Josef Sudek − Pracuji rád a upřímně...

/ Tomáš Weiss

Celou svou tvorbou přesvědčoval Josef Sudek (1896 - 1976) o tom, že od
fotografie vyžaduje více než pouhé pasivní zobrazení skutečnosti. Z knihy rozhovorů vybíráme jeden z mnoha jako vzpomínku. Letos v březnu je to 120 let od Sudkova narození, v září 40 let od úmrtí. Číňani ať si mají jaký rok chtějí, v CZ  je Rok Sudka.
Celou svou tvorbou přesvědčoval Josef Sudek (1896 - 1976) o tom, že od fotografie vyžaduje více než pouhé pasivní zobrazení skutečnosti. Z knihy rozhovorů vybíráme jeden z mnoha jako vzpomínku. Letos v březnu je to 120 let od Sudkova narození, v září 40 let od úmrtí. Číňani ať si mají jaký rok chtějí, v CZ je Rok Sudka.

Je fotografie umění, nebo řemeslo?
Fotografie jako výtvarný projev musí řemeslo alespoň dobře ovládat, má-li si zachovat fundament kvality.

Ve dvacátých letech probíhal vevaší tvorbě svár impresionismu s realismem. Jaký význam v úsilí o realistickou uměleckou fotografii mělo vaše přátelství s fotografem Jaromírem Funkem?
Termín realismus v tehdejších letech nebyl ještě vyhraněn. Nám šlo o samostatnost fotografického projevu čistě fotografickými prostředky, proti tehdejším takzvaným ušlechtilým procesům (bromolej a gumotisk) a ve snaze po radikálním řešení jsem asi všechny bromoleje zničil. (Škoda, potřeboval bych je dneska vidět.) V té době byl Funkeho názor daleko vyhraněnější než můj. Já sice impresionistické a secesní obrazy tenkrát bral na vědomí s výhradami, ale impresionistickou fotografii jsem dělal, až se ze mě kouřilo, a secesi jako sloh jsem objevil až teprve před deseti lety

Ve třicátých letech vzbudily pozornost vaše fotografie se sociální tematikou, zúčastnil jste se roku 1933 výstavy Levé fronty. Jaké místo má sociální fotografie ve vaší tvorbě?
Sociální fotografie byla podmíněna mým pobytem v Invalidovně, kde pro to byly podmínky. A
jelikož jsem tenkrát chtěl fotografovat všechno, o co jsem zakopl, tak mám dojem, že mi z té etapy moc uteklo.

Středem vašeho velkého zájmu je Praha a pražské pamětihodnosti. Vedle epických motivů se ve vašich fotografiích uplatňuje i prvek lyrický. To jistě klade na umělce velké nároky...?

To je dost komplikovaná otázka a nevím, jestli ji jasně vysvětlím. Vše kolem nás, ať mrtvý nebo živý inventář, se střelenému fotografovi dost často záhadně mění na moc variací, takže věc zdánlivě mrtvá oživne buď světlem, nebo okolím, ve kterém se nalézá, a když má fotograf trochu filipa, podaří se mu z toho něco zachytit – a to bude asi ta lyrika. Je to zkrátka taková kouzelná obálka, o kterou fotograf občas zakopne, ale také ji může nechtě nevidět.

Ve fotografiích jste zpodobnil mnoho velkých osobností české kultury, například Emila Fillu, S. K. Neumanna, Josefa Horu. Dá se mluvit o souvislosti vaší portrétní fotografie s portrétem ve výtvarném umění, vzhledem k vaší snaze zachytit nejen podobu, ale i charakter?

V době, kdy jsem portrétoval spisovatele a malíře, šlo mi hlavně o zachycení podoby portrétu a o to, abych je umístil kompozičně do plochy, ale zachytit charakter se mi podařilo velmi málo, a to jen u mých známých, které jsem dobře znal. Zachytit charakter byl pro mě tenkrát
dost tvrdý oříšek k rozlousknutí.

Jste znám tím, že odmítáte jakýmkoliv způsobem zasahovat do negativu i do fotografie, že odmítáte i zvětšování. Souvisí to se snahou po co nejvěrnějším zachycení skutečnosti?

Souvisí to se snahou zachytit obrazně skutečnost, ale stejně je obyčejně výsledek jiný, než předpokládám, a proto, aby zklamání bylo menší, zhotovím první kopie raději za delší dobu, aby mi moje vizuální představa z hlavy trochu vyprchala. Kontaktem se snažím zachytit obrazně skutečnost.

Čím je pro vás fotografování, nakolik v něm vidíte smysl svého života?
Dělá-li člověk své povolání rád a hlavně upřímně a překonává potíže, které jsou vždy s ním spojené, je moc rád, když se mu alespoň část z toho, co předpokládal, uskuteční. Myslím, že to stačí na celý život. A že se u toho člověk důkladně zapotí, to má ještě k dobru.
připravil Vladimír Kolár,Literární měsíčník, 1974

Další články

Když vyšlo druhé vydání Radůziny knihy Čáp nejni kondor, vzpomněl jsem si, že jsem s ní kdysi v jejím uměleckém pravěku, dělal rozhovor do měsíčníku pro křesťanství a kulturu AD. Bylo to už po jejím nečekaném předskakování na pražském koncertě Suzanne Vega a po vydání její první sólo nahrávky, což byla kazeta (ano, kazeta) s názvem Blues.  Psal se rok 1994 a Radůza byla na startu a před ní byla budoucnost zdaleka ne jasná.
Rozhovory

Radůza blues – 22 let starý rozhovor

Když vyšlo druhé vydání Radůziny knihy Čáp nejni kondor, vzpomněl jsem si, že jsem s ní kdysi v jejím uměleckém pravěku, dělal rozhovor do měsíčníku pro křesťanství a kulturu AD. Bylo to už po jejím nečekaném předskakování na pražském koncertě Suzanne Vega a po vydání její první sólo nahrávky, což byla kazeta (ano, kazeta) s názvem Blues. Psal se rok 1994 a Radůza byla na startu a před ní byla budoucnost zdaleka ne jasná.
 | Tomáš Weiss
Rozhovor s Lindou Malenovskou, matkou dvou dětí a odbornou spolupracovnicí na knize americké klinické psycholožky Laury Markhamové
Rozhovory

Rodičovské principy doktorky Laury Markhamové

Rozhovor s Lindou Malenovskou, matkou dvou dětí a odbornou spolupracovnicí na knize americké klinické psycholožky Laury Markhamové
 | Magdaléna Deiml
Nové číslo kulturního měsíčníku UNI už podle obálky chtělo uctít kulaté výročí dadaismu. Za počátek dadaismu bývá považováno datum 5. února 1916, kdy se v Curychu v Kabaretu Voltaire sešla řada umělců a intelektuálů (velmi často emigrantů), kteří svými protiválečnými a pesimistickými postoji vytvořili toto hnutí. Hnutí, které hledá smysl v nesmyslu a estetiku tam, kde ostatní kroutí hlavou. Rozhovor s Eugenem Brikciusem.
Rozhovory

Dada je věčné, ale pojmenováno bylo před sto lety

Nové číslo kulturního měsíčníku UNI už podle obálky chtělo uctít kulaté výročí dadaismu. Za počátek dadaismu bývá považováno datum 5. února 1916, kdy se v Curychu v Kabaretu Voltaire sešla řada umělců a intelektuálů (velmi často emigrantů), kteří svými protiválečnými a pesimistickými postoji vytvořili toto hnutí. Hnutí, které hledá smysl v nesmyslu a estetiku tam, kde ostatní kroutí hlavou. Rozhovor s Eugenem Brikciusem.