S dětmi bych ráda zvládla držet krok

/ Radek Štěpánek, nakl. Host

Irena Hejdová nedávno začala vést kulturní rubriku Deníku N a také jí vyšla další kniha pro malé čtenáře. Jmenuje se Skutek utek! a děti i dospělí se jejím prostřednictvím mohou vydat za dobrodružstvím na pár metrech čtverečních. Autorka ji totiž napsala v době covidových lockdownů.
Irena Hejdová nedávno začala vést kulturní rubriku Deníku N a také jí vyšla další kniha pro malé čtenáře. Jmenuje se Skutek utek! a děti i dospělí se jejím prostřednictvím mohou vydat za dobrodružstvím na pár metrech čtverečních. Autorka ji totiž napsala v době covidových lockdownů.

Vaše předchozí kniha Nedráždi bráchu bosou nohou vznikala před covidem, ale skvěle se hodila i do podmínek lockdownu. Skutek utek! už vznikal přímo v něm. Je to bytové dobrodružství se vším všudy, dokonce i s mapou, která při něm nemůže chybět. Ulevilo se vám, když omezení spojená s covidem skončila?

Knížce si sama pro sebe pracovně říkám komedie z pandemie. Ale rýmuje se i tragédie z pandemie. A oba tyhle podtituly mi k tomu strašnému období, které jsem převážně strávila doma se třemi vzájemně se prudícími dětmi, moc pěkně pasují. Ty měsíce pro mě byly zdrojem několikaměsíční deprese. Ale samozřejmě i nekonečnou inspirací pro aktuální knihu... Nebudu však tvrdit, že jsem si neoddechla, když skončily.

Kniha je opět plná úkolů. Dávala jste je i svým dětem doma, jsou ozkoušené na nich? (Motali jste tátu do prodlužovačky?)

Zkoušeli jsme zejména ten zapeklitý úkol, kdy maminka sedí u kuchyňského stolu a musí pracovat a děti mezitím přemýšlejí, jak ji nejlépe vyrušit požadavky na jídlo, pití, učení a tišení oněch vzájemných bitek. Ty ostatní úkoly už vyplynuly tak nějak samospádem…

Říkám si zase, že i když jsou to úkoly pro děti od pěti let výš, je to kniha svým způsobem terapeutická i pro rodiče — zaujal mě třeba zákaz slova „mami“, se kterým se asi leckterý rodič ztotožní. Když se ohlédnete zpět: je byt velký, nebo malý prostor pro dobrodružství?

Byt je především tehdy, když jste v něm zavření, vždycky menší než ve skutečnosti. Dětská fantazie je ale naštěstí naopak tak velká, že hranice i sebemenšího bytu hravě překonává.

Vím, že v každé Vaší knize jsou předobrazem hlavních hrdinů vaše vlastní děti. Co tomu říkají ony samy?

Baví se u mých knih stejně jako cizí děti, a dokonce hrdě upozorňují všechny kolemjdoucí na to, že předlohami těch příšerných, nezvedených dětí z mých knih jsou právě ony.

Knihu ilustrovala Veronika Zacharová. Jak se vám s ní spolupracovalo?

Potkaly jsme se loni na Světě knihy i s redaktorkou Pavlou Nejedlou a hned jsme si padly do oka. Opět mě fascinovalo, jak skvěle vystihla mé představy — aniž bych jí v podstatě dala nějaké zadání (podobné zkušenosti mám i s jinými ilustrátorkami, se kterými jsem připravovala předchozí knihy). Velmi se u těch ilustrací bavím.

Baví se vaše děti u vašich knih a úkolů, i když už jsou třeba větší — a myslíte si, že jak porostou, napíšete pak knihu i pro větší?

Moje knížky tak trochu rostou s mými dětmi, v mé marné naději, že když je budu psát, tak je třeba budou i rády číst. Takže aktuálně mám ve výhledu nějaké tituly i pro čtenáře, kteří jsou o něco starší — ale ten dětský text svých dosavadních knih bych také nerada opouštěla, tak uvidíme, jak se mi bude dařit s dětmi držet krok.

rozhovor připraven pro Kavárnu Hostu

Další články

Čistý, skromný život. Tak se jmenuje nová sbírka povídek básníka, výtvarníka a spisovatele Viktora Špačka. Čtenáře zavede mezi všední postavy představující typy lidí, které v nás vyvolají pocit, že je od vidění vlastně dobře známe. Krátké a úderné prózy ale nabízejí něco víc než jen pečlivé popisy: provedou nás tím, jak se myšlenky zrcadlí v jednání postav. Lidé středního věku v nové sbírce povídek většinou zažívají situace, které nějakým způsobem otřesou jejich životy.
Rozhovory

Od prózy už k básním cesta zpátky nevede

Čistý, skromný život. Tak se jmenuje nová sbírka povídek básníka, výtvarníka a spisovatele Viktora Špačka. Čtenáře zavede mezi všední postavy představující typy lidí, které v nás vyvolají pocit, že je od vidění vlastně dobře známe. Krátké a úderné prózy ale nabízejí něco víc než jen pečlivé popisy: provedou nás tím, jak se myšlenky zrcadlí v jednání postav. Lidé středního věku v nové sbírce povídek většinou zažívají situace, které nějakým způsobem otřesou jejich životy.
 | Radek Štěpánek - nakl. Host
V bouřlivém roce přichází spisovatel Matěj Dadák s dystopickým románem z budoucnosti, kterým jako by předvídal děsivé události dneška. Kniha Lovci švábů přináší nejen téma válečných zločinů, uprchlictví, hledání místa pro život nebo překračování hranic. Zabývá se i hledáním hranic v nás a zkoumá, jak okolní dění nutně působí i na nás samotné.
Rozhovory

Dystopický román z budoucnosti, který děsí svou aktuálností

V bouřlivém roce přichází spisovatel Matěj Dadák s dystopickým románem z budoucnosti, kterým jako by předvídal děsivé události dneška. Kniha Lovci švábů přináší nejen téma válečných zločinů, uprchlictví, hledání místa pro život nebo překračování hranic. Zabývá se i hledáním hranic v nás a zkoumá, jak okolní dění nutně působí i na nás samotné.
 | Radek Štěpánek, nakl. Host
Další ze série oblíbených „padevětovek“, krátkých povídek s překvapivou pointou od několikanásobného držitele ceny Magnesia Litera, vychází letos na jaře. Tematicky se vrací do roku 1945, posledního roku druhé světové války, roku radosti, ale také krvavého období, kdy násilí eskalovalo a projevilo se i tam, kde by ho v předchozích letech nikdo nečekal.
Rozhovory

Rozhovor s Jiřím Padevětem nad jeho knihou 1945

Další ze série oblíbených „padevětovek“, krátkých povídek s překvapivou pointou od několikanásobného držitele ceny Magnesia Litera, vychází letos na jaře. Tematicky se vrací do roku 1945, posledního roku druhé světové války, roku radosti, ale také krvavého období, kdy násilí eskalovalo a projevilo se i tam, kde by ho v předchozích letech nikdo nečekal.