Kdopak je vlastně šťastný na světě?

/ nakl. Fra

Po kriticky vřele přijaté próze Přípravy na všechno se Elsa Aids vrací k poezii, se kterou začínal. Jeho poetická reflexe pocitu z dneška a osobního souboje s realitou a identitou patří k tomu nejcitlivějšímu, co v šuplíku civilní a sociální česká poezie nabízí. Téměř jistý účastník některých poetických ocenění za rok 2023.
Po kriticky vřele přijaté próze Přípravy na všechno se Elsa Aids vrací k poezii, se kterou začínal. Jeho poetická reflexe pocitu z dneška a osobního souboje s realitou a identitou patří k tomu nejcitlivějšímu, co v šuplíku civilní a sociální česká poezie nabízí. Téměř jistý účastník některých poetických ocenění za rok 2023.

Jak pseudonym vznikl, už si přesně nepamatuju. Takové věci většinou začínají jako hra – podepíšete se přezdívkou a ona se vám pak zalíbí. Zní přece hezky, ne? Ta řada hlásek je libozvučná a taky je příjemné se trochu vzdálit sám sobě. Každopádně jsem v dětství četl Příběh lvice Elsy a epidemie AIDS představovala vydatný zdroj nejrůznějších mýtů a fobií: pozor na jehly před hlavním nádražím! Další věc je literární kontext. Na přelomu tisíciletí se spousta českých básníků snažila navazovat na tradici a někteří si dokonce přibírali druhé křestní jméno – jako obrozenci v devatenáctém století. To mě opravdu zaráželo! Vůbec jsem nechápal, proč by se po všech avantgardních a subkulturních stylizacích uplynulého století měli mladí básníci prezentovat jako nějací venkovští učitelé. Takže jsem to vzal za opačný konec. 

Elsa Aids, z rozhovoru pro Česká centra

 

Ukázky:

 

Zlatohlávek

Kocovina a první sníh.

Ráno se dívám na holé kmeny

na prázdném pozadí

a připadám si napůl šťastný a napůl po smrti.

 

Nejspíš jsem tam, kde jsem chtěl být.

 

Když mi byly čtyři roky,

měl jsem jemné blonďaté vlásky.

Stařena z přízemí mi říkala zlatohlávek,

dokonce andílek,

a lákala mě k sobě sladkostmi.

 

Jednou, když mě zase vzala dovnitř,

povalil jsem ji na zem

a utekl na schodiště.

 

Co bylo dál,

už nevím.

 

Časem mi vlasy ztmavly,

skoro zčernaly.

 

Hezké vzpomínky

 

Na libeňském nádraží už jsou vánoce.

Žena se jmelím v kabelce mluví o štěňátkách:

Stane se, že se přidusí,

ale jsou to mazlíčci.

 

Já míval kolii,

svěřuje se pracovník ostrahy

a sklesle se usmívá.

 

Salát nemám, ale vezu si cukroví.

Rohlíčky vyskládám

na talíř s obrázkem měsíce

a letících vran.

 

Zhasnu, abych viděl ven na stíny za okny,

a kousek po kousku budu ujídat.

 

Kdoví, třeba přivolám

hezké vzpomínky.

Další články

U všech tří her se setkáváme s autorovým silným a živým stylem a nelítostným humorem. Texty nejsou intelektuální analýzou, jde o svébytné dramatické celky. Reálné postavy filmařského světa se tak nestávají svými vlastními karikaturami, ale naopak univerzálními typy, takovými, jakými je stvořil tuzemský společenský proces posledních čtyř desetiletí. S. d. Ch. je podle mnohých navíc ideálním uchazečem o nejbližší Státní cenu za literaturu.
Ukázky

3x S. d. Ch. - divadelní hry o FAMU

U všech tří her se setkáváme s autorovým silným a živým stylem a nelítostným humorem. Texty nejsou intelektuální analýzou, jde o svébytné dramatické celky. Reálné postavy filmařského světa se tak nestávají svými vlastními karikaturami, ale naopak univerzálními typy, takovými, jakými je stvořil tuzemský společenský proces posledních čtyř desetiletí. S. d. Ch. je podle mnohých navíc ideálním uchazečem o nejbližší Státní cenu za literaturu.
 | nakl. Rubato
Autobiografický text o nesmělém, nezkušeném vzájemném poznávání a různících se snech dvou mladičkých lidí vznikl už v roce 1953, ale nakladatele našel teprve o šest let později, když už se jeho autor vezl na vlně slávy po vydání svého nejslavnějšího opusu Na cestě. Jack Kerouac: Maggie Cassidyová
Ukázky

Jack potká v tančírně sedmnáctiletou Maggie Cassidyovou

Autobiografický text o nesmělém, nezkušeném vzájemném poznávání a různících se snech dvou mladičkých lidí vznikl už v roce 1953, ale nakladatele našel teprve o šest let později, když už se jeho autor vezl na vlně slávy po vydání svého nejslavnějšího opusu Na cestě. Jack Kerouac: Maggie Cassidyová
 | nakl. Argo
Lubomír Kaválek se po útěku z ČSSR stal trojnásobným šampionem Spojených států, novou vlast reprezentoval na mezinárodních turnajích a šachových olympiádách, v polovině 70. let patřil do první světové desítky. Roku 1972 se jako sekundant Bobbyho Fischera zúčastnil „zápasu století“, významné bitvy studené války, v níž excentrický Američan slavně porazil mistra světa Borise Spasského z SSSR. Jeho vzpomínky literárně zpracoval Jan Novák.
Ukázky

Šachový velmistr, co utekl po roce 1968 před soudruhama

Lubomír Kaválek se po útěku z ČSSR stal trojnásobným šampionem Spojených států, novou vlast reprezentoval na mezinárodních turnajích a šachových olympiádách, v polovině 70. let patřil do první světové desítky. Roku 1972 se jako sekundant Bobbyho Fischera zúčastnil „zápasu století“, významné bitvy studené války, v níž excentrický Američan slavně porazil mistra světa Borise Spasského z SSSR. Jeho vzpomínky literárně zpracoval Jan Novák.