Houellebecqův milostný dopis Lovecraftovi

/ nakl. Vyšehrad

V tomto raně publikovaném díle (které nazývá svým "prvním románem") Houellebecq popisuje, jak objevil Lovecrafta jako teenager. Datem vydání ve francouzštině je rok 1991.
V tomto raně publikovaném díle (které nazývá svým "prvním románem") Houellebecq popisuje, jak objevil Lovecrafta jako teenager. Datem vydání ve francouzštině je rok 1991.

Popisuje fascinaci Lovecraftovou antimodernitou, což považuje za Lovecraftovu hlubokou nenávist k životu a filozofické popírání skutečného světa; Houellebecq poznamenává, že jeho díla neobsahují "ani jedinou zmínku o dvou skutečnostech, kterým obecně přikládáme velký význam: sexu a penězům". Staví Lovecrafta do role amerického existencialisty, pro něhož život i smrt nemají smysl. Chválí také to, co považuje za Lovecraftovo odmítnutí demokracie a progresivismu.

zdroj. wiki

Ukázka:

Rituální literatura

Vytvořit velký lidový mýtus znamená vytvořit rituál, který čtenář netrpělivě očekává, k němuž se vrací s rostoucím potěšením, pokaždé sveden novým opakováním lehce odlišnými slovy, jež vnímá jako nové prohloubení. Když se věci podají takto, vypadají skoro prostě. A přesto jsou v dějinách literatury úspěchy vzácné. Nejsou po pravdě o nic snazší, než vytvořit nové náboženství. Abychom si uvědomili, oč jde, musíme osobně pocítit frustraci, jež se zmocnila Anglie, když umřel Sherlock Holmes.

Conan Doyle neměl na vybranou: musel svého hrdinu vzkřísit. Když sám složil zbraně, přemožen smrtí, světem se prohnal pocit rezignovaného smutku. Bylo nutné spokojit se s padesátkou Sherlockových příběhů, číst je neúnavně znovu a znovu. Bylo nutné spokojit se s epigony a komentátory. S rezignovaným úsměvem přijmout nevyhnutelné (a občas zábavné) parodie a v srdci si zachovat nostalgii z nemožného prodloužení ústředního jádra, naprostého srdce mýtu. Čekat na starý indický armádní kufr, jenž by obsahoval dosud nepublikované, zázračně zachované příběhy Sherlocka Holmese…

Lovecraft si Conana Doyla vážil a jemu samotnému se podařilo vytvořit stejně lidový, stejně živý a neodolatelný mýtus. Oba muži prý měli společný pozoruhodný vypravěčský talent. Jistě. Ale jde i o něco jiného.

Ani Alexandre Dumas, ani Jules Verne nebyli průměrní vypravěči. Přesto se v jejich díle nic neblíží postavení detektiva z Baker Street. Příběhy Sherlocka Holmese se soustřeďují kolem jedné postavy, zatímco u Lovecrafta vlastně žádného lidského hrdinu nemáme. To je samozřejmě významný, velmi významný rozdíl; ne však rozdíl zásadní. Můžeme ho přirovnat k rozdílu, který odděluje teistická náboženství od ateistických. Skutečně základní rys, který je sbližuje, v pravém slova smyslu náboženský rys, je jinak mnohem obtížněji definovatelný – ba dokonce méně bezprostředně přístupný. Můžeme zaznamenat i další drobný rozdíl – z hlediska literární historie nepatrný, z individuálního hlediska tragický –, totiž že Conan Doyle měl víc než dost příležitostí uvědomit si, že zrovna vytváří zásadní mytologii. Lovecraft ne. Umírá s neochvějným dojmem, že jeho dílo upadne do zapomnění s ním. Přesto už má následovníky. Ale nepovažuje je za ně. Dopisuje si sice s mladými spisovateli (Blochem, Belknapem Longem…), ale nenabádá je nutně, aby se vydali stejnou cestou jako on. Nevystupuje jako mistr nebo vzor. Jejich první pokusy přijímá s příkladným taktem a skromností. Bude pro ně skutečným přítelem, zdvořilým, ohleduplným a milým; nikdy guruem.

......................

překlad Alan Beguivin a Roman Ticler

Další články

Francouzská novinářka Florence Noiville se s Milanem Kunderou seznámila až v jeho zralém věku — v době, kdy se už léta vyhýbal médiím, dávno za sebe nechal mluvit pouze své dílo a svět si užíval coby všímavý pozorovatel a pozorný společník. Během návštěv u spisovatele doma, schůzek v kavárnách a společných večeří, z vyprávění manželky Věry a jeho přátel stejně jako při četbě jeho knih před autorkou vyvstával proměnlivý obraz Milana Kundery.
Ukázky

Další směšný nápad psát o Kunderovi?

Francouzská novinářka Florence Noiville se s Milanem Kunderou seznámila až v jeho zralém věku — v době, kdy se už léta vyhýbal médiím, dávno za sebe nechal mluvit pouze své dílo a svět si užíval coby všímavý pozorovatel a pozorný společník. Během návštěv u spisovatele doma, schůzek v kavárnách a společných večeří, z vyprávění manželky Věry a jeho přátel stejně jako při četbě jeho knih před autorkou vyvstával proměnlivý obraz Milana Kundery.
 | nakl. Host
Jeho přání stát se hvězdářem se po určitých peripetiích splnilo. Teď se ve své autobiografii věnuje popisu světa lidí, se kterými se během svého života setkal a kteří ovlivnili nejen jeho pozoruhodnou astronomickou kariéru, ale i jeho osobní život. RNDr. Jiří Grygar, CSc. (1936) je nejznámější popularizátor astronomie a výzkumu kosmu u nás. A to už skoro půl století.
Ukázky

Autobiografie Jiřího Grygara

Jeho přání stát se hvězdářem se po určitých peripetiích splnilo. Teď se ve své autobiografii věnuje popisu světa lidí, se kterými se během svého života setkal a kteří ovlivnili nejen jeho pozoruhodnou astronomickou kariéru, ale i jeho osobní život. RNDr. Jiří Grygar, CSc. (1936) je nejznámější popularizátor astronomie a výzkumu kosmu u nás. A to už skoro půl století.
 | nakl. Academia
Historická monografie a kulturní kritika vývoje punk rocku od legendárního zpěváka a skladatele Bad Religion. Kniha je vhledem do historie kapely a punkového hnutí od člověka, který scéně dominoval více než 40 let.
Ukázky

Se symbolem Bad Religion na zádech

Historická monografie a kulturní kritika vývoje punk rocku od legendárního zpěváka a skladatele Bad Religion. Kniha je vhledem do historie kapely a punkového hnutí od člověka, který scéně dominoval více než 40 let.