Místa, kde žili a tvořili slavní hudební skladatelé pěti století

/ nakl. Kazda

Výpravná publikace s texty a fotografiemi, nám představuje více než třicet umělců v jejich nanejvýš individuálním pracovním a každodenním prostředí – od Haydna a Mozarta přes Bacha a Wagnera až po Chopina, Verdiho, Orffa, Sibelia a Schönberga.
Výpravná publikace s texty a fotografiemi, nám představuje více než třicet umělců v jejich nanejvýš individuálním pracovním a každodenním prostředí – od Haydna a Mozarta přes Bacha a Wagnera až po Chopina, Verdiho, Orffa, Sibelia a Schönberga.

Achim Bednorz nám předvádí místnosti, kde vládla hudba, i soukromé prostory obrazovou řečí, jež je pro něj typická, s maximálním přiblížením a bez jakýchkoli zkreslujících efektů. Bodo Plachta nás svými texty seznamuje se skladateli a hudebníky tak důvěrně, jako bychom je osobně navštívili. Všechna uvedená sídla jsou veřejně přístupná a lze si je prohlédnout.

Ukázka:

......Bachovo služební sídlo, prostorný, celá tři podlaží zabírající kantorský byt ve staré tomášské škole, kde bylo poskytováno i ubytování a výuka členům dnes slavného chlapeckého chrámového sboru, už neexistuje, budova byla v roce 1902 v rámci modernizace městské zástavby Lipska stržena. Je tudíž těžké učinit si nějakou představu o tomto životem kypícím domě, kde přebývalo a vzdělávalo se více než padesát chlapců, kde se neustále cvičilo, v klidnějších chvílích komponovalo a samozřejmě hodně muzicírovalo.

K tomuto shonu samotná Bachova rodina nemálo přispívala, poněvadž  – jak pravil hrdý otec o  svých četných ratolestech: „Vcelku to ale jsou rození musici a ujišťuji, že už se svou rodinou mohu dát dohromady vokální a instrumentální koncert, tím spíše, že moje nynější žena zpívá čistým sopránem a ani má nejstarší dcera nezačíná špatně.“ Druhý nejstarší syn Carl Philipp Emanuel Bach přirovnával byt svých rodičů k „holubníku“.To bylo, jak se zdá, úplně normální pro velkou hudebnickou rodinu, která byla s těmito životními podmínkami spokojená, uměla akceptovat různá provizoria a zdárně překonávala četné konflikty s úředníky a učitelským kolegiem.

Navzdory zásahům do staré městské architektury a zkáze během druhé světové války je náměstí s kostelem sv. Tomáše, skladatelovým pomníkem od Carla Seffnera, odhaleným v roce 1908, a bachovským archivem v historickém obytném domě rodiny Boseových městským centrem, kde jsou hmatatelné nejen biografické stopy, nýbrž i celosvětový vliv a význam Bachovy hudby.

Dům Boseových je typický lipský kupecký dvůr, pocházející z doby baroka. Ve druhém poschodí najdeme malý slavnostní a  koncertní sál, zvaný letní, v  němž se každý koncert stává mimořádným zážitkem; díky spouštěcí stropní desce totiž vzniká zvuková komora se speciální akustikou. V  tomto prostoru dost možná tu a tam muzicírovala i Bachova rodina. Obyvatelé domu, rodinní příslušníci zámožného obchodníka se zlatým a  stříbrným zbožím, se stali kmotry čtyř Bachových dětí a jejich někdejší sídlo tak symbolicky přejímá patronát nad péčí o Bachův odkaz a s ním spojeným bádáním. Zachování míst spojených se životem Johanna Sebastiana Bacha dlouho neprovázela šťastná hvězda, v neposlední řadě i proto, že skladatelovy životní okolnosti zkrátka už nelze do detailu zrekonstruovat. Stará tomášská škola v  Lipsku byla zbourána; v Eisenachu padla při hledání místa narození volba na hrázděnou stavbu, která sice byla na přelomu 16. a 17. století zbudována jakožto usedlost s hospodářstvím a zemědělskými pozemky a dík ústní tradici známa jako skladatelův rodný dům, což však neodpovídalo faktům.

Skutečný rodný dům se nacházel v sousedství, v době zvýšeného zájmu o něj však už neexistoval, nahradila jej novostavba. Bachův dům v Eisenachu tak dnes supluje zmizelý rodný dům skladatele, ačkoli se nemůže vykázat žádným zvláštním vztahem k jeho rodině. Spolu s kostelem sv. Jiří, kde byl Bach pokřtěn, skladatelovým pomníkem, který v roce 1884 vytvořil Adolf von Donndorf, a dalšími místy ve středním Německu představuje soubor památek připomínajících Bachův život, hudbu a pozdější vliv. V roce 2007 byl dům rozšířen o  přístavbu  – muzeum, které navrhl architekt Berthold Penkhues. Do této nové části návštěvníci vcházejí původními dveřmi, jež vedly do bytu Bachovy rodiny ve škole u sv. Tomáše v Lipsku a které se během demolice budovy podařilo zachránit.

.............

na fotce dům v Lipsku, kde tvořil J. S. Bach

Další články

Oba dopisy  španělského conquistadora jsou nejen kultivovaně podaným svědectvím o historických událostech, k nimž došlo na počátku 16. století, a o dnes již zaniklé civilizaci. Vypovídají také o výjimečné osobnosti Hernána Cortése, jenž na rozdíl od většiny svých současníků dokázal nejen chápat, ale i popsat kulturu zcela odlišnou od kultury jeho rodného Španělska.
Ukázky

Cortés píše Karlu V. o svém dobývání aztécké říše

Oba dopisy španělského conquistadora jsou nejen kultivovaně podaným svědectvím o historických událostech, k nimž došlo na počátku 16. století, a o dnes již zaniklé civilizaci. Vypovídají také o výjimečné osobnosti Hernána Cortése, jenž na rozdíl od většiny svých současníků dokázal nejen chápat, ale i popsat kulturu zcela odlišnou od kultury jeho rodného Španělska.
 | nakl. Argo
Memoriál je literárním dílem. Líčení válečných tažení a bitev se podobají duchovnímu boji člověka, který zápasí se svým údělem. Mravní soud, dušezpyt životních hodnot až do těch nejtajnějších doznání, je bilancí určenou všem psancům této země. Ale také vzpomínky megalomana, točícího se v bludném kruhu svého, od jisté chvíle autokratického života.
Ukázky

Když Napoleon vzpomínal...

Memoriál je literárním dílem. Líčení válečných tažení a bitev se podobají duchovnímu boji člověka, který zápasí se svým údělem. Mravní soud, dušezpyt životních hodnot až do těch nejtajnějších doznání, je bilancí určenou všem psancům této země. Ale také vzpomínky megalomana, točícího se v bludném kruhu svého, od jisté chvíle autokratického života.
 | nakl. Academia
V titulku je pochopitelně jen jedna z epizod dlouhého života Anny Michajlovny Garasjovové, která se narodila v roce 1902 a zemřela roku 1994. Jak asi vypadl život ženy, která zažila cara, dvě revoluce roku 1917, válku, stalinismus, perstrojku, rozpad SSSR.....a přitom byla za svoji občanskou nelhostejnost zavřená v lágrech i vysídlena do vyhnanství. Vzpomínky anarchistky a ruské 20. století.
Ukázky

Anarchistka, která pomáhla Solženicynovi se Souostrovím Gulag

V titulku je pochopitelně jen jedna z epizod dlouhého života Anny Michajlovny Garasjovové, která se narodila v roce 1902 a zemřela roku 1994. Jak asi vypadl život ženy, která zažila cara, dvě revoluce roku 1917, válku, stalinismus, perstrojku, rozpad SSSR.....a přitom byla za svoji občanskou nelhostejnost zavřená v lágrech i vysídlena do vyhnanství. Vzpomínky anarchistky a ruské 20. století.