Zahradnický svět se tuze mění - ten domácí i ten veřejný

/ nakl. Echo Media

Ondřej Fous (1976), zahradník, publicista, perenář, příležitostný pedagog a autor krajinářských řešení. Studoval v Lednici na Moravě, pracoval v Anglii, kam se stále vrací. Dlouhodobě se věnuje tématu obrody a zachování zahradnického řemesla. Patří mezi řešitele krajinářské části revitalizace sadů Čelakovského a okolí Národního muzea v Praze nebo Moravského náměstí v Brně. Od roku 2005 pracuje na tváři zámeckého parku ve Mcelích. Dlouhodobě se soustřeďuje na obnovy vilových zahrad.
Ondřej Fous (1976), zahradník, publicista, perenář, příležitostný pedagog a autor krajinářských řešení. Studoval v Lednici na Moravě, pracoval v Anglii, kam se stále vrací. Dlouhodobě se věnuje tématu obrody a zachování zahradnického řemesla. Patří mezi řešitele krajinářské části revitalizace sadů Čelakovského a okolí Národního muzea v Praze nebo Moravského náměstí v Brně. Od roku 2005 pracuje na tváři zámeckého parku ve Mcelích. Dlouhodobě se soustřeďuje na obnovy vilových zahrad.

Ukázka:

Mají květiny v parcích budoucnost?

V průběhu devadesátých let zmizely z parků a veřejného prostoru tulipány střídající se s afrikány a tak nějak to nikomu nebylo líto. Spolu s  nimi se  demontovaly leckteré technické služby a  s  nimi spousta šlendriánu. Místo nich přišla nejnižší nabídka a  outsourcing. Ekonokracie udeřila a bezpochyby to části společnosti vyhovovalo. V téže době se objevily různé (a)sociální jevy a na veřejných místech se  začala skloňovat bezpečnost spolu s  čistotou.

Tenhle proces nám přinesl řadu změn a  dnešní pojem „správa zeleně“ je vlastně docela přesný, protože nám z parků mnoho jiného nezbylo nežli „zeleň“. Zametací a sekací komanda proběhla za rekordně nízké ceny prostorem jako vichřice a bylo. Bohužel tohle kurýrování škrtáním v rozpočtech mělo své vedlejší účinky, které jsou opravdu neblahé a stále se prohlubují. Předně touto cestou bylo zcela zničeno zahradnické řemeslo vázané kdysi právě na osobu městského zahradníka. Nikdo takový není a tato pozice byla celospolečensky vymazána  od  školství přes správu až po obecné povědomí.

Druhá věc je ztráta technických služeb jako subjektu, který disponoval zázemím, technikou, komposty, zásobní zahradou a  lokální znalostí. To není málo. Třetí ztrátou je model správy, který hlídá pouze čtvereční metry, a neumí tedy ani kontrolovat, natož vymáhat kvalitu. Před pár lety se cosi hnulo, snad díky třem suchým létům, a spolu s debatou „sekat, či nesekat“ se zvolna objevila i otázka „k čemu nám parky jsou?“. Ukázalo se, že do nich začíná chodit čím dál víc lidí, chtějí je krásné, vybavené a udržované. To je trochu problém. Nejděsivější na tom je, že díky poptávce občanů přestaly být peníze  problém. Ano, tytéž peníze, pro  které došlo k tak nezvratným systémovým destrukcím a vymazáním zahradníků ze slovníku měst a obcí.

Spolu s klimatickou změnou dnes autorské týmy vymýšlejí v duchu celosvětového stavu poznání parky s vysokým potenciálem poskytovat ekosystémové služby. Zjednodušeně to přiblížím jako parky rostoucí, šťavnaté, zelené od trávníků přes louky, keře, stromy mladé, staré. Prostě všechna patra zelená, v české nadsázce řečeno „džungle“. Máme tu experty, kteří je umějí vymyslet. Zveme si je dokonce z Evropy. Máme tu občany, kteří by to chtěli, a tím pádem i politiky, kteří to prosadí. Jenže tu roubujeme vrbu na dvacet let suchý kaktus. To nemůže fungovat.

Za pouhých pět let se otevřelo v České republice několik desítek zejména obnovených parků. Většina z nich prošla veřejnou architektonickou soutěží, jsou tedy kvalitně vyprojektovány a  často i dobře zhotoveny. To vše se výrazně zlepšilo. Problém nastává v jejich udržitelnosti. Jedna věc je nedostatečnost v péči od zahradníků až  po  nástroje kontroly. Inovativní technologie daleko předběhly model správy z devadesátek. Nejde zdaleka jen o náklady, ale o kvalifikace a vůbec model péče. Druhé, obří téma je behaviorální model návštěvníků. Jsme svobodomyslný národ a v tom nám parky ve stylu „starý strom a dupanina“ vyhovovaly. Nebylo tam co zničit. V měkkých zranitelných krásných věcech se neumíme chovat. Jsme slony v porcelánu. Odpadky a škody z výšlapů jsou značné. Plynou z prosté vysoké návštěvnosti. Jinou kapitolou jsou sociální skupiny vázané na  parky, kdy promile obyvatel dělá opravdu závažné škody vandalismem. Dospěli jsme dokonce tak daleko, že nad novými parky se již rovnou láme hůl a „těšíme se“, až to rozdupou. Abychom mohli říct „já to říkal“. Chceme hezké parky, ale nejsme ochotni je chránit. Neumíme to a měli bychom se to naučit.

Další články

Kniha je druhým svazkem tzv. „fantastické řady“, která zábavnou formou vypráví o vybraných živočiších mořských hlubin. V roce 2024 vyšel první díl pod názvem Fantastické chobotnice. Michael Stavarič a Michèle Ganserová vás vezmou na objevitelskou výpravu, tentokrát po stopách jednoho z nejstarších a nejnebezpečnějších tvorů oceánů. Jako vždy se také dozvíte mnoho zajímavého – např. o gravitaci, mikroplastech a nejjedovatějších zvířatech na světě.
Ukázky

Kdyby tak medúza dovedla mluvit

Kniha je druhým svazkem tzv. „fantastické řady“, která zábavnou formou vypráví o vybraných živočiších mořských hlubin. V roce 2024 vyšel první díl pod názvem Fantastické chobotnice. Michael Stavarič a Michèle Ganserová vás vezmou na objevitelskou výpravu, tentokrát po stopách jednoho z nejstarších a nejnebezpečnějších tvorů oceánů. Jako vždy se také dozvíte mnoho zajímavého – např. o gravitaci, mikroplastech a nejjedovatějších zvířatech na světě.
 | nakl. Akropolis
Kniha Chování profesora biologie a neurologie, primátologa Roberta M. Sapolskeho (1957)  zkoumá činy jednotlivců, skupin a států a to, kdy jsou tyto činy špatné, či dobré. Zabývá se způsoby, jimiž si lidé navzájem ubližují, zároveň však i tím, jak dělají pravý opak. Co nás biologie učí o spolupráci, navazování vzájemných vztahů, usmiřování, empatii a altruismu?
Ukázky

Kniha o biologické podstatě násilí, agresivity a soupeření

Kniha Chování profesora biologie a neurologie, primátologa Roberta M. Sapolskeho (1957) zkoumá činy jednotlivců, skupin a států a to, kdy jsou tyto činy špatné, či dobré. Zabývá se způsoby, jimiž si lidé navzájem ubližují, zároveň však i tím, jak dělají pravý opak. Co nás biologie učí o spolupráci, navazování vzájemných vztahů, usmiřování, empatii a altruismu?
 | nakl. Dokořán
Po Okultních tradicích Cikánů se k  českému čtenáři dostává další z knih Pierra Derlona, Tajná medicína Cikánů. Tentokrát vtipným a svěžím stylem přibližuje problematiku léčitelských metod a praktik kočovných kmenů, jež ještě po druhé světové válce žily po způsobu svých předků. Originál sice vyšel už v roce 1978, ovšem lidová moudrost pramenící ze zkušeností předávaných z generací na generace je nadčasová.
Ukázky

Nestačí karavanu pozorovat, je třeba s karavanou žít

Po Okultních tradicích Cikánů se k českému čtenáři dostává další z knih Pierra Derlona, Tajná medicína Cikánů. Tentokrát vtipným a svěžím stylem přibližuje problematiku léčitelských metod a praktik kočovných kmenů, jež ještě po druhé světové válce žily po způsobu svých předků. Originál sice vyšel už v roce 1978, ovšem lidová moudrost pramenící ze zkušeností předávaných z generací na generace je nadčasová.