Kavalírské cesty po západní Evropě v 17. století

/ nakl. Argo

Dva dochované cestovní deníky mladých Šternberků z jejich kavalírské cesty, podniknuté počátkem 60. let 17. století, představují mezi podobnými prameny k dějinám cestování v období baroka skutečný unikát. Deníkům dodává na zajímavosti, že Šternberkové této generace byli v pozdějším životě velmi aktivní na poli kulturním, což platí zejména o pozoruhodné osobnosti hraběte Václava Vojtěcha, stavebníka Šternberského paláce na Hradčanech a Trojského zámku.
Dva dochované cestovní deníky mladých Šternberků z jejich kavalírské cesty, podniknuté počátkem 60. let 17. století, představují mezi podobnými prameny k dějinám cestování v období baroka skutečný unikát. Deníkům dodává na zajímavosti, že Šternberkové této generace byli v pozdějším životě velmi aktivní na poli kulturním, což platí zejména o pozoruhodné osobnosti hraběte Václava Vojtěcha, stavebníka Šternberského paláce na Hradčanech a Trojského zámku.

Ukázka:

Čím bylo kavalírské cestování v 17. století

Položili jste si někdy otázku, kdo byli nejpilnější cestovatelé v 17. století? Pomineme-li cestovatele nedobrovolné, tedy vojenské žoldnéře či například nešťastné náboženské exulanty, napadnou vás zajisté obchodníci, řemeslníci a umělci na cestách na zkušenou, nejrůznější agenti, poutníci. Na koňském hřbetě v prachu silnic, v poštovním voze, v hospodách i na živých ulicích a náměstích italských, francouzských či třeba nizozemských měst bychom však mohli potkávat také četné mladé šlechtice ze střední Evropy, kteří na kavalírských cestách mnohdy zbrázdili nejen nejvíce navštěvovanou Itálii, ale i další země západní a jižní Evropy. Nešlo sice ještě o žádnou masovou turistiku, přesto byl sociální záběr těchto cest překvapivě široký. Kromě potomků říšských knížecích rodů či osob s říšským hraběcím titulem měly svůj podíl na tomto fenoménu osoby všech šlechtických stupňů až po relativně chudší barony, příslušníky měšťanských elit, či dokonce potomky vrchnostenských úředníků. Kdo si nemohl dovolit samostatnou cestu, mohl se dát najmout jako komorník některého lépe postaveného šlechtice nebo se pokusit o přijetí ke dvoru některého vyslance. Po Evropě se tak pohybovaly doslova stovky osob, jejichž cílem nebylo nic jiného než získávání kulturních a politických zkušeností, a které tak pomáhaly razit cesty modernímu turismu.

Čím se vyznačovaly kavalírské cesty a jaký byl jejich smysl a účel? Mladíci ze střední Evropy ve věku šestnácti až dvaceti let se na ně vydávali většinou po kratším či delším studiu na některé z domácích univerzit, přičemž zejména pro ty urozenější z nich platí, že větší část svého dosavadního vzdělávacího curricula absolvovali s domácími učiteli. Kavalírská cesta měla jejich vzdělání završit. Jejím hlavním cílem nebylo studium na zahraničních univerzitách, a pokud se zapsali do jejich matrik, činili tak spíše kvůli společenské prestiži vyplývající z členství v instituci „německého národa“ (typicky v Sieně, Padově, Orléansu). Studijní část jejich cesty se realizovala se soukromými učiteli najímanými v jednotlivých univerzitních či rezidenčních městech. Šlo o učitele jazyků, práva, historie, ale také například architektury, malířství či hudby, teoretické disciplíny doplňovala takzvaná šlechtická cvičení, tedy jezdectví, šerm a tanec.

Po polovině století začaly těmto„rozptýleným“ univerzitám konkurovat první šlechtické akademie, kde se mladí kavalíři mohli učit a cvičit v těchto disciplínách na jednom místě. Do akademie v burgundském Besançonu se například zapsal Ignác Karel ze Šternberka, jeden z protagonistů této knihy. Velmi podstatnou dimenzi kavalírského cestování představovala jejich náplň společenská a vlastně i politická. Mladí cestovatelé si všímali politického uspořádání v zemích, kterými projížděli. Dostávalo se jim přijetí u předních evropských dvorů, setkávali se s vyslanci, pozorovali dvorský ceremoniál, konverzovali v předpokojích, v Římě se věnovali „kortezírování“, tedy doprovázení kardinálů na bohoslužby. Tím vším vstřebávali potřebné návyky a zkušenosti pro svou příští úřední kariéru a ovšem také získávali užitečné kontakty.

Dalším účelem kavalírské cesty bylo poznávání, seznamování se s vyspělou kulturou především italských a francouzských zemí, s novou architekturou, zahradami, vojenskými stavbami (fortifikacemi, pevnostmi).To vše se mohlo stát dobrou inspirací pro jejich vlastní stavební a jiné podniky v pozdějším životě. Mnohé z nich inspirovala slavná poutní místa, jak dokládají například četné kopie Svaté chýše v italském Loretu, které byly postaveny v barokních Čechách. Ani v případě poznávací složky kavalírských cest tak nešlo o činnost, která by postrádala praktické rysy; avšak ve srovnání s ostatními dobovými cestovateli měli kavalíři bezpochyby nejblíže k modernímu cestování coby„volnočasové“ činnosti zbavené okamžitých pragmatických důvodů. 

.....................

Další články

Na západní Ukrajině jsou banderovci považováni za bojovníky za ukrajinskou svobodu, hájící se zbraní v ruce oprávněné nároky na ukrajinskou samostatnost, zatímco na východní Ukrajině jsou vnímáni téměř výhradně jako kriminální elementy a považováni za zatvrzelé fašisty a radikální nacionalisty. Žádný z těchto krajních pohledů však neodpovídá realitě tehdejší doby. A jaký obraz myslíte, že si vybere útočící Rusko a bude ho radikalizovat a neustále opakovat?
Ukázky

Nenechte si vysvětlovat Banderovce ruskou propagandou

Na západní Ukrajině jsou banderovci považováni za bojovníky za ukrajinskou svobodu, hájící se zbraní v ruce oprávněné nároky na ukrajinskou samostatnost, zatímco na východní Ukrajině jsou vnímáni téměř výhradně jako kriminální elementy a považováni za zatvrzelé fašisty a radikální nacionalisty. Žádný z těchto krajních pohledů však neodpovídá realitě tehdejší doby. A jaký obraz myslíte, že si vybere útočící Rusko a bude ho radikalizovat a neustále opakovat?
 | nakl. Academia
Když Vilém I. v roce 1066 dobyl Anglii, těžko si dokázal představit, že pokládá základy největší koloniální říše v dějinách lidstva. V roce 1921 do ní patřila čtvrtina veškeré souše na planetě a čtvrtina veškeré tehdejší populace (kolem 450 miliónů). Jaký div, že se angličtina ve dvacátém století stala nejdůležitějším dorozumívacím jazykem planety. Třetí vydání uznávané knihy od Nialla Fergusona nabízí historii impéria od 16. do začátku 21. století.
Ukázky

Britské impérium: hrdost nebo hanba?

Když Vilém I. v roce 1066 dobyl Anglii, těžko si dokázal představit, že pokládá základy největší koloniální říše v dějinách lidstva. V roce 1921 do ní patřila čtvrtina veškeré souše na planetě a čtvrtina veškeré tehdejší populace (kolem 450 miliónů). Jaký div, že se angličtina ve dvacátém století stala nejdůležitějším dorozumívacím jazykem planety. Třetí vydání uznávané knihy od Nialla Fergusona nabízí historii impéria od 16. do začátku 21. století.
 | nakl. Argo, Dokořán, Prostor
David Walliams, autor veleúspěšné Babičky drsňačky, napsal akční, bondovsky laděný příběh z druhé světové války, v němž však není nouze ani o humor. Píše se rok 1940. Bitva o Británii vrcholí. Německá Luftwaffe se snaží zničit britské Královské letectvo a získat vzdušnou převahu nad Lamanšským průlivem. Pokud se to nacistům podaří, dobytí Británie pro ně už bude hračka. Jedenáctiletý Erik tráví každou volnou chvíli v londýnské zoo. Je to jediné místo, kde se cítí šťastný.
Ukázky

Jedenáctiletý Erik s gorilou Gertrudou odhalí supertajný plán nacistů

David Walliams, autor veleúspěšné Babičky drsňačky, napsal akční, bondovsky laděný příběh z druhé světové války, v němž však není nouze ani o humor. Píše se rok 1940. Bitva o Británii vrcholí. Německá Luftwaffe se snaží zničit britské Královské letectvo a získat vzdušnou převahu nad Lamanšským průlivem. Pokud se to nacistům podaří, dobytí Británie pro ně už bude hračka. Jedenáctiletý Erik tráví každou volnou chvíli v londýnské zoo. Je to jediné místo, kde se cítí šťastný.