelných turné v zahraničí; řadu let také pracoval na Nejvyšším správním soudu, který právě politická práva vykládá a aplikuje, a v současnosti působí na Ústavním soudu, jehož význam v oblasti interpretace politických práv je velezásadní. Zmíněné skutečnosti dávají čtenáři záruku toho, že předložená kniha je odborně fundovaná, psaná pečlivě a informačně přínosná.

Rád bych  na Pavla Molka prozradil, že jako student řadu let prováděl turisty na zámku v Třeboni. Zmiňuji to proto, že tato průvodcovská činnost se Pavlu Molkovi zaryla hluboko pod kůži a ku prospěchu věci ji využívá i ve svojí akademické kariéře. Ani knihu o politických právech proto nepsal tak, jak pohříchu často činí jeho někteří akademičtí kolegové: suchopárně, mdle, bez vlastního (třeba i kontroverzního) názoru a hodnocení. Texty Pavla Molka jsou mimořádně čtivé.  Čtenáře nepoučuje, nesnaží se mu imponovat znalostmi a nezneužívá svoji odbornost k tomu, aby v něm vyvolával pocit méněcennosti.

Pavel Molek vypráví příběhy. Dokáže čtenáře strhnout a ponořit jej do děje tak, že po jeho opětovném vynoření z něj se dobře orientuje a zná nejen potřebné věcné informace, nýbrž dokáže si velmi názorně představit problémy, které za fasádou právní úpravy číhají, získá představu, jak je rozumně řešit, a ještě k tomu se pobaví a nezřídka i zasměje. V tomto ohledu je Pavel Molek velmi originální. Prostě, je opět průvodcem čtenáře po krásném zámku a svůj výklad sice provádí velmi systematicky a pečlivě, nicméně zábavně.  Prozradí nám historii zámku (původ jednotlivých politických práv), ukáže nám zajímavé architektonické prvky stavby (popis relevantní právní úpravy), seznámí nás s detaily interiéru (judikatura) a povykládá, jak se tehdy žilo (příběhy, na nichž se tato judikatura vytvářela). Turista-čtenář tak z prohlídky odchází maximálně spokojen, jelikož je nasycen jeho odborný zájem a navíc se i pobaví.

Všem čtenářům proto přeji krásnou prohlídku a nepochybuji, že po jejím absolvování nikdo nebude litovat peněz zaplacených za vstupenku.

Vojtěch Šimíček

Další články

Aspoň tak o tom vypráví autobiografická kniha francouzského spisovatele Daniela Pennaca (1944). Vhodné zvlášť pro pedagogy, kteří mohou o vánočních prázdninách nabrat nové síly a udělat novoroční předsevzetí: budu mít ty holomky, grázly a dementy rád víc, než si zaslouží.
Ukázky

Nejlepší učitel je z problémového žáka

Aspoň tak o tom vypráví autobiografická kniha francouzského spisovatele Daniela Pennaca (1944). Vhodné zvlášť pro pedagogy, kteří mohou o vánočních prázdninách nabrat nové síly a udělat novoroční předsevzetí: budu mít ty holomky, grázly a dementy rád víc, než si zaslouží.
 | Tomáš Weiss
Nezní to příliš romanticky, ale v těle se dají naměřit nejrůznější chemické procesy, když člověka upoutá druhé (nebo stejné) pohlaví nebo mu zavoní vůně dobrého jídla, která mu zabrnká na nějakou tu příslušnou žlázu v těle. K chemickým reakcím ale dochází i ve vaších hrncích, pekáčích a na vašich pánvích. Víc o tom  Molekulární kuchyně doktora přírodních věd Miroslava Raaba, vycházející v oblíbené edici Sporáček.
Ukázky

Všechno je to chemie, láska, i ta kuchyně

Nezní to příliš romanticky, ale v těle se dají naměřit nejrůznější chemické procesy, když člověka upoutá druhé (nebo stejné) pohlaví nebo mu zavoní vůně dobrého jídla, která mu zabrnká na nějakou tu příslušnou žlázu v těle. K chemickým reakcím ale dochází i ve vaších hrncích, pekáčích a na vašich pánvích. Víc o tom Molekulární kuchyně doktora přírodních věd Miroslava Raaba, vycházející v oblíbené edici Sporáček.
 | Tomáš Weiss
Příběhy (ne)obyčejných profesích se jmenuje sborník, ve kterém vzpomínají na tu ušmudlanou, upatlanou a šedivou dobu, které říkají historici normalizace (sedmdesátá a osmdesátá léta minulého století) profese jako hospodští, servírky, zelináři, řezníci, prodavačky, hasiči atd. Třeba taková lidská tlačenice na zboží, čili fronta.
Ukázky

Z časů, kdy nám Švorcová soudružsky prodávala vlašák

Příběhy (ne)obyčejných profesích se jmenuje sborník, ve kterém vzpomínají na tu ušmudlanou, upatlanou a šedivou dobu, které říkají historici normalizace (sedmdesátá a osmdesátá léta minulého století) profese jako hospodští, servírky, zelináři, řezníci, prodavačky, hasiči atd. Třeba taková lidská tlačenice na zboží, čili fronta.