Hledám krátké, silné příhody, bouře mezi fádními dny...

Pro formát povídky ses rozhodla už podruhé v řadě. V čem ti povídky vyhovují?
Zcela pragmaticky: mým pánem je čas. A abych napsala další román, potřebovala bych ho jednoduše víc. Klikaře Benyho jsem napsala za covidu — a ne že bych si přála další pandemii, ale třeba kdybych si zlomila nohu… K románu musím přistupovat jinak, potřebuji mít delší rozběh, dostat se do knihy, přemýšlet o postavách velmi intenzivně, vysochat si jejich základní rysy tak, aby mohly potom začít hrát. Jako když vyřežeš loutku a rozpohybuješ ji. Když znám jejich kontury, mohu je oživit a ony potom vkročí do situace, kterou jim připravím, a hrají tam často i mimo mé vedení. Kdežto povídky jsou krátké příběhy, které mohu poměrně rychle po prvotním nápadu začít, vyklenout jejich děj a skončit. Několikrát jsem vyslyšela prosbu z novin nebo časopisů napsat povídku a naučila jsem se díky tomu zhodnotit možnosti a mantinely tohoto formátu. První povídka z Bolestí je o kapsáři čerstvě propuštěném na podmínku z kriminálu, vznikla pro potřeby britské antologie a vyšla v anglickém překladu v edici Reading the City v nakladatelství Comma Press.
Jak na to v Británii reagovali? Protože ta povídka se odehrává na Žižkově a v Karlíně, má časový kontext těsně po sametové revoluci a umím si představit, že pro britské čtenáře nemusí být pochopitelná.
Myslím, že může být pochopitelná i tam. Šéfredaktorovi se líbila a zařadil ji na začátek knihy, takže starý kapsář otevírá vyprávění o pražských proměnách. Povídky v antologii jsou velmi různé, já jsem tematizovala proměnu Karlína po povodních. Jak město vnímá člověk, který tam dlouho nebyl. Zrovna Karlín dostal strašně nařezáno.
V jakém smyslu?
Povodeň Karlín spláchla tak, že nevratně zmizela celá jeho část kolem Vltavy. Mám to tam moc ráda, bývalá čtvrť dělníků a továren se ale mění spíš k horšímu, zejména pobřežní zástavba je pro mě příliš zaléhající a nevkusná. Vnímám obecně Prahu hodně podobně jako kapsář Kosťa. Přes dvacet let žiju u Jindřichova Hradce a do Prahy jezdím jen občas a mám jistý odstup, s kterým se dívám na její proměny. Mám Prahu ráda, strávila jsem tam svá podstatná léta. Lidi se mě často ptají, jestli mi chybí.
A chybí?
To je ambivalentní. Zvykla jsem si na prostor, zahradu, neřeším, kde zaparkuji… Když mi chybí kultura a kamarádi, prostě si do Prahy zajedu. A chybí mi některá místa, ale ta už nejsou. Z druhé strany je mnoho změn, které mě velmi těší a posunují Prahu mezi moderní a živé metropole.
Vrátím se zpátky k povídkám. Kromě toho, že tvým pánem je čas — jaké máš další důvody pro psaní povídek?
Radniční noviny Prahy 3 mi vytvořily prostor pro pravidelné psaní povídek. Jejich zakázka je zároveň velká výzva, neboť mám k dispozici velmi malý počet znaků. Zjistila jsem, že mě baví odlišný přístup, je to velká škola, učit se řezat text na kost a nacházet příběhy, které se vejdou do tak malého prostoru. Zdaleka ne každý příběh je pro tento formát vhodný. Musí se ihned po začátku prudce vyklenout a měl by být ukončen silnou pointou. Hledám tedy krátké, silné příhody, bouře mezi fádními dny. Ale i při psaní povídek jsem začala pracovat na pokračování Klikaře Benyho, mám pracovní název, který bych si ráda zatím nechala pro sebe, a bude to pokračování v raných devadesátkách. Mám postavy, mnoho dílčích příběhů, mám začátek, jen jsem dosud neměla dostatek času, ale věřím, že se to brzy změní. Naučila jsem se sekat nejen v textu, ale taky ve svých aktivitách, které mě často odváděly od psaní.
-----------
ukázka z rozhovoru, psaného pro Kavárnu Hostu
Další články

Dva v bytě- ona přes týden, on o víkendech

Děkujeme, paní Ireno!
