Jak se Tomáš Holý stal filmovou hvězdou
4. Objeven do filmu.
Hvězdou snadno a rychle
Moje maminka jako mladá bydlela a chodila do školy v samém centru města. A jako mladá se chtěla normálně bavit i něco poznat. A taky proto navštěvovala s oblibou Filmový klub na rohu Jungmannovy ulice. Filmové kluby, které vznikaly hlavně v šedesátých letec, totiž mohly uvádět významná díla světové kinematografie i mimo běžnou distribuci. Máma zbožňovala italské a francouzské filmy, ale stejně tak i dobré filmy americké. Měla slušný přehled, oblíbila si jak kinematografii klasickou, tak se nebála ani filmů experimentálnějších, jako byly třeba ty od Luise Buñuela. V klubu se samozřejmě jen nepromítaly filmy, bylo to i centrum zábavy mladých, tančilo se tam a taky seznamovalo.
Brzy s ní do Filmového klubu chodil i její mladší bratr a můj strýc Honza – Jan, kterému jsme, co si pamatuju, s maminkou i mezi známými (s výjimkou jeho rodičů) říkali Dží Fí. Proč Dží Fí?
Z prvních písmen jeho vlastního a křestního (tehdy nepříliš používaného) jména Jan František vznikla zkratka J. F., stejná zkratka jako u prvních jmen populárního amerického prezidenta z šedesátých let J. F. Kennedyho. Správně by se četla Džej Ef, ale byla parodicky počeštěna na Dží Fí. Přezdívka byla jasnou narážkou na strýcův velký, ale také zcela nekritický obdiv k USA. Strýc byl tedy amerikanofil, což bylo dost riskantní dávat najevo. Podařilo se mu navázat kontakt s americkou částí rodu Jindrů, která kdysi dávno odešla do Spojených států. Kontakty probíhaly přede-vším v dopisní formě, ale jednou k nám do Československa dokonce přijeli na návštěvu dva američtí příbuzní.
A strýc Jan – Dží Fí – se snažil i k filmu dostat. A tak, přestože byl vyučený automechanik, získal místo ve filmových ateliérech na Barrandově jako rekvizitář. Prostředí mu vyloženě sedělo, po svém se snažil a doufal, že se v něm i více prosadí a zapíše. Zapsat se mu nakonec do historie filmu paradoxně povedlo. I když zcela nečekaným způsobem, protože jemu osobně to úspěch ani kariéru u filmu nepřineslo. Strýc mě totiž doporučil do jedný malý role ve filmu, který se zrovna natáčel na Barrandově a v jehož štábu byl. A já o tom, jak jsem filmoval, vždycky nerad mluvil, a tak to dál o mým filmování nechám za mě říct druhý.
Opravdu Tomášovo filmování začalo takhle? Ano, byl to skutečně a prokazatelně Tomášův strýc Jan F. Jindra, který Tomáše doporučil jako svého roztomilého a šikovného synovce vhodného jako záskok režisérovi Oldřichu Lipskému, když ten narychlo sháněl dětského herce do jedné malé role v komedii Marečku, podejte mi pero!. Nakonec s Tomášem vznikla legendární humorná scéna filmu, v níž si starší roztržitý učitel chemie, kterého hraje František Filipovský, dlouho nevšimne příchodu malého žáka Matuly, představovaného právě Tomášem, který má předat vzkaz od ředitele školy. Tomáš je před kamerou naprosto svůj a i v tak malé filmové etudce je hned vidět, protože je nejen dětsky milý, ale výborně a vtipně reaguje. Spokojený režisér pak vezme Tomáše do svého dalšího filmu, kde už má přece jen o něco málo větší roli. Je to film Ať žijí duchové!.Tak se zcela nečekaně Tomáš kromě žáka základní školy pomalu začíná stávat i hercem.
To hlavní má ale teprve přijít. Tomáš jde na konkurs filmu Jak vytrhnout velrybě stoličku. Podle známého vyprávění paní režisérky Poledňákové se jí Tomáš ukáže s dalšími sto čtyřiceti dětmi. Nezíská si ale nijak její pozornost, a ta si ho nejprve ani nevybere do užšího výběru na závěrečné kamerové zkoušky a pošle ho domů. Tomáš se ale vrátí zpátky do zkušební místnosti a pouze gesty, zcela beze slov, paní režisérce ukáže, že si jde pro čepici, kterou si tu zapomněl. Natolik ji tím překvapí a hlavně zaujme, že požádá produkci, aby ho do užšího výběru přeci jen zařadili. Na kamerových zkouškách už Tomáš přesvědčí jednak paní režisérku, a také se pro jeho angažování jednoznačně vysloví i oba hlavní protagonisté, jeho budoucí
filmoví rodiče, Jana Preissová a František Němec. Tomáš je vybrán.
Během natáčení mu to jde, před kamerou se nestydí ani nepřehrává, s ostatními herci mluví přirozeně, navíc dokáže ve své rolii improvizovat nebo přidat nějakou vlastní hlášku či přebrept. Příkladem neuvěřitelně vtipné improvizace v tomto filmu je scéna,kdy Tomáš doma obaluje řízky. Tu si Tomáš iniciativně „zrežíruje“tak trochu sám. A když dojde k natáčení hudby na tuto scénu, tak ta i bez zvuku vyvolá u zůčastněných muzikantů podle paní režisérky opakované a nezastavitelné salvy smíchu.
Režisérka Marie Poledňáková k tomu dodává: Když jsem to slyšela i viděla... říkala jsem si, že jsem si doteď myslela, že jsem natočila jemnej, křehkej příběh, a ona to bude komedie!
Chce se jen dodat, že očekávanou něhu, jemnost, křehkost a cit Tomáš dodal, ale navíc spolu s obrovským klukovským rošťáctvím, zábavnou roztomilostí a vlastním humorem.
Shodujeme se s paní režisérkou, že Tomášova rodinná situace byla určitě průpravou pro danou roli dítěte toužícího po úplné rodině. Stejně tak i dobrý scénář, který je dán i režisérčinou osobní zkušeností. Jen je nutné odmítnout tvrzení, že Tomášova maminka volala paní režisérce s dotazem, zda nevadí, že Tomáš je z rozvedené rodiny. Marie Holá toto tvrzení vždy kategoricky odmítala, a ani moc dobře nechápala, proč by jí měla kvůli tomuhle volat, osobně rozvod jako takový nepovažovala za něco stigmatizujícího.
Skvělý televizní film je ihned naprosto úspěšný a vyvolá neuvěřitelnou pozornost a nadšení. Je totiž v tom nejlepším smyslu filmem rodinným, celý příběh i vyprávění jsou naprosto strhující a zábavné jak pro dospělé, tak i pro děti. Úspěch je okamžitý a zasloužený. Pro paní režisérku, pro všechny skvělé herce, nejvíce pro filmové rodiče Janu Preissovou a Františka Němce, kteří už velmi známí jsou. A pro Tomáše.
Tomáš je pro všechny velkým objevem. Jeho popularita a známost strmě stoupají. Není proto divu, že dojde k napsání návazného scénáře a k natočení neméně úspěšného pokračování, tedy filmu Jak dostat tatínka do polepšovny. Tímto filmem se narodila slavná filmová hvězda Tomáš Holý.
Oba dva filmy se točí o prázdninách, o jejichž část tak Tomáš přijde. Na filmování s ním jako s malým klukem drtivou většinu času jezdí dědeček Jindra, který je v důchodu. Když může, přehodí si táta Václav v restauraci směny, aby na natáčení mohl i on. Maminka jezdí minimálně, protože nejvíce se točí v pondělí až pátek, kdy ona je jako běžný pracující v práci.
Během dvou let se Tomáš stává určitě nejslavnějším dítětem v zemi. Ale nejenom dítětem, jeho sláva atakuje slávu těch nejpopulárnějších umělců. A to ještě není u nás „za socialismu“ žádný bulvár. Existují jen oficiální sdělovací prostředky, jak se tehdy říká Československé televizi o dvou kanálech, rozhlasovým stanicím a novinám a časopisům, které jsou centrálně řízeny a kontrolovány jednou vládou a hlavně jednou stranou, jež kult umělců podporuje jen velmi selektivně. Tomášova popularita s každou televizní reprízou i každým novým filmem roste.
Jsou tu desítky a stovky dopisů, jež mu na Kavčí hory posílají fanynky i fanoušci, kteří většinou doufají, že si jejich dopisy Tomáš přečte a odpoví jim. Dopisy z Kavčích hor Tomášovi postupně doručují domů. Tatínek chce synovi také pomoci, a proto zařídí vytištění fotek z filmu (což není tehdy vůbec snadné) a ty fotky se pak všem,co napsali, s podpisem posílají.
Tomáš přitom dál chodí do školy, snaží se ji co nejmíň zanedbávat.Vůbec mimo filmování žije jako normální, jen trochu živější dítě z rozvedené rodiny konce sedmdesátých let. A zdá se, že se moc nezměnil.
Jak jsme jako děti vnímali Tomášovo filmování? No, my jsme to jako děti moc nevnímali, protože on to většinou točil o prázdninách, takže on v tý škole většinou byl, nebo nám to tak přišlo. Tomáš o filmování vůbec nemluvil. Vím, že jsem byla na premiéře Ať žijí duchové!, ale tam nás nejspíš pozvala jeho maminka, mě a mámu jako kamarádku, protože byla na syna hrdá, asi to tak pěkně ze začátku prožívala. Byla jsem na premiéře v kině Blaník. My jsme ve škole jeho popularitu nevnímali, on se absolutně nezměnil, choval se furt stejně .Já si pamatuju, že byla vzácnost, že jsem dostala jednu jeho fotku z filmování, a pak se mě kolikrát ptali cizí lidi, co věděli, že se kamarádíme a chodíme spolu i do třídy: „Ty nemáš jeho podpis?“, a já jim říkala: „A na co?“ Neměla jsem tu potřebu mít od něj podpis, pro mě byl pořád hlavně kamarád, vysvětluje Andrea Myslivečková.
Podobně mluví i další spolužák a kamarád Robert Blanda.Tomáše jsem znal už ze základní školy, chodili jsme spolu od třetí třídy na jazykovku a pak se mnou chodil i na gympl. Tomáš byl odjakživa společenskej středobod, zábavnej, ale to nebylo o tom, že byl slavnej, nikdy jsem neměl pocit, že by to byla nějaká překážka čehokoliv, ta jeho sláva, on k sobě odjakživa přitahoval pozornost. Měl asi i tím filmováním určitej náskok tím větším stykem s dospělým světem než jsme měli my, těma zkušenostma, ale vlastně jsme o jeho filmování nemluvili a on se s tím nechlubil. Vlastně o tom vůbec nikdy nemluvil, to nebylo pro nás vzájemně žádný téma,dotvrzuje Robert.
Maminka Marie je na Tomáše patřičně hrdá i prostě obyčejně šťastná jako každá maminka, která má zdravého a šikovného syna. Ne filmovou hvězdu. Svého syna, své dítě – zářivou hvězdu svého života. Ale pak jednoho dne jde Marie na zdravotní kontrolu..