Vítězkou 32. ročníku Ceny Jiřího Ortena je Anna Cima

/ SČKN, P. A. Bílek

Letošní 32. ročník Ceny Jiřího Ortena zná svou vítězku – je jí japanoložka Anna Cima, která odbornou porotu zaujala svou knihou o japonském snu Probudím se na Šibuji. Foto autorky: Petr Holý
Letošní 32. ročník Ceny Jiřího Ortena zná svou vítězku – je jí japanoložka Anna Cima, která odbornou porotu zaujala svou knihou o japonském snu Probudím se na Šibuji. Foto autorky: Petr Holý

Laudatio na knihu Anna Cima: Probudím se na Šibuji, přednesené při předání Ceny Jiřího Ortena 2019

Když slavný francouzský sémiotik Roland Barthes navštívil v roce 1966 Japonsko, přinesl mu tento výlet zážitek podobný satori. Pobyt v zemi, jejímuž jazyku nerozuměl, jej zcela vymanil z dosavadního přesvědčení, že rozumění je založené na schopnosti formulovat významy jednotlivostí, hierarchizované pak i do významů celků. Barthes navštívil Japonsko ještě dvakrát a v roce 1970 sepsal knihu Říše znaků, v níž oslavil svůj pobyt v Japonsku jako v prostoru zbaveném významu a povinnosti vyslovovat smysluplná tvrzení.

Kdy a kolikrát navštívila Japonsko Anna Cima, netuším. A nemyslím, že by bylo podstatné řešit, nakolik vlastně je její debutový román Probudím se na Šibuji autobiografický. Jako důležitější mi přijde, že obraz Japonska v románu Probudím se na Šibuji nabízí podobné procitnutí, jakého se dostalo Rolandu Barthesovi. Proč? Česká próza se už po desetiletí vyznačuje provinčností. Zajímáme se jen o dění v české kotlině, neustále se znovu a znovu zanořujeme do vlastní minulosti a když už některý autor pošle své postavy do světa, je tento cizí svět jen místem, který má postavu patřičně předělat a vrátit ji domů jinou a lepší, jako v Tylově dramatické báchorce Strakonický dudák. „Český román o japonském snu“, jak zní hezky vymyšlený nakladatelský slogan, je naopak románem o schopnosti poznávat to, co se jeví jako cizí a co cizí vskutku je a bude. Přisvojením si tu cizost neodstraníme. Cizí je už rozdvojení hlavní hrdinky, jejíž jedno já se v Praze potýká s překladem záhadné povídky a druhé já si v tokijské čtvrti Šibuja uvědomuje jinakost japonské kultury i životního stylu. Cizí je i žánr univerzitního románu, který se na rozdíl od románu gymnaziálních let nikdy v českém kontextu pořádně neujal. A cizí našemu úzu je i neustálý pohyb od realističnosti k fantazijní imaginaci a zase zpět. Právě ono neustálé plynulé přecházení, vynořování a opětovné mizení, je tím, co dynamizuje děj rozprostřený na tři sta stránek. Chvíli čteme dívčí deníček, chvíli cestopis, chvíli popularizační uvedení do dějin japonské literatury. Japonsko se tu – podobně jako u Rolanda Barthesa – jeví jako země kultury náznaku, tedy provizorního tahu štětcem, který může být kdykoli pozměněn. V centru stojí samotný proces psaní a jeho kouzelná síla, a nikoli požadavky realističnosti či uvěřitelnosti.

Anna Cima vstoupila do české literatury odjinud. Jako by neznala zde respektované standardy a normy psaní. Píše živelně a intuitivně, protože ji zjevně vytváření provizorních vypravěčských tahů štětcem baví. Výsledkem je pak radostně hravý a lehkostí čišící román. S tímto přístupem je dobře představitelné, že možná zůstane jen u něj, že se nepodvolí rutině psát a vydávat v co nejrychlejším sledu. I kdyby šlo o takto ojedinělý výlet na pole prózy, jeho smysl a přínos je zjevný. Tam, kde většina české prózy podléhá vábení podnikat ego tripy, na nichž nám nabízejí ponor do nitra do sebe zahleděného jedince, který buď vzpomíná na dětství a mládí, anebo bonmoticky komentuje okolní svět, nabídl román Probudím se na Šibuji exkurzi po světě mimo nitro, po světě, jehož jiná a zdánlivě divná pravidla respektuje. Ať už je to svět humanitního akademického bádání, anebo svět japonské kultury a životního stylu. Proto tomuto románu bude Cena Jiřího Ortena slušet.

Petr A. Bílek

Další články

Absolutním vítězem ceny Audiokniha roku 2018 je mrazivý Terror! Cenu za mimořádný přínos v oblasti mluveného slova převzal čerstvý pětaosmdesátník Josef Somr. Kategorii pro děti a mládež ovládla Prašina a pokud by měla mít cena svého individuálního vítěze, pak je to Petr Čtvrtníček (Citlivý člověk, Český ráj).
Aktuality

Audioknihy roku 2018: Terror, Prašina, Citlivý člověk a spol.

Absolutním vítězem ceny Audiokniha roku 2018 je mrazivý Terror! Cenu za mimořádný přínos v oblasti mluveného slova převzal čerstvý pětaosmdesátník Josef Somr. Kategorii pro děti a mládež ovládla Prašina a pokud by měla mít cena svého individuálního vítěze, pak je to Petr Čtvrtníček (Citlivý člověk, Český ráj).
 | Denisa Novotná
Porota jmenovaná Svazem českých knihkupců a nakladatelů nominovala tři pozoruhodné literární počiny autorů do 30-ti let: debutový román Anny Cimy Probudím se na Šibuji,  knihu pro děti autora Vojtěcha Matochy s názvem Prašina a básnickou sbírku Reál básníka Jana Škroba. Jméno vítěze či vítězky bude slavnostně vyhlášeno 9. května v 17.00 ve Velkém sále Průmyslového paláce na knižním veletrhu Svět knihy Praha 2019.
Aktuality

Nominace na Cenu Jiřího Ortena 2019: Cima, Matocha, Škrob

Porota jmenovaná Svazem českých knihkupců a nakladatelů nominovala tři pozoruhodné literární počiny autorů do 30-ti let: debutový román Anny Cimy Probudím se na Šibuji, knihu pro děti autora Vojtěcha Matochy s názvem Prašina a básnickou sbírku Reál básníka Jana Škroba. Jméno vítěze či vítězky bude slavnostně vyhlášeno 9. května v 17.00 ve Velkém sále Průmyslového paláce na knižním veletrhu Svět knihy Praha 2019.
 | SČKN, Tomáš Weiss
Ve srovnání s dílem slavnějšího současníka, povídkáře Raymonda Carvera (1938–1988), zůstávala tvorba Lucie  Berlinové  (1936–2004) stranou většinového čtenářského zájmu i širšího kritického  uznání. Obrat přineslo až vydání posmrtně sestaveného Manuálu pro uklízečky (A Manual for Cleaning Women) v roce 2015, v němž byla nově uspořádána větší polovina autorčiny dříve publikované tvorby.
Aktuality

Nejlepší neznámá povídkářka Lucia Berlinová

Ve srovnání s dílem slavnějšího současníka, povídkáře Raymonda Carvera (1938–1988), zůstávala tvorba Lucie Berlinové (1936–2004) stranou většinového čtenářského zájmu i širšího kritického uznání. Obrat přineslo až vydání posmrtně sestaveného Manuálu pro uklízečky (A Manual for Cleaning Women) v roce 2015, v němž byla nově uspořádána větší polovina autorčiny dříve publikované tvorby.