Ze šance být svobodný není vyloučen nikdo

/ Robert Krumphanzl, nakl. Triáda

Lidská svoboda byla nejdůležitějším tématem psychologa a filozofa Jiřího Němce (1932 - 2001). Prvním článkem, v němž toto téma souvisleji vyložil samostatně, jsou Implikace svobody z roku 1965. Skutek, v němž se otevírá lidská svoboda, se ustavuje „na pozadí nicoty a konce“, v pokušení vystoupit z otevírající se možnosti, vzdát se svého jednání, které je překonáváno přijetím skutečnosti jako daru, „sebe v ní“ a převzetím životní odpovědnosti.
Lidská svoboda byla nejdůležitějším tématem psychologa a filozofa Jiřího Němce (1932 - 2001). Prvním článkem, v němž toto téma souvisleji vyložil samostatně, jsou Implikace svobody z roku 1965. Skutek, v němž se otevírá lidská svoboda, se ustavuje „na pozadí nicoty a konce“, v pokušení vystoupit z otevírající se možnosti, vzdát se svého jednání, které je překonáváno přijetím skutečnosti jako daru, „sebe v ní“ a převzetím životní odpovědnosti.

Úvodem

Vybrané práce Jiřího Němce z rozmezí více než patnácti let mezi roky 1965 a 1982 spojuje téma lidské svobody. Otázku svobodného jednání, jeho před pokladů a důsledků, považoval autor celoživotně za vůbec nejdůležitější. Výbor zachovává chronologii vzniku textů a umožňuje tak sledovat podoby a vývoj Němcova myšlení v dosud neznámé celistvosti.

Název Drama lidské svobody odkazuje k místu ve studii Implikace svobody (resp. Poznámky a rozlišení), v níž píše J. Němec o životním obratu, provázeném převzetím odpovědnosti. První oddíl přináší studii Implikace svobody a její dvě rané verze. V těchto textech jde autorovi o postižení zdroje lidské svobody a jeho souvislosti s časovým prožíváním člověka. Verze obsahují řadu odlišných míst, která rozšiřují autorův výklad.

Druhý oddíl zahrnuje čtyři texty žánrově různorodé (studie, polemika, úvaha), jež jsou konkretizacemi předchozích analýz – prozatím dovršených Implikacemi svobody – v jednotlivých oblastech, do nichž se obracejí. Jiří Němec v těchto textech jednak názorně rozebírá vztah konkrétních uměleckých děl – obrazů Mikuláše Medka a obrazného vyjadřování v prózách Franze Kafky – a časovosti, respektive tvůrčí obraznosti a prožitku tělesnosti, a jednak se zastavuje u veřejně formulovaných společenských postojů – jedním nad sebeupálením Jana Palacha, dalšími nad smyslem českých dějin. V posledním článku tohoto oddílu pokládá otázku po předpokladech smysluplného rozhovoru, jež spatřuje ve vztahu k pravdě.

Tři doslovy a jednu předmluvu ke čtyřem z knih, které Jiří Němec uspořádal, připravil k vydání, komentoval a také se podílel na jejich překladech počátkem sedmdesátých let, přináší třetí oddíl výboru. Právě tyto knihy (Pierre Teilhard de Chardin: Chuť žít; Maurice Blondel: Pravda poznání a činu; Martin Heidegger: O pravdě a bytí a antologie Bolest a naděje), společně s několika dalšími (Křesťanství dnes; Michel Foucault: Psychologie a duševní nemoc; Walter Kasper: Dogma pod Božím slovem), jejichž vydání prosadil na počátku doby, kdy se po sovětské okupaci rozplynul krátký sen o svobodném životě v Československu, představují jádro úsilí, které vyvinul s cílem napomoci tomu, aby lidé nepropadali zoufalství a nečinnosti. Ačkoli se ve své době dostaly kvůli cenzurním opatřením mezi čtenáře jen v omezené míře, staly se vyhledávanou vzpruhou i oporou k nerezignovanému uvažování a životnímu postoji. Po roce 1989 řada z nich vyšla v dalších vydáních a jejich poselství působí dodnes.

Čtvrtý oddíl obsahuje studie, jejichž základem byly zejména přednášky původně pronesené k převážně odbornému publiku, sestávajícímu z psychoterapeutů, psychologů či psychiatrů. Charakteristická je pro ně – kromě jejich fenomenologicko-existenciálního a antropologického zaměření – snaha o zamyšlení nad možnostmi překonání rozporu mezi vědeckou exaktností a poznáním celkových souvislostí lidského života, pro něž je vědecká objektivita příliš zužujícím rámcem. Zvláštní pozornost je přitom věnována fenoménu duševní nemoci, která je nahlížena jako forma nesvobody: „únik před zodpovědností nebo bezmocné propadnutí tomu, s čím jsme se setkali“. Ale naopak, „dokážeme-li odpovídat tomu, co se ukazuje, co nás vyzývá, a vydržíme-li v této otevřenosti, jsme svobodni a zdrávi“.

Závěrečný, pátý oddíl uvádí tři eseje, ve kterých se autor zabývá konkrétními šancemi „činné svobody a odpovědnosti“ ve světě, v němž je člověk vystaven tlaku pseudopolitické manipulace i přímého omezení, až ochromení v těch oblastech, jež jsou lidskému duchu vlastní (různé druhy veřejných zájmů, kultura, náboženství apod.). Výbor doprovází ediční poznámka a doslov z pera jeho uspořadatele, který se zabývá především studií Implikace svobody a jejími verzemi, zařazenými do prvního oddílu. Nejenže je uvádí do souvislosti s dobovým kontextem a dalšími autorovými texty – s náčrty, skicami a rozvrhy zaznamenanými v jeho zápisnících či dochovanými na samostatných listech –, ale nadto ukazuje, že právě v této studii a jejich verzích formuloval Jiří Němec svá filosofická východiska. Přítomný výbor, jehož spojujícím tématem je svoboda, nenahrazuje vydávané sebrané spisy, a tudíž nezveřejňuje všechny texty, v nichž se autor tomu to tématu věnoval. Smyslem výboru je zpřítomnit v základních obrysech autorovo životní téma v čase, kdy se nejen začíná opět zvedat zájem o jeho filosofické, psychoterapeutické a kulturně-společensky zaměřené dílo, ale kdy navíc získávají novou aktuálnost otázky, které Jiří Němec a spříznění myslitelé nastolovali.

Robert Krumphanzl, 2024

 

Další články

„Zázrak není jen to, že někdo udělá kouzlo nebo mávne hůlkou. Zázrak vidím ve způsobu nazírání na svět. Je to jen poodstoupení od reality, na kterou se pak díváme jinou optikou,“ říká Miroslav Hlaučo, farmaceut a spisovatel. Debutoval až ve svých 56 letech s románem nazvaným Letnice, podle čtenářského ohlasu by autor mohl být novým objevem české literatury.
Aktuality

Hovory Petra Viziny: Miroslav Hlaučo

„Zázrak není jen to, že někdo udělá kouzlo nebo mávne hůlkou. Zázrak vidím ve způsobu nazírání na svět. Je to jen poodstoupení od reality, na kterou se pak díváme jinou optikou,“ říká Miroslav Hlaučo, farmaceut a spisovatel. Debutoval až ve svých 56 letech s románem nazvaným Letnice, podle čtenářského ohlasu by autor mohl být novým objevem české literatury.
 | Český rozhlas
Svůj pátý román Smích ve tmě píše Vladimir Nabokov ještě v ruské diaspoře v Berlíně. Původní ruská verze s názvem Camera obscura pochází z roku 1932 a později je i prvním Nabokovovým románem převedeným do angličtiny...
Aktuality

Camera obscura Vladimira Nabokova

Svůj pátý román Smích ve tmě píše Vladimir Nabokov ještě v ruské diaspoře v Berlíně. Původní ruská verze s názvem Camera obscura pochází z roku 1932 a později je i prvním Nabokovovým románem převedeným do angličtiny...
 | nakl. Paseka
Český bestiář přináší příběhy několika mužů, kteří se účastnili zásadních historických zlomů naší moderní historie a kteří z našeho pohledu fatálně selhali. Všichni, i když různou měrou, se podíleli na provozu dvou totalitních režimů. Režimu instalovaného nacistickým Německem, jemuž dnes říkáme protektorát, a toho instalovaného komunistickým Sovětským svazem, kterému dnes říkáme komunismus...
Aktuality

Jiří Padevět a jeho sbírka českých zloduchů

Český bestiář přináší příběhy několika mužů, kteří se účastnili zásadních historických zlomů naší moderní historie a kteří z našeho pohledu fatálně selhali. Všichni, i když různou měrou, se podíleli na provozu dvou totalitních režimů. Režimu instalovaného nacistickým Německem, jemuž dnes říkáme protektorát, a toho instalovaného komunistickým Sovětským svazem, kterému dnes říkáme komunismus...