Neskutečný příběh Addie LaRue

/ nakl. Slovart

Francie, rok 1714. Ve chvíli zoufalství se mladá žena rozhodne uzavřít faustovskou dohodu, díky níž bude žít navěky, ale s prokletím: nikdo z lidí, s nimiž se setká, si ji nebude pamatovat. Tak začíná příběh Addie LaRue, dobrodružství odehrávající se napříč staletími a kontinenty. Všechno se ale změní, když Addie po téměř 300 letech narazí v jednom knihkupectví na mladíka, který si pamatuje její jméno...
Francie, rok 1714. Ve chvíli zoufalství se mladá žena rozhodne uzavřít faustovskou dohodu, díky níž bude žít navěky, ale s prokletím: nikdo z lidí, s nimiž se setká, si ji nebude pamatovat. Tak začíná příběh Addie LaRue, dobrodružství odehrávající se napříč staletími a kontinenty. Všechno se ale změní, když Addie po téměř 300 letech narazí v jednom knihkupectví na mladíka, který si pamatuje její jméno...

Ukázka:

Villon-sur-Sarthe 29. července 1714

VIII

Adeline chtěla být strom. Růst divoce z hlubokých kořenů, patřit jen půdě pod svýma nohama, nebi nad hlavou, stejně jako Estele. Byl by to nekonvenční život, možná i trochu osamělý, ale byl by její. Nepatřila by nikomu, jen sama sobě. Jenže v místě, jako je Villon, hrozí nebezpečí. Na chvilinku zavřete oči – a rok je pryč. Další mrknutí – dalších pět let. Tahle vesnice je jako škvíra mezi kameny, právě tak široká, aby do ní věci propadly a ztratily se. Místo, kde čas protéká mezi prsty a mizí, kde měsíc, rok, celý život uplyne a nikomu nechybí. Kde se všichni rodí a pohřbívají na stejném kousku země.

Adeline chtěla být strom. Jenže pak se objevil Roger a jeho žena Pauline. Vyrostli spolu, pak se vzali, a pak byla Pauline najednou pryč, rychleji, než si Adeline stihla zavázat tkaničky bot. Obtížné těhotenství, ničivý porod, místo jednoho nového života dvě úmrtí. Tři malé děti bez matky v domě, kde měly být čtyři. Hlína na jejím rovu byla ještě čerstvá, a Roger už se rozhlížel po nové ženě, matce pro své děti, druhém životě na úkor Adelinina jediného. Pochopitelně řekla ne. Adeline je třiadvacet let, na vdávání už je moc stará. Třiadvacet let, třetinou života v hrobě. Třiadvacet let – a pak darovaná jako výstavní kráva muži, kterého nemiluje, kterého nechce, kterého ani nezná.

Řekla ne, a brzy se dozvěděla, jakou cenu to slovo má. Dostala na srozuměnou, že se zaslíbila své vsi, stejně jako Estele, a ves ji teď potřebovala. Její matka prohlásila, že je to její povinnost. Její otec prohlásil, že je to milosrdné, ale Adeline si nebyla jistá pro koho. Estele neřekla nic, protože věděla, že je to nespravedlivé. Věděla, že přesně tohle riziko s sebou nese být ženou, dát sama sebe místu, a ne člověku.

Adeline chtěla být strom, ale teď se kolem ní stahovali lidé se sekyrami. Rozhodli se ji obětovat. Je noc před svatbou a Adeline leží v posteli a myslí na svobodu. Na útěk. Na to, že se vykrade ven a ujede na otcově koni, i když ví, že ta myšlenka je šílenství. Cítí se dost šílená na to, aby to udělala. Ale místo toho se modlí. Modlí se samozřejmě už od zásnub, polovinu svých věcí obětovala řece, druhou polovinu zakopala na poli nebo do hlíny ve svahu spojujícím vesnici s lesem, a teď jí dochází čas i dary. Leží ve tmě, otáčí starým dřevěným prstýnkem na kožené šňůrce, přemítá, že vyjde ven a znovu se pomodlí, hned teď, uprostřed noci. Ale vzpomene si na Estelino hrozivé varování o tom, kdo by jí mohl odpovědět. A tak jen sepne ruce a modlí se k matčinu Bohu. Prosí ho o pomoc, o zázrak, o cestu ven. A pak, v nejčernější tmě, prosí o Rogerovu smrt – cokoli, jen aby mohla uniknout. Hned ji bodne osten provinilosti, a tak prosbu vtáhne zpátky do hrudi jako dech, a čeká.

Další články

Lisa Reganová je kromě bestsellerové série s detektivem Josie Quinnovou autorkou i dalších krimi thrillerů. Celosvětovou pozornost si ale získala právě prvním dílem ze série s vyšetřovatelkou Josie s názvem Mizející dívky. V angličtině již vyšlo deset případů a další ještě autorka chystá, v češtině právě vyšel třetí případ pod názvem Matčin hrob.
Ukázky

Policejní náčelnici Josie Quinnové se začínají vracet nepříjemné vzpomínky

Lisa Reganová je kromě bestsellerové série s detektivem Josie Quinnovou autorkou i dalších krimi thrillerů. Celosvětovou pozornost si ale získala právě prvním dílem ze série s vyšetřovatelkou Josie s názvem Mizející dívky. V angličtině již vyšlo deset případů a další ještě autorka chystá, v češtině právě vyšel třetí případ pod názvem Matčin hrob.
 | nakl. Cosmopolis
Mladá francouzská autorka Maylis Besserie popisuje Beckettovy poslední dny formou, která odpovídá spisovatelově stylu. Prostřednictvím strukturovaných deníkových záznamů a rozhovorů se snaží rekonstruovat pobyt literárního velikán v Le Tiers-Temps, kde skutečně žil. I když jde o beletristické zpracování, autorka vychází z dostupných faktů. Autorka obdržela v roce 2020 Gouncortovou cenou za prvotinu.
Ukázky

Samuel Beckett v domově důchodců

Mladá francouzská autorka Maylis Besserie popisuje Beckettovy poslední dny formou, která odpovídá spisovatelově stylu. Prostřednictvím strukturovaných deníkových záznamů a rozhovorů se snaží rekonstruovat pobyt literárního velikán v Le Tiers-Temps, kde skutečně žil. I když jde o beletristické zpracování, autorka vychází z dostupných faktů. Autorka obdržela v roce 2020 Gouncortovou cenou za prvotinu.
 | nakl. Pulchra
Arthur Japin v životopisném románu Paní Degasová téměř vizuálně, na základě dopisů, deníkových záznamů, úředních dokladů, dobových svědectví a skic slavného malíře strhujícím způsobem rekonstruuje Degasovo umělecké tápání i zrání, životní vítězství i prohry včetně jeho nezapomenutelné cesty do New Orleansu, které se po americké občanské válce vzpamatovávalo z důsledků zrušení otroctví, a kde žila jediná žena jeho života, která byť nesla jeho příjmení, jemu nikdy nepatřila.
Ukázky

Když starý malíř vzpomíná

Arthur Japin v životopisném románu Paní Degasová téměř vizuálně, na základě dopisů, deníkových záznamů, úředních dokladů, dobových svědectví a skic slavného malíře strhujícím způsobem rekonstruuje Degasovo umělecké tápání i zrání, životní vítězství i prohry včetně jeho nezapomenutelné cesty do New Orleansu, které se po americké občanské válce vzpamatovávalo z důsledků zrušení otroctví, a kde žila jediná žena jeho života, která byť nesla jeho příjmení, jemu nikdy nepatřila.