Když rodiče nejsou boží...

/ nakl. Prostor

Julius vyrůstá jako jedináček v nefunkční rodině poznamenané konflikty mezi rodiči a dalšími problémy. Komplikovanou realitu chlapec vstřebává pomocí denního snění a překonává ji i díky přátelství se stejně starou Sylvou, které ve školce zpečetila dětská kuchyňka.
Julius vyrůstá jako jedináček v nefunkční rodině poznamenané konflikty mezi rodiči a dalšími problémy. Komplikovanou realitu chlapec vstřebává pomocí denního snění a překonává ji i díky přátelství se stejně starou Sylvou, které ve školce zpečetila dětská kuchyňka.

Ivan Lupták (1986) vystudoval činoherní herectví na pražské DAMU, ve čtvrtém ročníku se stal členem souboru Divadla Na zábradlí, kde působil devět sezón. V současnosti působí na volné noze a spolupracuje s Divadlem Na Fidlovačce, Studiem Dva, Cabaretem Calembour a Letními shakespearovskými slavnostmi. Vedle divadelní tvorby se věnuje filmu a televizi. Objevil se ve filmech Anglické jahody, Probudím se včera, My2, Zahradnictví – Nápadník, Deníček moderního fotra či Uzel zla. Hrál také v seriálech Bohéma, Herec, Chlap či Bora. Román Pan Bůh a paní Bohová mají krizi je jeho literární prvotinou.

Ukázka:

6 let

Dneska jsme se přestěhovali do bytu po máminejch rodičích. Babička umřela minulý léto a teď i děda. Máma ho našla doma už mrtvýho. Potkali jsme s tátou na ulici nějakýho jeho známýho a táta mu řekl, že dědu klepla Pepka. Nevím, kdo to je, ale v tom případě to byla vražda. Představuju si to asi takhle, děda stojí v kuchyni a vaří, protože on pořád něco vařil, krájí třeba cibuli nebo něco takovýho a vtom tajně vejde do bytu ta Pepka, jenže děda ji přes bublání všech těch hrnců nemůže slyšet, a tak se Pepka potichounku s palicí v ruce proplíží až k němu, a když stojí těsně za ním, pořádně se napřáhne a vší silou ho praští přímo do hlavy, pak uteče a děda se skácí k zemi, kde ho pak najde máma. Byt je malej. Já sice svůj pokoj mám, ale rodiče nemaj ložnici, musej spát v obejváku na rozkládacím gauči.

V podstatě jsme přišli jen s pár věcma, všechno jsme nacpali do našeho žigulíka. Byt je celej zařízenej. Všechno je takový hodně veliký a starý, kulatej stůl v kuchyni, mohutný křesla se silnejma opěrkama, hodiny na zdi a obejvací stěna se skoro dotýká stropu. Působí to, jako by obr bydlel u skřítka. Taky nám po dědovi zbylo video, koupil ho v Německu na nějakým zájezdě. On často někam cestoval. Jednou přivez i takovej velkej bílej kávovar, ale to už nevím odkud, všichni jsme se u něj sešli, máma, táta, já a teta Józa. Děda kávovar zapnul, chvilku bylo úplný ticho a pak v něm začalo hlasitě něco praskat, vycházela z něj pára a viděl jsem, jak rodiče i teta Józa znervózněli. Buďte v klidu, dětičky, za chvilinku bude kávička, jakou jste ještě nikdy nepili, povídal děda opřenej o židli, jenomže to už se kuchyní šířil strašnej smrad, protože kávovar se začal roztejkat jak polárkovej dort na sluníčku. Než stačil kdokoliv něco udělat, zbyla z něj jen taková beztvará placka, která nešla z kuchyňský linky seškrábat. Ještě dneska je tam pořád vidět flek.

U mě v pokoji je velká skříň, peřiňák a postel. Na zemi je novej koberec, ten koupil ještě děda, než ho klepla ta paní. Kromě okna, ze kterýho mám výhled na les, už v pokoji nic nemám. Teda málem bych zapomněl na urny s babičkou a dědou, který mám vystavený na tý skříni. Ne že bych to chtěl, prostě je tam dala máma, protože do obejváku se asi nehodily. Na urnách jsou napsaný jejich jména, kdy se narodili a kdy umřeli, ale nepřečtu to, protože ještě nechodím do školy a číst neumím. Ale co fakt nechápu je, jak je možný, že se dokázali do tak malejch uren nacpat. Třeba děda byl hrozně velkej a tlustej, tak jak ho tam naskládali? Rodiče mi to ale nechtěj vysvětlit. Máma si občas urnu s babičkou bere s sebou do koupelny, zamkne se tam a já přes dveře slyším, jak vzlyká. Pak vyjde s očima úplně červenýma a říká, ach jo, ach jo. Odteď tam určitě bude brát i dědu. Každopádně nás v jednom kuse ujišťuje, teda hlavně sebe, že tu s náma babička s dědou pořád jsou. Tak s nima občas mluvím a říkám jim, že jestli tu teda jsou, ať třeba otevřou okno nebo skříň nebo ať umyjou nádobí, co je ve dřezu, abych ho nemusel mejt já. Ale nejsou tu, protože nikdy nic neotevřou, ničím nepohnou ani nic neumyjou. Nebo se jim třeba nechce, to je taky možný, člověk už je k ničemu přece nepřinutí.

První noc mám noční můru. Jsem v našem starým bytě a ležím oblečenej ve vypuštěný vaně. Z toho místa, kam odtejká voda, vyleze obrovskej pavouk a zmizí mi v nohavici. Chci ho z ní vyklepat, ale nejde to, cejtím, jak mi leze po lejtku. Do toho se objeví další pavouk a za ním další a další. Všichni po mně lezou. Beru je do prstů, i když z nich mám hrůzu, a drtím je o zeď. Jenomže je jich víc a víc, nestíhám je zabíjet. Pak začnou vylejzat i z umyvadla a ze škvíry ve dveřích. Už je mám úplně všude po těle, hlavně ve vlasech, dostávaj se mi do uší a do nosu a taky do pusy. Můžu strachy zešílet. Probudím se celej mokrej, ale pořád po mně ty hnusáci hnusný lezou, tak řvu jak pominutej, dokud nepřijde máma nebo táta. Pak se vysvětlí, že ty odporný pavouci nebyli pavouci, ale čůrky potu, co mi stejkaly po těle.

Taky začnu chodit do nový školky. Už když se k ní ráno blížíme, začnu mít v břiše nepříjemnej pocit a stisknu mámě ruku. Kolem budovy je takovej zvláštní smrádek, kterej nedokážu popsat. Prostě smrad, no. Máma opatrně zmáčkne zvonek a chvilku nato se v prosklenejch dveřích, na kterejch je namalovaný sluníčko, zjeví taková stará paní v modrým plášti s fialovou hlavou a velkejma brejlema. Vpustí nás dovnitř a hned se dá do řeči s mámou, vysvětluje jí, kde co je, jak co funguje a tak. Ale vlastně je neposlouchám, rozhlížím se kolem sebe a pomalu se soukám z bundy. Máma mi podá přezůvky a ani se na mě nepodívá. Pořád se věnuje tý paní. Vůbec se mi tu nelíbí. Tak tě u nás pěkně vítám, Julo, řekne a dlaní mi rozcuchá vlasy, já se jmenuju Věruška, ano? Podívám se na mámu a vevnitř ze všech sil křičím, pomooooc! Jenže máma tenhle můj hlas nikdy neslyší. Ještě Věrušce moc za všechno poděkuje, rozloučí se a zmizí. Věruška za mámou zamkne, položí mi ruku na záda a začne mě tlačit do třídy. Děti, přestaňte si na chvilku hrát a pojďte přivítat nového kamaráda, zavolá na celou místnost takovým rozbitým hlasem. Všichni se přestanou hejbat a zíraj na mě. Tohle je Jula, ano? Julo, utíkej si hrát s ostatními, přikáže mi a popostrčí mě. A všichni zas pokračujou v tom, co dělali předtím. Nikdo o mě nezavadí ani pohledem, ale vůbec mi to nevadí, naopak. Sednu si ke stolu, kde jsou papíry s pastelkama, a začnu si malovat. Ale dělám jen jako že si maluju, ve skutečnosti všechny nenápadně sleduju.

Další články

Majka Kukačková (*1992) se narodila v Aši, vyrostla v Karlových Varech a nyní žije v Praze. Jako malá snila o tom, že se stane agentkou FBI (kariérní poradce: Sandra Bullock). Posléze jí však došlo, že vzhledem k jejím fyzickým předpokladům a místě pobytu to bude obtížně realizovatelné. Zvolila tedy právnickou profesi. Krátce po polovině své čtrnáctiměsíční pauzy spojené s příchodem potomka se rozhodla napsat knihu. Tak vznikla její prvotina Pažitková smyčka.
Ukázky

Někdy to s tím optimismem vážně přeháním

Majka Kukačková (*1992) se narodila v Aši, vyrostla v Karlových Varech a nyní žije v Praze. Jako malá snila o tom, že se stane agentkou FBI (kariérní poradce: Sandra Bullock). Posléze jí však došlo, že vzhledem k jejím fyzickým předpokladům a místě pobytu to bude obtížně realizovatelné. Zvolila tedy právnickou profesi. Krátce po polovině své čtrnáctiměsíční pauzy spojené s příchodem potomka se rozhodla napsat knihu. Tak vznikla její prvotina Pažitková smyčka.
 | nakl. Argo
Měl štěstí Miroslav Hlaučo, že se kniha Mizíme objevuje v českém překladu až letos. Jasně, že nejde o žádné opisování, ani o stejnost - ale podobnost výchozí situace by tu přece jen byla. No řekněte sami:
Ukázky

Tak trochu Letnice, ale z Rakouska

Měl štěstí Miroslav Hlaučo, že se kniha Mizíme objevuje v českém překladu až letos. Jasně, že nejde o žádné opisování, ani o stejnost - ale podobnost výchozí situace by tu přece jen byla. No řekněte sami:
 | nakl. Prostor
Jeřábi táhnou na jih je hluboce dojemný debut o muži na sklonku života, o stárnutí, synech a psech. Švédská kniha roku 2024. 
Křehký příběh o touze získat moc nad vlastním osudem
Ukázky

Švédská kniha roku 2024: Manžel, otec, syn a pes...a stáří

Jeřábi táhnou na jih je hluboce dojemný debut o muži na sklonku života, o stárnutí, synech a psech. Švédská kniha roku 2024. Křehký příběh o touze získat moc nad vlastním osudem