Mám stále přátele a známé na vsi a v zemědělské výrobě - rozhovor s Jiřím Hájíčkem

....................
Jsi autorem románů, povídek, haiku, a dokonce několika písňových textů, ale mluví se o tobě zejména jako o autorovi vesnického románu. Jak ti v téhle škatulce nazvané vesnický román je?
Zvykl jsem si na ni. Vím, že je to taková novinářská zkratka, zjednodušení. Samozřejmě tímhle románem si koleduji o to, abych v takové škatulce zůstal, přestože jsem z ní trochu vykročil svým předchozím románem Plachetnice ne vinětách, který nebyl úplně vesnický. Já jsem nikdy programově nechtěl být autorem vesnických románů, musím se přiznat, že ani nemám české vesnické romány nijak načtené.
Jak se to tedy stalo?
Témata, o kterých píšu, vycházejí z mého života, z mých zkušeností. Z toho, odkud pocházím. Já jsem na tom venkově skutečně bydlel jako kluk. Ale zatím jde moje životní cesta přímo naopak. Z malé vesničky do malého města, z malého města na okraj většího města, teď bydlím v centru krajského města. Takže jsem městský člověk, nicméně venkovská témata ke mně stále přicházejí.
Máš potřebu na venkov odejít nebo odcházet, když píšeš?
U Draka na polní cestě to tak skutečně bylo. Věděl jsem o tématu, které je jednou z dějových linek románu, o byznysových událostech, co se teď dějí v agrárním sektoru. Že malé a střední firmy jsou skupovány většími společnostmi, které často stojí i mimo zemědělství. To jsem chtěl reflektovat, i když bych řekl, že v médiích se o tom moc nepíše. Takže jsem skutečně potřeboval jít k nějakému zdroji, prameni. Naštěstí mám na venkově stále zdroje, přátele, kamarády, známé. Tohle je totiž román, který nenapíšeš od stolu.
Kdy sis uvědomil, že pro tebe může být tématem románu právě tohle, tedy nájezdy developerů a agrobaronů na malé české statky?
Jak jsem mluvil o těch novinářských zkratkách a zjednodušeních, tak zrovna tyhle termíny, které jsi pronesla, raději nepoužívám, protože mi přijdou trošku zjednodušující. Snažil jsem se v tomhle případě dobrat nějakého konkrétního pramene, ze kterého bych mohl čerpat a popsat nějaký skutečný případ, byť si nekladu za cíl v románu podat nějakou globální zprávu o tom, co se dneska děje na venkově v agrárním byznysu. To si myslím, že by byl úkol pro nějakého agrárního analytika nebo sociologa.
A byli bychom mimo beletrii.
Ano, byli bychom mimo beletrii, a já jsem romanopisec. Na tom, co jsem popsal jako nějaký mechanismus pokusu o nepřátelské převzetí podniku, což se v ekonomice děje i mimo agrární sektor, mě zajímaly i dopady na společnost, na mikrosvět na venkově, na sousedské vztahy, na to, kam vlastně tady tu etapu zařadit do historie vývoje venkova.
Mně právě tohle přijde zajímavé — tvoje Selský baroko a potom Rybí krev, to jsou knihy, které popisují historickou událost, velké dějiny, jež nějakým způsobem hýbou s malými lidskými osudy. Další tvoje knížky Plachetnice na vinětách a Dešťová hůl byly spíš vztahové, šlo v nich o menší lidská dramata, typicky krize středního věku, rozvod, vztahy. A v Drakovi je to oboje. Jako by tam ty velké dějiny vstoupily znovu, jenomže to nejsou dějiny, ale současnost. V čem pro tebe bylo jiné nemít oporu v dějinách, které už jsou uzavřené, ale psát o současnosti?
Já jsem přesně tohle chtěl. A šel jsem do toho i s tím rizikem, že někdo můj text může napadnout. Vždycky se mi trochu příčilo fabulovat o skutečných historických postavách a troufnout si vcítit se do nějaké doby, kterou jsem nezažil, třeba do protektorátu. V Drakovi jde skutečně o pokus nějak reflektovat aktuální situaci na venkově přes nějaký konkrétní příběh, přes konkrétní postavy, které jsou vyfabulované. Jméno vesnice je také fiktivní, přesto je základ knihy velmi reálný. A jak mluvíš o těch velkých dějinách, tady je ještě jedno riziko: nevím, jestli ten moment, který v románu popisuji, jednou zhodnotíme jako velké dějiny, nebo jenom jako nějakou epizodku ve vývoji venkova. Nedávno se mě jeden novinář ptal, jestli je tohle završení vývoje na venkově od padesátých let. Myslím si, že vývoj pokračuje pořád dál. Žádné završení neprožíváme. Je to jen další etapa, kam se ubírá venkov, kam se ubírá agrární byznys, a my to uvidíme až zpětně.
Nakolik jsi uvažoval o tom tématu jako o střetu predátor a oběť? Protože mám pocit, že řada starousedlíků vlastně nejsou oběti agrárního byznysu, ale že se sami svým způsobem vlastně ocitli v situaci, kdy je pro ně výhodné do toho jít, v podstatě s tím predátorem jakoby spolupracovat.
Doufám, že se mi aspoň trochu povedlo postihnout drolení původní vlastnické struktury, která se vyvíjela od padesátých let, kdy sedláci přišli o svoje grunty. V další etapě se po čtyřiceti letech v rámci restitucí majetky sice vracely, ale tam už se z logiky věci vlastnictví hodně rozředilo, protože to, co se po generace zákonitě dědilo z otce na nejstaršího syna, se najednou roztrhalo na víc potomků v rodinách, majetkové podíly byly drobnější. Ptal jsem se, jaké jsou motivace a důvody, proč se někteří lidé toho majetku třeba i rádi zbaví. Doba je taková, jaká je. A i některé postavy v románu se cítí být v pasti. Mají finanční problémy, tak toho prostě využijí.
Ne každý, třeba dva hlavní hrdinové chápou vztah k dědictví po svých dědech…
Ano, proti tomu drolení půdy stojí statkáři Vlasta a Tomáš, kteří jsou patrioti a myslí si, že je dobré udržet lokální vlastnictví, které navazuje na to, jak vesnice fungovala dřív.
..............
ukázka z rozhovoru Kláry Kubíčkové, psáno pro Kavárnu Hostu
Další články

Veronika Bendová o své nové knize

Rozhovor se sloní pamětí české novinařiny
